0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du pratar strunt som vanligt Zibro, med detta menas givetvis kylskåp, frysboxar mm och inga snabbkopplingar, för när det gäller snabbkopplingar så är det ju inte frågan om de läcker eller inte utan snarare när de gör det och hur mkt isf. Mvh Raffen.
Citat från: snillet skrivet 18 februari 2010, 13:58:18Man får faktiskt inte dra kablar, och få det godkänt i efterhand på det viset.Elinstallation skall utföras av behörig elektriker eller under ledning av behörig elektriker.Är den sista frasen där som utnyttjas till detta, och det är ju förbaskat svårt att bevisa någon motsats.När jag skulle dra ny el hemma så sa elektrikern åt mig att jag skulle dra all kanalisering och kabel eftersom såna saker har inte dom varken tid eller lust att göra.På många byggen görs jobbet av blivande elektriker under utblidning. Firmans behöriga elektriker åker runt och kollar att allt ser bra ut och slår på strömmen när allt är klart.
Man får faktiskt inte dra kablar, och få det godkänt i efterhand på det viset.Elinstallation skall utföras av behörig elektriker eller under ledning av behörig elektriker.Är den sista frasen där som utnyttjas till detta, och det är ju förbaskat svårt att bevisa någon motsats.
Citat från: Raffen skrivet 18 februari 2010, 14:19:44Du pratar strunt som vanligt Zibro, med detta menas givetvis kylskåp, frysboxar mm och inga snabbkopplingar, för när det gäller snabbkopplingar så är det ju inte frågan om de läcker eller inte utan snarare när de gör det och hur mkt isf. Mvh Raffen.Jag tror iofs inte att bra snabbkopplingar läker mer än dåligt handkonade kopplingar. Dock har jag svårt att tro att dom klassas som "svetsning, hårdlödning eller liknande fast hopfogning" i lagens mening.
Citat från: purjo__ skrivet 18 februari 2010, 14:35:29Citat från: Raffen skrivet 18 februari 2010, 14:19:44Du pratar strunt som vanligt Zibro, med detta menas givetvis kylskåp, frysboxar mm och inga snabbkopplingar, för när det gäller snabbkopplingar så är det ju inte frågan om de läcker eller inte utan snarare när de gör det och hur mkt isf. Mvh Raffen.Jag tror iofs inte att bra snabbkopplingar läker mer än dåligt handkonade kopplingar. Dock har jag svårt att tro att dom klassas som "svetsning, hårdlödning eller liknande fast hopfogning" i lagens mening.Du missade det viktigaste i texten jag klippt in från förordningen purjo..vilket kan inbegripaförslutna ventiler och förslutna serviceportarDet är just denna text som gör att QK-kopplingar av föreskriven kvalite definieras som hermetiskt slutna system och att dessa liksom kylskåp undantas från denna bestämmelse som jag för övrigt tycker är bra. Gaser och inte minst växthusgaser skall man hantera med försiktighet.i
Tänk om tex en biltillverkare skulle uppmana sina kunder att det är ok att överträda gällande hastighetsbegränsningar på allmänväg. Den som skall se till att ingen överträder dessa hastighetsbegränsningar har också sina prioriteringar.Den som uppmanar till lagöverträdelse har taskig moral och dåligt omdömme. Jag är inte så säker på att Zibro eller andra tillverkare och säljare som påstås hålla på att det är lagligt att driftsätta en luftvärmepump verkligen är det när det kommer till kritan. Kan vara så att det finns en lobbyverksamhet på detta forum också.Det vore nice om hokanp kunde publicara sitt mail till Zibro i sin helhet här på forumet.
Citat från: MGKea skrivet 18 februari 2010, 09:15:18Tänk om tex en biltillverkare skulle uppmana sina kunder att det är ok att överträda gällande hastighetsbegränsningar på allmänväg. Den som skall se till att ingen överträder dessa hastighetsbegränsningar har också sina prioriteringar.Den som uppmanar till lagöverträdelse har taskig moral och dåligt omdömme. Jag är inte så säker på att Zibro eller andra tillverkare och säljare som påstås hålla på att det är lagligt att driftsätta en luftvärmepump verkligen är det när det kommer till kritan. Kan vara så att det finns en lobbyverksamhet på detta forum också.Det vore nice om hokanp kunde publicara sitt mail till Zibro i sin helhet här på forumet.Nu finns ju inte Zibro eller Appliance längre. Men jag har 2 mail där man skriver att man som privatperson själv kan koppla ihop en QC samt att garantin fortfarande gäller. Mail 2 kommer från Siba. Har ingen anledning att fara med osanning så du får tro på mitt ord.
Citat från: purjo__ skrivet 18 februari 2010, 14:35:29Citat från: Raffen skrivet 18 februari 2010, 14:19:44Du pratar strunt som vanligt Zibro, med detta menas givetvis kylskåp, frysboxar mm och inga snabbkopplingar, för när det gäller snabbkopplingar så är det ju inte frågan om de läcker eller inte utan snarare när de gör det och hur mkt isf. Mvh Raffen.Jag tror iofs inte att bra snabbkopplingar läker mer än dåligt handkonade kopplingar. Dock har jag svårt att tro att dom klassas som "svetsning, hårdlödning eller liknande fast hopfogning" i lagens mening.Hej Purjo! Nej det kan du iof ha helt rätt i Purjo men självklart är det avsevärt säkrare med riktiga skruvkopplingar under förutsättning att de är riktigt utförda och gärna lite efterdragna efter 1 år eller 2. När det gäller snabbkopplingar med deras resp tätningar så lever man i en betydligt osäkrare tillvaro om och hur länge de nu håller tätt, det finns det ju mängder av bevis för nämligen. Mvh Raffen.
De bevis jag hittar på detta forum är i alla fall mängder med trådar om maskiner som läckt och som har för lite kylmedium m.m.....I övrigt så krävs det ingen raketforskarutbildning för att se att den här artikeln inte handlar om de billigaste pumparna utan att det är de svindyra pumparna som står för statistiken.Det är så genomskinligt att det är branschen som är ruggigt rädda för att mista en bra inkomstkälla. Det förstår jag och skulle själv streta emot om det rörde mitt jobb.
Citat från: ztrindberg skrivet 18 februari 2010, 15:52:41De bevis jag hittar på detta forum är i alla fall mängder med trådar om maskiner som läckt och som har för lite kylmedium m.m.....I övrigt så krävs det ingen raketforskarutbildning för att se att den här artikeln inte handlar om de billigaste pumparna utan att det är de svindyra pumparna som står för statistiken.Det är så genomskinligt att det är branschen som är ruggigt rädda för att mista en bra inkomstkälla. Det förstår jag och skulle själv streta emot om det rörde mitt jobb.Om felen på de svindyra pumparna står för merparten av statistiken så skulle det vara kul om någon som är drabbad gör sig till känna.
Citat från: MGKea skrivet 18 februari 2010, 15:55:41Citat från: ztrindberg skrivet 18 februari 2010, 15:52:41De bevis jag hittar på detta forum är i alla fall mängder med trådar om maskiner som läckt och som har för lite kylmedium m.m.....I övrigt så krävs det ingen raketforskarutbildning för att se att den här artikeln inte handlar om de billigaste pumparna utan att det är de svindyra pumparna som står för statistiken.Det är så genomskinligt att det är branschen som är ruggigt rädda för att mista en bra inkomstkälla. Det förstår jag och skulle själv streta emot om det rörde mitt jobb.Om felen på de svindyra pumparna står för merparten av statistiken så skulle det vara kul om någon som är drabbad gör sig till känna. Eller kolla själv i trådarna med problem på de olika märkena? det ger ju en indikation iaf. Annars så finns det statistik hos försäkringsbolag att inhämta.