0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Purjo! Jo visst handlar det i allra högsta grad om vad som är bra eller dåligt för var och en eftersom det finns ju inget som är rätt eller fel alltså när det gäller valet mellan en fast anslutning och jordad stickpropp för anslutningen av en värmepump mer än de olika åsikterna isf, så därför bestämmer man själv hur man vill ha pumparna anslutna nämligen.
Hej Purjo! Ja du, det enda som jag rekommenderar egentligen är en anslutning med jordad stickpropp på insidan av huset när det gäller luftvärmepumpar, och detta är ju då lika fullt godkänt som en fast anslutning av pumparna nämligen. Sen det här med kablar hit och dit är ju en lite annan sak i sammanhanget eftersom det är ju inte heller tillåtet att ha en vanlig anslutningskabel liggande i rörkanalen ut mellan insidan av huset och ut till utedelen utan där måste det vara en installationskabel. Så därför så har jag valt att för enkelhetens skull bara sätta dit en jordad stickpropp på min EKK-kabel som går ifrån utedelen och direkt in till mitt jordade uttag på insidan av huset och detta fungerar alldeles utmärkt kan jag säga. Mvh Raffen.
Hej,det är väl så att det egentligen enbart är fast installation som får dras dold, exempelvis genom ytterväggen. Om man sätter en stickpropp på insidan så är det inte längre en fast installation. Det blir inte det heller även om man använder en kabel avsedd för fast installation.EKK är en installationskabel för fast installation. Den har entrådiga ledare och blir lagom "styv" för att klamras. Samma egenskaper gör den då också mindre lämplig som anslutningskabel med stickpropp till apparater.M V HJohan
Citat från: lindejo skrivet 13 april 2010, 13:42:29Hej,det är väl så att det egentligen enbart är fast installation som får dras dold, exempelvis genom ytterväggen. Om man sätter en stickpropp på insidan så är det inte längre en fast installation. Det blir inte det heller även om man använder en kabel avsedd för fast installation.EKK är en installationskabel för fast installation. Den har entrådiga ledare och blir lagom "styv" för att klamras. Samma egenskaper gör den då också mindre lämplig som anslutningskabel med stickpropp till apparater.M V HJohanHej Johan! Nej det har du helt rätt i att det inte blir en fast installation när man sätter dit en jordad stickpropp på insidan utan då blir det en installation med jordat stickproppsuttag vilket jag alltid rekommenderar, men man följer ivf regeln om rätt kabel från insidan av huset och ut till utedelen vilket väl inte är helt oviktigt i sammanhanget ändå tycker jag.Sen kan jag också hålla med dig om att en installationskabel är ju en styv och stel rackare som inte är särskilt lämplig normalt sett att vrida och vända på som man gör med vanliga anslutningskablar, men det behöver man ju heller inte göra om man nu bara har den till uttaget för värmepumpen så det är faktiskt inget problem alls. Mvh Raffen.
Hej Ztrindberg! Ja du nu är det ju på det sättet att jag uppmanar inte någon till några brott utan jag redovisade bara hur jag har det när det gäller mina egna pumpar, sen får väl folk sätta dit vilka kablar de än vill ha alt blanda kabelsorter och sätta dosor om de vill, och det gör de nog också oavsett vad vare sig jag, du eller någon annan här på forumet säger Ztrindberg. Vad har du för en slags anslutning resp kabelsort till din egen pump då Ztrindberg?? Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 april 2010, 13:28:24Nu ska du väl tänka lite på vad du själv sagt förut och vad du så hårt håller på i alla andra sammanhang, att på något vis få för sig om att INTE använda sig av en firma för att installera luftpumpen är ju helt uteslutet säger du alltid. Ändå väljer du själv att installera lite själv.....Om jag köpte en pump i den prisklassen så skulle jag givetvis se till att även få el korrekt installerat.Försäkringsbolaget lär inte bry sig om att du tycker att det inte är så viktigt med "kablar hit och dit".Undrar vad som är mest olagligt, eldragning eller Q.....
Citat från: Raffen skrivet 13 april 2010, 15:07:25Hej Ztrindberg! Ja du nu är det ju på det sättet att jag uppmanar inte någon till några brott utan jag redovisade bara hur jag har det när det gäller mina egna pumpar, sen får väl folk sätta dit vilka kablar de än vill ha alt blanda kabelsorter och sätta dosor om de vill, och det gör de nog också oavsett vad vare sig jag, du eller någon annan här på forumet säger Ztrindberg. Vad har du för en slags anslutning resp kabelsort till din egen pump då Ztrindberg?? Mvh Raffen. Jag har laglig anslutning med laglig kabelsort, du då?mvhZtrindberg
Har inte läst alla inlägg så det är möjligt att någon redan "svarat" och upplyst patb mf vad som gäller.
Citat från: ztrindberg skrivet 13 april 2010, 15:25:48Citat från: Raffen skrivet 13 april 2010, 15:07:25Hej Ztrindberg! Ja du nu är det ju på det sättet att jag uppmanar inte någon till några brott utan jag redovisade bara hur jag har det när det gäller mina egna pumpar, sen får väl folk sätta dit vilka kablar de än vill ha alt blanda kabelsorter och sätta dosor om de vill, och det gör de nog också oavsett vad vare sig jag, du eller någon annan här på forumet säger Ztrindberg. Vad har du för en slags anslutning resp kabelsort till din egen pump då Ztrindberg?? Mvh Raffen. Jag har laglig anslutning med laglig kabelsort, du då?mvhZtrindbergHej Ztrindberg! Ja det var ju iof ett ganska intetsägande svar, men va bra du iaf. Thumbsup För det har jag också nämligen. Mvh Raffen.