Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SVD skriver om luftvärmepumpar  (läst 51937 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #135 skrivet: 19 februari 2010, 16:35:29 »
Är nog liknande kvalitet på alla pumpar, skillnaden är garantin! Ett års garanti på en billig pump= ÅVC, dyrare pump 5års garanti, och lagas och byts kompressor för 17000:-! Mm

/A.

Vilken kvalité avser du?

Klart en billigpump är byggd efter sittpris och det samma gäller en dyrare. Inte är det så att de som säljer Panasonic tjänar storkovan mot de som säljer Colix.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #136 skrivet: 19 februari 2010, 16:52:01 »
JAg tror inte det är så stora prisskillnader på pumparna, skillnaden är att de som säljer dyrt också tar ett större ansvar, och när det gäller luftvärmepumpar kostar det rätt mycket att ta ett stort ansvar för det man säljer, det är i alla fall min bild av det hela.

De som säljer billiga pumpar ger som regel sämre garantier och backup om nåt händer.

T.ex. så betalar kinnan och andra större "generalagenter" återförsäljarna för arbetskostnader vid garantireparationer, det gör sällan eller aldrig lågprisförsäljarna, de tillhandhåller bara nya delar, och ÅF får ta smällen med arbetskostnaden själv, vilket gör att seriösa ÅF/installatörer inte gärna säljer eller monterar lågprisfabrikaten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #137 skrivet: 19 februari 2010, 18:08:04 »
faaan va gott att man är installatör som säljer och monterar finpumpar och tjänar storkovan.....och ett helt flak öl har jag också såhär på fredag.....skål..... studs...nu tillbaka till tråden....fulpumpar är skit & qc också.....tänk istället på oss installatörer och betala överpriser till oss istället ........eller ett tips till: bli installatör själva och tjäna storkovan!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8464
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #138 skrivet: 19 februari 2010, 18:09:06 »
Det där flaket har jag väntat pÃ¥ Nisse Gurra  ;D ;D ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad JoA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det gÃ¥r bättre och bättre...
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #139 skrivet: 19 februari 2010, 18:18:05 »
Håller med Zstrindberg, alla ggr! Har med priset och garantier och göra, självklart betalar jag inte 15000:- för en pump med 1års garanti, men som jag gjorde, 4900:- värmde huset gott i 1 vinter, igentjänad 2ggr! Syrrans Atlas är inne på 3dje vintern, och funkar utan problem! Och värmer bra, och avfrostar mycket sällan! Nocrian gör inte annat än och avfrostar!

Du skriver att du tjänat in pumpen två gånger. Vad jämför du med? Pumpens elbesparing mot inköpskostnaden, antar jag? Men sedan är du redan efter en vinter tvungen att på nytt lägga fram pengar för att köpa en ny pump.
Tänk om du istället hade gjort det motsatta. Alltså jämföra med att du skulle köpt t.ex en Nocria direkt, hade du då också tjänat in "fulpumpen" två gånger?

/JoA
130m2, Panasonic E9 & vedspis

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #140 skrivet: 19 februari 2010, 18:35:58 »
Håller med Zstrindberg, alla ggr! Har med priset och garantier och göra, självklart betalar jag inte 15000:- för en pump med 1års garanti, men som jag gjorde, 4900:- värmde huset gott i 1 vinter, igentjänad 2ggr! Syrrans Atlas är inne på 3dje vintern, och funkar utan problem! Och värmer bra, och avfrostar mycket sällan! Nocrian gör inte annat än och avfrostar!

Du skriver att du tjänat in pumpen två gånger. Vad jämför du med? Pumpens elbesparing mot inköpskostnaden, antar jag? Men sedan är du redan efter en vinter tvungen att på nytt lägga fram pengar för att köpa en ny pump.
Tänk om du istället hade gjort det motsatta. Alltså jämföra med att du skulle köpt t.ex en Nocria direkt, hade du då också tjänat in "fulpumpen" två gånger?

/JoA


Jaså måste man köpa en ny efter en vinter? Var sjutton står det? det sa dom inget om hos Jula iaf och jag kan inte komma ihåg att jag skrev på något om att köpa ny efter vintern eller ens att dom sa att jag måste köpa en ny efter vintern.

Har du gjort det alltså? Vad är det för en konstig försäljare som tvingar på folk att köpa en ny efter bara en vinter?

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #141 skrivet: 19 februari 2010, 18:38:30 »
faaan va gott att man är installatör som säljer och monterar finpumpar och tjänar storkovan.....och ett helt flak öl har jag också såhär på fredag.....skål..... studs...nu tillbaka till tråden....fulpumpar är skit & qc också.....tänk istället på oss installatörer och betala överpriser till oss istället ........eller ett tips till: bli installatör själva och tjäna storkovan!

Härligt att höra.....och i och med att jag köpte en billig pump sÃ¥ har jag rÃ¥d med TVÃ… flak öl haha   *roflmao*


Ska väl kanske gÃ¥ nÃ¥n kurs och bli installatör sÃ¥ kan jag ocksÃ¥ köpa mig en Carrier-Toshiba-Midea-pump sen  ;)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #142 skrivet: 19 februari 2010, 18:51:17 »
Gamla Atlas pumpen pajade kretskortet på, efter 1 vinter fick jag nya modellen av Atlas, men funkade dåligt, konstig fläktstyrning som aldrig varvade upp och spred värmen.

Tog ned den och lämnade tillbaka den, men ändå nöjd med den första, men kunde fått funkat 2 vintrar, men för hög ljudnivå på den.

Tur eller otur..efter 1 år fick jag tillbaka pengarna på den! Så att gratis pump!!

Med Nocrian så är det 5 års garanti, Efter det får den gärna rasa..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Granit999

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #143 skrivet: 19 februari 2010, 20:48:28 »
Man får faktiskt inte dra kablar, och få det godkänt i efterhand på det viset.

Elinstallation skall utföras av behörig elektriker eller under ledning av behörig elektriker.
Är den sista frasen där som utnyttjas till detta, och det är ju förbaskat svårt att bevisa någon motsats.

När jag skulle dra ny el hemma så sa elektrikern åt mig att jag skulle dra all kanalisering och kabel eftersom såna saker har inte dom varken tid eller lust att göra.
På många byggen görs jobbet av blivande elektriker under utblidning. Firmans behöriga elektriker åker runt och kollar att allt ser bra ut och slår på strömmen när allt är klart.

De blivande elektrikerna räknas som "under ledning" av den behöriga.
Du kan dra kabel själv så länge du inte ansluter något.
Men i lagens mening kan du aldrig dra kabeln+koppla in den och få det "godkänt" i efterhand som privatperson.



Den person som drar kablar, förlägger rör etc mÃ¥ste antingen vara under utbildning eller vara anställd hos en elfirma om han inte har egen behörighet. Det finns inga undantag. De enda jobb man fÃ¥r göra är  ex byta vägguttag, strömbrytare och dyl. Kolla pÃ¥ elsäkerhetsverket.









Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #144 skrivet: 19 februari 2010, 21:01:52 »
Den person som drar kablar, förlägger rör etc mÃ¥ste antingen vara under utbildning eller vara anställd hos en elfirma om han inte har egen behörighet. Det finns inga undantag. De enda jobb man fÃ¥r göra är  ex byta vägguttag, strömbrytare och dyl. Kolla pÃ¥ elsäkerhetsverket.

Så bygger man om ett rum får man inte dra rör/kabelkanaler i väggarna?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #145 skrivet: 19 februari 2010, 21:03:48 »
Håller med Zstrindberg, alla ggr! Har med priset och garantier och göra, självklart betalar jag inte 15000:- för en pump med 1års garanti, men som jag gjorde, 4900:- värmde huset gott i 1 vinter, igentjänad 2ggr! Syrrans Atlas är inne på 3dje vintern, och funkar utan problem! Och värmer bra, och avfrostar mycket sällan! Nocrian gör inte annat än och avfrostar!

Du skriver att du tjänat in pumpen två gånger. Vad jämför du med? Pumpens elbesparing mot inköpskostnaden, antar jag? Men sedan är du redan efter en vinter tvungen att på nytt lägga fram pengar för att köpa en ny pump.
Tänk om du istället hade gjort det motsatta. Alltså jämföra med att du skulle köpt t.ex en Nocria direkt, hade du då också tjänat in "fulpumpen" två gånger?

/JoA
Min är inne på sin fjärde vinter och kostade inte många kronor i inköp. Den var betald efter 2 vintrar så visst lönar det sig med billiga pumpar. Om den skulle gå sönder så för försäkringsbolaget fixa den. Har ju i och för sig redan betalt sig så varför inte byta till en likadan och tjäna ännu mer pengar.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #146 skrivet: 19 februari 2010, 21:06:32 »
Den person som drar kablar, förlägger rör etc mÃ¥ste antingen vara under utbildning eller vara anställd hos en elfirma om han inte har egen behörighet. Det finns inga undantag. De enda jobb man fÃ¥r göra är  ex byta vägguttag, strömbrytare och dyl. Kolla pÃ¥ elsäkerhetsverket.

Så bygger man om ett rum får man inte dra rör/kabelkanaler i väggarna?

Nä inte enligt reglerna men har du god kontakt med en elektriker som synar ditt arbete innan du sätter gips så brukar det funka. Men då måste ni vara överens innan du börjar. Detta är ju inget som många har möjlighet till.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #147 skrivet: 19 februari 2010, 21:19:19 »
Klart vem som helst får dra rör och kabel, men är det nybyggnad så lämnar behörig elektriker in färdiganmälan när han godkänt installationen.

Likadant med värmepumps elen, om du förjobbar och han godkänner så är det ok..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #148 skrivet: 19 februari 2010, 21:21:13 »
Likadant med värmepumps elen, om du förjobbar och han godkänner så är det ok..

Case closed då, eller...
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #149 skrivet: 20 februari 2010, 18:09:26 »

Den person som drar kablar, förlägger rör etc mÃ¥ste antingen vara under utbildning eller vara anställd hos en elfirma om han inte har egen behörighet. Det finns inga undantag. De enda jobb man fÃ¥r göra är  ex byta vägguttag, strömbrytare och dyl. Kolla pÃ¥ elsäkerhetsverket.


LooL ... då du då är många under utbildning ... klart du få lägga kablar utan utbildninge eller behörighet.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!