0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Oskar P. skrivet 13 april 2010, 22:21:07raffen: en EKK är så fel det kan bli att sätta i en stickpropp, ska du bryta mot regler så kan du likagärna ta en gummikabel eller RKK (anslutningskabel) från din stickpropp till utedelen, eftersom detta inte är lika allvarligt som att joxa med en EKK i stickpropp..Hej Oskar P! Nej jag tycker isf att det vore ännu mera fel att ha en gummikabel eller annan slags anslutningskabel eftersom dessa inte är godkända för permanent utomhusbruk. EKK är ju då helt godkänd för elektrisk installation både inomhus och utomhus, sen att det är en kabel som är avsedd just för fasta installationer och inte för jordade stickproppar pga sin konstruktion är iof en annan sak i sammanhanget anser jag. Sen är det ju så att pumpinstallatörerna oftast har endast EKK-kabel med sig och dessa får då fungera som elanslutningskabel oavsett om denna elanslutning sker från utsidan eller från insidan av huset, och då kan jag väl bara säga att jag är långt ifrån ensam om detta med EKK-kabel till jordad stickpropp för pumparna isf. De senaste 6 pumparna som jag har varit med om att få installerade är samtliga anslutna på det här sättet, och man kan väl då utgå ifrån med stor säkerhet att den absoluta majoriteten av alla pumpar som är anslutna med jordat stickproppsuttag från insidan av huset är anslutna på detta sätt. Mvh Raffen.
raffen: en EKK är så fel det kan bli att sätta i en stickpropp, ska du bryta mot regler så kan du likagärna ta en gummikabel eller RKK (anslutningskabel) från din stickpropp till utedelen, eftersom detta inte är lika allvarligt som att joxa med en EKK i stickpropp..
Inga problem alls som jag ser det Dogge, fungerar alldeles utmärkt alltså. Mvh Raffen.
• Check local electrical requlations for any specificwiring instructions or limitations.
Okej..Eftersom det inte blivit klargjort hur det skall vara så kan man summera.Fast installation utan stickpropp=GodkänntInstallation med stickpropp=Ej Godkännt,Görs på eget bevåg och samvete.Kan man summera tråden så..=)Dogge
Raffen har fel, man måste följa regelverket.Om det sen blir nån påföljd om olyckan skulle vara framme är en annan sak, en duktig advokat kanske kan tala sig ur ett åtal då reglerna i många fall inte är solklara och går att tolka på olika sätt.Har inte läst hela tråden, men såg idag att det som vanligt när det rör en fråga om toshiba har dragit iväg och blivit tiotals sidor med inlägg om i princip samma sak.Det är inte, och har aldrig varit, tillåtet att montera en fast installerad maskin på stickpropp enligt de generella reglerna, men som sagt, det är en gråzon.