Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur el-ansluta RAS-13 ?  (läst 19657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ekonomen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hur el-ansluta RAS-13 ?
« skrivet: 11 april 2010, 20:45:48 »
Det lutar åt att jag skall el-ansluta en RAS-13 själv. Resten av installationen görs av leverantören.

Jag har en bra elledning till utedelen, behöver dra kabel bara någon meter. Ledningen är ansluten till en så gott som obelastad 10A säkring.

Tar innerdelen ström från utedelen ?

Annars måste jag dra ytterligare en elledning till innerdelen. Det blir fult med kablar spikade på vägen. Då krävs sannolikt en annan strömkälla.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #1 skrivet: 11 april 2010, 21:27:00 »
Elanslutningen är till utedelen. Sen går det en fem-ledare till innerdelen som både styr och strömsätter. Den läggs tillsammans med köldmedierören i kanalrännan.
Med andra ord, du behöver ingen separat strömförsörjning till innedelen.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #2 skrivet: 11 april 2010, 21:28:48 »
Normalt brukar innedelen matas med Ström, som matar utedelen, men spelar ingen roll om du lägger matning på utedelen..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #3 skrivet: 12 april 2010, 00:52:54 »
Hej Ekonomen!  Ja precis som Mikke säger här så sker elanslutningen till utedelen på Toshibapumparna, sen om detta sker via en s.k fast elanslutning från utsidan av huset eller från ett jordat uttag innifrån huset spelar ingen roll egentligen utan det bestämmer du själv. Detta eftersom installatören lägger isf med en extra kabel för elanslutningen från insidan av huset (via jordat uttag) i rörkanalen tillsammans med anslutningskabeln mellan innerdelen och utedelen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #4 skrivet: 12 april 2010, 19:00:25 »
det där med att sätta stickpropp inomhus om matningen ska ske till utedelen går ju inte lösa på nåt smidigt sätt.
för man ska använda sig av EKK-kabel i fast installation, dvs mellan inner och ytterdel, och den typen av kabel får man inte montera stickpropp på.

jag anser att bästa lösningen är fast anslutning på ytterdelen med en 2-polig brytare. de pumpar som har stickpropp på innerdelen färdigt från början får man sätta ett uttag bredvid innerdelen.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #5 skrivet: 12 april 2010, 20:59:57 »

  ..då säter man en gummikabel från ytterdelen in genom väggen och stöpslar i ett uttag som man har bredvid innerdelen ! Gärna med en Elmätae inkopplad  Thumbsup

     Eller är detta ochså "olagligt"  ?
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #6 skrivet: 12 april 2010, 21:02:07 »
Ska det göras riktigt så dras EKK alternativt EKLK till utedelen som fast installation, på insidan kan sedan typ en TED010 eller liknande dosa med dragavlastning monteras där EKK/EKLK övergår till gummikabel med stickpropp.

Det bästa är som Oskar säger att göra en riktig fast installation enligt min mening.
« Senast ändrad: 12 april 2010, 21:06:15 av patb »
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7684
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #7 skrivet: 12 april 2010, 21:12:57 »
 Man kan göra på lite olika sätt men det rätta är att läsa installationsanvisningen och göra som det står i den. Det är tillverkare eller importtör som sätter "ribban", så gör enligt anvisningen så blir det rätt på alla sätt och vis.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #8 skrivet: 12 april 2010, 21:17:59 »
Vad nu tillverkaren har och göra med Ellagen och Svensk Standard som den hänvisar till, det får du gärna tala om för mig.  :)
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #9 skrivet: 12 april 2010, 22:31:32 »
Ska det göras riktigt så dras EKK alternativt EKLK till utedelen som fast installation, på insidan kan sedan typ en TED010 eller liknande dosa med dragavlastning monteras där EKK/EKLK övergår till gummikabel med stickpropp.

Det bästa är som Oskar säger att göra en riktig fast installation enligt min mening.
ja, det är det enda rätta om man nu vill ha det på det viset, för gummikabel är big NO-NO inuti rörkanalerna.
men hur snyggt är det att ha en dosa med dragavlastning sittandes bredvid innerdelen?

Svenske kocken: då skapas ett problem om du installerar en Invest eller vilken kinespump som helst egentligen, för i de manualerna kan det stå nåt i stil med "electric installation shall be done with flexible cord H07RN-F 3G1.5, recommended fuse: 25A"
följ gärna den anvisningen så har du i princip brutit mot allt vad "god elsäkerhetsteknisk praxis" innebär...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #10 skrivet: 12 april 2010, 23:00:50 »
det där med att sätta stickpropp inomhus om matningen ska ske till utedelen går ju inte lösa på nåt smidigt sätt.
för man ska använda sig av EKK-kabel i fast installation, dvs mellan inner och ytterdel, och den typen av kabel får man inte montera stickpropp på.
jag anser att bästa lösningen är fast anslutning på ytterdelen med en 2-polig brytare. de pumpar som har stickpropp på innerdelen färdigt från början får man sätta ett uttag bredvid innerdelen.

Hej Oskar P!  Och varför skulle man inte få montera en jordad stickpropp på en EKK-kabel menar du?? Sc:,h Det har jag nämligen till båda mina pumpar ivf, och inget av mina 2 jordade uttag till pumparna sitter dessutom bredvid innerdelarna. Vad är det enligt din uppfattning som är så bra egentligen med en fast anslutning från utsidan med en brytare?? :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 12 april 2010, 23:31:54 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #11 skrivet: 13 april 2010, 07:58:06 »
det där med att sätta stickpropp inomhus om matningen ska ske till utedelen går ju inte lösa på nåt smidigt sätt.
för man ska använda sig av EKK-kabel i fast installation, dvs mellan inner och ytterdel, och den typen av kabel får man inte montera stickpropp på.
jag anser att bästa lösningen är fast anslutning på ytterdelen med en 2-polig brytare. de pumpar som har stickpropp på innerdelen färdigt från början får man sätta ett uttag bredvid innerdelen.

Hej Oskar P!  Och varför skulle man inte få montera en jordad stickpropp på en EKK-kabel menar du?? Sc:,h Det har jag nämligen till båda mina pumpar ivf, och inget av mina 2 jordade uttag till pumparna sitter dessutom bredvid innerdelarna. Vad är det enligt din uppfattning som är så bra egentligen med en fast anslutning från utsidan med en brytare?? :)

Mvh Raffen.

Det handlar inte om vad som är bra eller dåligt, utan om vad som är rätt eller fel.

Eftersom värmepumpen räknas som fast utrustning skall den anslutas med en fast elanslutning. På fast ansluten utrustning krävs en arbetsbrytare. Sitter inte brytaren i direkt anslutning till pumpen skall den vara låsbar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #12 skrivet: 13 april 2010, 09:22:18 »
Vanligt med saker som säljs internationellt är ju att man anger något i stil med "should be installed according with local code", eller liknande text, möjligen att min ledararea m.m. anges som en rekommendation ELLER krav från tillverkaren.

Rätt kabel på rätt plats är dock väsentligt.

Som poängterats av några.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND
http://www.youtube.com/watch?v=82k8DaZQ9nQ (http://www.youtube.com/watch?v=82k8DaZQ9nQ)
Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #13 skrivet: 13 april 2010, 10:17:57 »
det där med att sätta stickpropp inomhus om matningen ska ske till utedelen går ju inte lösa på nåt smidigt sätt.
för man ska använda sig av EKK-kabel i fast installation, dvs mellan inner och ytterdel, och den typen av kabel får man inte montera stickpropp på.
jag anser att bästa lösningen är fast anslutning på ytterdelen med en 2-polig brytare. de pumpar som har stickpropp på innerdelen färdigt från början får man sätta ett uttag bredvid innerdelen.
Hej Oskar P!  Och varför skulle man inte få montera en jordad stickpropp på en EKK-kabel menar du?? Sc:,h Det har jag nämligen till båda mina pumpar ivf, och inget av mina 2 jordade uttag till pumparna sitter dessutom bredvid innerdelarna. Vad är det enligt din uppfattning som är så bra egentligen med en fast anslutning från utsidan med en brytare?? :)
Mvh Raffen.

Det handlar inte om vad som är bra eller dåligt, utan om vad som är rätt eller fel.

Eftersom värmepumpen räknas som fast utrustning skall den anslutas med en fast elanslutning. På fast ansluten utrustning krävs en arbetsbrytare. Sitter inte brytaren i direkt anslutning till pumpen skall den vara låsbar.

Hej Purjo!  Jo visst handlar det i allra högsta grad om vad som är bra eller dåligt för var och en eftersom det finns ju inget som är rätt eller fel alltså när det gäller valet mellan en fast anslutning och jordad stickpropp för anslutningen av en värmepump mer än de olika åsikterna isf, så därför bestämmer man själv hur man vill ha pumparna anslutna nämligen.
Sen skall man ha rätt anslutningskabel givetvis och det har jag också till mina pumpar och det var därför jag undrade vad Oskar P menade när han sa att man inte fick montera stickpropp på en EKK-kabel?? Sc:,h
Sen om man nu skulle få för sig att ansluta pumpen med en fast anslutning utifrån så är det väl ändå att rekommendera en låsbar brytare även om den sitter alldeles intill pumpen isf tycker jag eftersom då riskerar man ivf inte att småbuset som drar omkring och vill skoja med folk stänger av pumpen närhelst det passar dem. :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Hur el-ansluta RAS-13 ?
« Svar #14 skrivet: 13 april 2010, 11:32:59 »
Raffen:

EKK är en installationskabel, inte anslutningskabel, därför man inte skall ha en stickpropp på den, typ olagligt  :)

Har du en pump med anslutningskabel och stickpropp på innerdelen från fabrik bör det inte vara något bekymmer att ansluta den med just stickpropp, bör hamna under samma regelverk som t.ex. tvättmaskiner m.m. även om det blir minst sagt svävande eftersom man får en fast anslutning mellan inner och ytterdel  Sc:,h, så jag reserverar mig lite för hur det passar in i svensk lagstiftning, bör vara ett gränsfall.

I ditt fall misstänker jag att du har en EKK genom väggen och ut ur kanalen på insidan som du har en stickpropp i änden på, det är fullständigt regelvidrigt. Skall det göras någotsånär korrekt skall EKK:n in i en dosa med dragavlastning som nämnts innan. Då bör anläggningen hamna i samma gråzon som den jag nämner ovan med stickpropp från frabik.

Jag hävdar att det är betydligt farligare att uppmuntra folk till att göra sådant, än att uppmuntra dem till att installera en L/L pump själva. Visst du kanske inte drar i och ur den där så ofta själv så du skadar ledarna, men det FINNS de som kanske skulle göra det, så jag tycker verkligen inte man skall uppmuntra till det i ett lätt tillgängligt forum.

Man kan göra saker RÄTT även om man gör dem själv och olagligt. Ingen EKK i stickproppar hos mig iaf  :) (Definitivt el-utbildad).
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND
http://www.youtube.com/watch?v=82k8DaZQ9nQ (http://www.youtube.com/watch?v=82k8DaZQ9nQ)
Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!