0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ska det göras riktigt så dras EKK alternativt EKLK till utedelen som fast installation, på insidan kan sedan typ en TED010 eller liknande dosa med dragavlastning monteras där EKK/EKLK övergår till gummikabel med stickpropp.Det bästa är som Oskar säger att göra en riktig fast installation enligt min mening.
det där med att sätta stickpropp inomhus om matningen ska ske till utedelen går ju inte lösa på nåt smidigt sätt. för man ska använda sig av EKK-kabel i fast installation, dvs mellan inner och ytterdel, och den typen av kabel får man inte montera stickpropp på.jag anser att bästa lösningen är fast anslutning på ytterdelen med en 2-polig brytare. de pumpar som har stickpropp på innerdelen färdigt från början får man sätta ett uttag bredvid innerdelen.
Citat från: Oskar P. skrivet 12 april 2010, 19:00:25det där med att sätta stickpropp inomhus om matningen ska ske till utedelen går ju inte lösa på nåt smidigt sätt. för man ska använda sig av EKK-kabel i fast installation, dvs mellan inner och ytterdel, och den typen av kabel får man inte montera stickpropp på.jag anser att bästa lösningen är fast anslutning på ytterdelen med en 2-polig brytare. de pumpar som har stickpropp på innerdelen färdigt från början får man sätta ett uttag bredvid innerdelen.Hej Oskar P! Och varför skulle man inte få montera en jordad stickpropp på en EKK-kabel menar du?? Det har jag nämligen till båda mina pumpar ivf, och inget av mina 2 jordade uttag till pumparna sitter dessutom bredvid innerdelarna. Vad är det enligt din uppfattning som är så bra egentligen med en fast anslutning från utsidan med en brytare?? Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 12 april 2010, 23:00:50Citat från: Oskar P. skrivet 12 april 2010, 19:00:25det där med att sätta stickpropp inomhus om matningen ska ske till utedelen går ju inte lösa på nåt smidigt sätt. för man ska använda sig av EKK-kabel i fast installation, dvs mellan inner och ytterdel, och den typen av kabel får man inte montera stickpropp på.jag anser att bästa lösningen är fast anslutning på ytterdelen med en 2-polig brytare. de pumpar som har stickpropp på innerdelen färdigt från början får man sätta ett uttag bredvid innerdelen.Hej Oskar P! Och varför skulle man inte få montera en jordad stickpropp på en EKK-kabel menar du?? Det har jag nämligen till båda mina pumpar ivf, och inget av mina 2 jordade uttag till pumparna sitter dessutom bredvid innerdelarna. Vad är det enligt din uppfattning som är så bra egentligen med en fast anslutning från utsidan med en brytare?? Mvh Raffen. Det handlar inte om vad som är bra eller dåligt, utan om vad som är rätt eller fel.Eftersom värmepumpen räknas som fast utrustning skall den anslutas med en fast elanslutning. På fast ansluten utrustning krävs en arbetsbrytare. Sitter inte brytaren i direkt anslutning till pumpen skall den vara låsbar.