0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hehe... du menar att ECO-läget sänker börvärdet när det tycker att vi har det för varmt inne? "22 ºC är för dyrt för dig kompis, nu sänker jag till 18 och sparar några slantar åt dig" Så om man inte är tillräckligt snål själv för att sänka innetempen så tar man hjälp av ECONOMY OPERATION!
Farthållare drar mer bränsle! Så den jämförelsen haltar, visst begränsar Eco mode kompressorn till att aldrig gå över visst många procent?Tex efter avfrostning så gasar vår pump på ganska hårt för att snabbt få upp tempen på luften../A.
....första delen av min text i förra inlägget är kopierat från Fujitsu´s inlägg men jag lyckades inte få till det som ni mera datorkunniga med blå bakgrund
Hej Raffen! Jämförelsen med en farthållare ger bättre bränsle ekonomi och en jämnare körning än om man kör utan farthållare detta kallas ekonomikörning om inte Raffen vet det precis så fungerar även eco läget på en värmepump.Loggade min pump ikväll och fick följande värden vid -2Normalt läge, börsvärde 21=635Watt, Ecoläget=526WattNormalt läge, börsvärde 22=780Watt. Ecoläget=600WattMan kan utnyttja ett högre börsvärde säg 25 grader i Ecoläget som motsvarar liknande strömförbrukning i normalt läge med börsvärde 22 grader, med andra ord så blir ecoläget mer ekonomiskt än utan. Detta är min erfarenhet av min pump
Personen som startade denna tråd tyckte att hans pump ej levde upp som tänkt och ville få några råd och tips så då tycker jag vi skall hålla oss till det, här delar vi varandras erfarenhet i verkligheten och kan tolkas som man vill.Hej,du har helt rätt att denna tråd inte håller sig till skaparens ämne. Skall starta en ny tråd med Eco läget så blir det rätt //Rolle
Du ska börja skriva efter
Citat från: gurravasa skrivet 12 december 2009, 00:02:46Hehe... du menar att ECO-läget sänker börvärdet när det tycker att vi har det för varmt inne? "22 ºC är för dyrt för dig kompis, nu sänker jag till 18 och sparar några slantar åt dig" Så om man inte är tillräckligt snål själv för att sänka innetempen så tar man hjälp av ECONOMY OPERATION!Det är min tolkning av texten, inget annat. Du är ju själv inne på samma spår, eller hur?Hur det egentligen förhåller sig överlåter jag åt de som äger dylik pump som har denna "finess" att undersöka.