0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: ztrindberg skrivet 13 april 2010, 13:49:22Citat från: Raffen skrivet 13 april 2010, 13:28:24Nu ska du väl tänka lite på vad du själv sagt förut och vad du så hårt håller på i alla andra sammanhang, att på något vis få för sig om att INTE använda sig av en firma för att installera luftpumpen är ju helt uteslutet säger du alltid. Ändå väljer du själv att installera lite själv.....Om jag köpte en pump i den prisklassen så skulle jag givetvis se till att även få el korrekt installerat.Försäkringsbolaget lär inte bry sig om att du tycker att det inte är så viktigt med "kablar hit och dit".Undrar vad som är mest olagligt, eldragning eller Q..... Hej Ztrindberg! Ja nu har du väl missuppfattat en hel del del igen som vanligt här så då får vi väl reda ut detta. När det gäller självmontage av pumpar så har jag alltid rekommenderat att man kan göra det mesta själv om man så önskar men man skall alltid anlita en kunning kyltekniker för att fixa till koning av rören, se till att det blir helt tätt i rörkopplingarna samt vaccumsuga pumpen på ett fackmannamässigt och riktigt sätt. När det gäller för min egen personliga del och mina pumpanskaffningar så har jag principen att jag vill alltid ha minst 5 års riktig helgaranti på pumparna inkl installation för det tycker jag är både bekvämt och smidigt om något skulle hända med pumparna, och för att då kunna få förmånen att få en 5-årig helgaranti på rubbet så måste man helt enkelt anlita en firma som sköter leverans och installation av pumparna.Sen när det gäller just pumpar med QC så är jag ju som bekant inte särskilt förtjust i den typen av pumpar, dessa kan väl fungera hyfsat vid endast AC-körning men fungerar normalt inte så bra under längre tidsperspektiv i värmedrift. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 april 2010, 13:28:24Nu ska du väl tänka lite på vad du själv sagt förut och vad du så hårt håller på i alla andra sammanhang, att på något vis få för sig om att INTE använda sig av en firma för att installera luftpumpen är ju helt uteslutet säger du alltid. Ändå väljer du själv att installera lite själv.....Om jag köpte en pump i den prisklassen så skulle jag givetvis se till att även få el korrekt installerat.Försäkringsbolaget lär inte bry sig om att du tycker att det inte är så viktigt med "kablar hit och dit".Undrar vad som är mest olagligt, eldragning eller Q.....
Hej Ztrindberg! Ja det var väldigt vad tuppkammen har växt på dig på senare tid tycker jag, och dessutom är det ju väldigt lätt som i ditt fall att bara svara "Jag har laglig anslutning med laglig kabelsort" utan att säga någonting mera. Men oavsett anslutning med kabeltyp på pumparna nu då så är det väl ändå det allra viktigaste att pumpen är ansluten med skyddsjord eller hur?? Och inte ens detta faktum kände du ju till när du anslöt din egen pump vilket väl i det närmaste får betraktas som rena katastrofen alltså. Så visst är det verkligen skoj att du försöker börja lära dig lite grann på forumet här tycker jag Ztrindberg. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 april 2010, 19:12:39Hej Ztrindberg! Ja det var väldigt vad tuppkammen har växt på dig på senare tid tycker jag, och dessutom är det ju väldigt lätt som i ditt fall att bara svara "Jag har laglig anslutning med laglig kabelsort" utan att säga någonting mera. Men oavsett anslutning med kabeltyp på pumparna nu då så är det väl ändå det allra viktigaste att pumpen är ansluten med skyddsjord eller hur?? Och inte ens detta faktum kände du ju till när du anslöt din egen pump vilket väl i det närmaste får betraktas som rena katastrofen alltså. Så visst är det verkligen skoj att du försöker börja lära dig lite grann på forumet här tycker jag Ztrindberg. Mvh Raffen. Så du hade inget mer om din felaktiga kabeldragning? Då är det case closed där alltså.Angående min anslutning? Nej du ljuger ju om vad jag har sagt och gjort så det kommenterar jag inte. Kom med sanning så kan jag kommentera.Tuppkam eller inte, när du råder folk att riskera liv och lem ja då kan du nog få se på tuppkam.Det är upp till var och en om man vill dra el själv även fast man inte får det. Men man får ju inte uppmuntra till brott så som du gör.MvhPatric
Citat från: ztrindberg skrivet 13 april 2010, 19:56:10Citat från: Raffen skrivet 13 april 2010, 19:12:39Hej Ztrindberg! Ja det var väldigt vad tuppkammen har växt på dig på senare tid tycker jag, och dessutom är det ju väldigt lätt som i ditt fall att bara svara "Jag har laglig anslutning med laglig kabelsort" utan att säga någonting mera. Men oavsett anslutning med kabeltyp på pumparna nu då så är det väl ändå det allra viktigaste att pumpen är ansluten med skyddsjord eller hur?? Och inte ens detta faktum kände du ju till när du anslöt din egen pump vilket väl i det närmaste får betraktas som rena katastrofen alltså. Så visst är det verkligen skoj att du försöker börja lära dig lite grann på forumet här tycker jag Ztrindberg. Mvh Raffen. Så du hade inget mer om din felaktiga kabeldragning? Då är det case closed där alltså.Angående min anslutning? Nej du ljuger ju om vad jag har sagt och gjort så det kommenterar jag inte. Kom med sanning så kan jag kommentera.Tuppkam eller inte, när du råder folk att riskera liv och lem ja då kan du nog få se på tuppkam.Det är upp till var och en om man vill dra el själv även fast man inte får det. Men man får ju inte uppmuntra till brott så som du gör.MvhPatricHej Ztrindberg! Ja jag vet inte riktigt vad du håller på och tjatar om egentligen?? Antagligen har du väl något fel på fattningsförmågan skulle jag tro. Jag har nämligen inte uppmanat någon alls till att begå något brott, det enda som jag rekommenderar är att man ansluter pumpen till ett jordat uttag istället för en fast installation. Sen finns det väl så många andra här som talar om hur det skall vara/får vara så det är väl inga bekymmer med detta. F.ö så har jag bara talat om hur jag har det med mina pumpar och det tänker jag då faktiskt inte be dig om lov att få göra Ztrindberg, för på ett forum så tar man nämligen upp frågor mm, berättar olika saker för varandra och utbyter dessutom åsikter och erfarenheter. Sen kan man väl rent allmänt säga att vad vore världen egentligen om man inte hade några dylika idioter/bakhållsskyttar som dig som endast har till huvuduppgift att hålla på och tjafsa på mig, för något vettigt f.ö har du väl inte att tillföra såvitt jag har sett hittills ivf. Förresten så är väl du med bland dem som uppmanar till rena olagligheter genom att uppmuntra självmontage av QC-pumpar eller hur?? Sen det här jag nämnde om AC kontra QC-kopplingar förstod du väl inte heller såvitt jag kunde se, vad jag menade var att vid ren AC-drift så kan det nog funka hyggligt med QC medan det kan vara olämpligare med värmedrift, och då var det i huvudsak de resp gastrycken jag tänkte på. Varför tror du annars att det sitter QC-kopplingar på pumpar som egentligen endast är avsedda att köras som AC medans det alltid sitter riktiga rörkopplingar på rekorderliga pumpar som i huvudsak är avsedda för värmedrift. Mvh Raffen.
Jag upprepar, det är tillverkare/importör som ska ange hur deras "apparat" ska anslutas och det står i installationsanvisningen. Den som tillverkar/importerar ansvarar för att om man följer deras instruktioner så uppfyller man gällande krav. Skulle kraven i anvisningarna inte uppfylla dom gällande kraven får inte "apparaten" inte säljas. Hur man ansluter apparaten är en del av tillverkarens/importörens ansvarsområde.Ansluter man en "apparat" på annat sätt än det som är angivet, övertar man tillverkarens/importörens ansvar och som jag skrev tidigare kan man bli tvungen att visa (bla. genom provningar) att apparaten fyller gällande normer. Det gäller inte bara VP utan allt där man frångår tillverkarens instruktioner.
raffen: en EKK är så fel det kan bli att sätta i en stickpropp, ska du bryta mot regler så kan du likagärna ta en gummikabel eller RKK (anslutningskabel) från din stickpropp till utedelen, eftersom detta inte är lika allvarligt som att joxa med en EKK i stickpropp..
Citat från: Raffen skrivet 13 april 2010, 20:37:36Citat från: ztrindberg skrivet 13 april 2010, 19:56:10Citat från: Raffen skrivet 13 april 2010, 19:12:39Hej Ztrindberg! Ja jag vet inte riktigt vad du håller på och tjatar om egentligen?? Antagligen har du väl något fel på fattningsförmågan skulle jag tro. Jag har nämligen inte uppmanat någon alls till att begå något brott, det enda som jag rekommenderar är att man ansluter pumpen till ett jordat uttag istället för en fast installation. Sen finns det väl så många andra här som talar om hur det skall vara/får vara så det är väl inga bekymmer med detta. F.ö så har jag bara talat om hur jag har det med mina pumpar och det tänker jag då faktiskt inte be dig om lov att få göra Ztrindberg, för på ett forum så tar man nämligen upp frågor mm, berättar olika saker för varandra och utbyter dessutom åsikter och erfarenheter. Sen kan man väl rent allmänt säga att vad vore världen egentligen om man inte hade några dylika idioter/bakhållsskyttar som dig som endast har till huvuduppgift att hålla på och tjafsa på mig, för något vettigt f.ö har du väl inte att tillföra såvitt jag har sett hittills ivf. Förresten så är väl du med bland dem som uppmanar till rena olagligheter genom att uppmuntra självmontage av QC-pumpar eller hur?? Sen det här jag nämnde om AC kontra QC-kopplingar förstod du väl inte heller såvitt jag kunde se, vad jag menade var att vid ren AC-drift så kan det nog funka hyggligt med QC medan det kan vara olämpligare med värmedrift, och då var det i huvudsak de resp gastrycken jag tänkte på. Varför tror du annars att det sitter QC-kopplingar på pumpar som egentligen endast är avsedda att köras som AC medans det alltid sitter riktiga rörkopplingar på rekorderliga pumpar som i huvudsak är avsedda för värmedrift. Mvh Raffen. Värst vad upprörd du blir när man påpekar att du har gjort fel hemma med din installation samt att du med glädje säger att det fungerar kanon att göra så som du gjort. Är det inte att uppmana andra att "mitt fungerar så ni kan göra likadant"?Hackar inte på dig, spelar ingen roll om det varit kungen själv som sagt vad du sagt jag skulle svara likadant.Varför du tycker det är kul att ljuga om vad jag har sagt det kan bara du veta och håll det för dig själv.Min fattningsförmåga är det inget fel på. Sådana personliga angrepp vet jag att du gillar men det hör inte hemma på ett forum som det här, prova Lunarstorm eller nåt.Att du kallar mig idiot säger väl det mesta om vilken nivå du är på, tack för att du påvisar din nivå. Jag sänker mig inte till den nivån.Det är synd att du själv inte ser vad du pratar om. Du tycker det är viktigare att du får 5 års garanti på din kinapump än att du får en seriös och korrekt elinstallation.Som jag sa förut, du kastar bort försäkring för du lär aldrig få någon elektriker att stå för din kabeldragning samt att det finns ju en anledning till varför kablar är godkända till olika saker. Det kan vara farligt.Ingen garanti = du dör inteFelaktig elinstallation = du kan döRätt enkelt för min del. Du kan tjata ihjäl hur många som helst här att det ska vara så korrekt och fint med rördragningen men skiter i det övriga. Hur seriöst är det?Vad jag har att komma med? Ja just nu försöker jag få en viss person sluta med dumheter. mvhZtrindberg (som undanber sig flera personliga påhopp från dig Raffen )
Citat från: ztrindberg skrivet 13 april 2010, 19:56:10Citat från: Raffen skrivet 13 april 2010, 19:12:39Hej Ztrindberg! Ja jag vet inte riktigt vad du håller på och tjatar om egentligen?? Antagligen har du väl något fel på fattningsförmågan skulle jag tro. Jag har nämligen inte uppmanat någon alls till att begå något brott, det enda som jag rekommenderar är att man ansluter pumpen till ett jordat uttag istället för en fast installation. Sen finns det väl så många andra här som talar om hur det skall vara/får vara så det är väl inga bekymmer med detta. F.ö så har jag bara talat om hur jag har det med mina pumpar och det tänker jag då faktiskt inte be dig om lov att få göra Ztrindberg, för på ett forum så tar man nämligen upp frågor mm, berättar olika saker för varandra och utbyter dessutom åsikter och erfarenheter. Sen kan man väl rent allmänt säga att vad vore världen egentligen om man inte hade några dylika idioter/bakhållsskyttar som dig som endast har till huvuduppgift att hålla på och tjafsa på mig, för något vettigt f.ö har du väl inte att tillföra såvitt jag har sett hittills ivf. Förresten så är väl du med bland dem som uppmanar till rena olagligheter genom att uppmuntra självmontage av QC-pumpar eller hur?? Sen det här jag nämnde om AC kontra QC-kopplingar förstod du väl inte heller såvitt jag kunde se, vad jag menade var att vid ren AC-drift så kan det nog funka hyggligt med QC medan det kan vara olämpligare med värmedrift, och då var det i huvudsak de resp gastrycken jag tänkte på. Varför tror du annars att det sitter QC-kopplingar på pumpar som egentligen endast är avsedda att köras som AC medans det alltid sitter riktiga rörkopplingar på rekorderliga pumpar som i huvudsak är avsedda för värmedrift. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 april 2010, 19:12:39
Citat från: Oskar P. skrivet 13 april 2010, 22:21:07raffen: en EKK är så fel det kan bli att sätta i en stickpropp, ska du bryta mot regler så kan du likagärna ta en gummikabel eller RKK (anslutningskabel) från din stickpropp till utedelen, eftersom detta inte är lika allvarligt som att joxa med en EKK i stickpropp..Hej Oskar P! Nej jag tycker isf att det vore ännu mera fel att ha en gummikabel eller annan slags anslutningskabel eftersom dessa inte är godkända för permanent utomhusbruk. EKK är ju då helt godkänd för elektrisk installation både inomhus och utomhus, sen att det är en kabel som är avsedd just för fasta installationer och inte för jordade stickproppar pga sin konstruktion är iof en annan sak i sammanhanget anser jag. Sen är det ju så att pumpinstallatörerna oftast har endast EKK-kabel med sig och dessa får då fungera som elanslutningskabel oavsett om denna elanslutning sker från utsidan eller från insidan av huset, och då kan jag väl bara säga att jag är långt ifrån ensam om detta med EKK-kabel till jordad stickpropp för pumparna isf. De senaste 5 pumparna som jag har varit med om att få installerade är samtliga anslutna på det här sättet, och man kan väl då utgå ifrån med stor säkerhet att den absoluta majoriteten av alla pumpar som är anslutna med jordadat stickproppsuttag från insidan av huset är anslutna på detta sätt. Mvh Raffen.