0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 08 november 2009, 15:11:18Jaså du tycker att Toshibas sätt att annonsera sitt bästa COP-värde är fulare gjort än IVT:s sätt att framhålla sitt bästa COP-värde vid 7,3 vid en innetemp på +10 ºC??Du har uppfattat vad jag skrev helt rätt Raffen.
Jaså du tycker att Toshibas sätt att annonsera sitt bästa COP-värde är fulare gjort än IVT:s sätt att framhålla sitt bästa COP-värde vid 7,3 vid en innetemp på +10 ºC??
Jodå jag uppfattade det precis på det sättet Ubbe, det var bara det att jag tyckte det var en rätt förvånadsvärd uppfattning förstår du Ubbe, men du kanske tycker att det är mkt finare att uppge ett bra och högt copvärde vid en innetemp på +10 ºC än vid en innetemp på +20 ºC som de flesta människor trots allt kan komma i åtnjutande av.
Jag noterar att lägsta uteffekt när det finns behov av avfrostning är så hög som 1090 W.Undrar om det är nåt som bara gäller för den nya varianten, och som är modifierat p.g.a de påfrysningsproblem som de haft på tidigare modeller (även om de inte var vanliga)De inträffade som regel vid temp kring 0:an och med minvartal på kompressorn (Avfrostningen triggades aldrig med totalpåfrysning som följd)
Citat från: Ubbe0 skrivet 08 november 2009, 19:43:00Citat från: Raffen skrivet 08 november 2009, 15:11:18Jaså du tycker att Toshibas sätt att annonsera sitt bästa COP-värde är fulare gjort än IVT:s sätt att framhålla sitt bästa COP-värde vid 7,3 vid en innetemp på +10 ºC??Du har uppfattat vad jag skrev helt rätt Raffen.Hej Ubbe! Jodå jag uppfattade det precis på det sättet Ubbe, det var bara det att jag tyckte det var en rätt förvånadsvärd uppfattning förstår du Ubbe, men du kanske tycker att det är mkt finare att uppge ett bra och högt copvärde vid en innetemp på +10 ºC än vid en innetemp på +20 ºC som de flesta människor trots allt kan komma i åtnjutande av. Mvh Raffen.
Citat från: Rickard skrivet 08 november 2009, 16:36:38Jag noterar att lägsta uteffekt när det finns behov av avfrostning är så hög som 1090 W.Undrar om det är nåt som bara gäller för den nya varianten, och som är modifierat p.g.a de påfrysningsproblem som de haft på tidigare modeller (även om de inte var vanliga)De inträffade som regel vid temp kring 0:an och med minvartal på kompressorn (Avfrostningen triggades aldrig med totalpåfrysning som följd)Nu är inte jag säker men kan det inte vara så att den här tabellen är exempel, den är ju steglös, så jag antar att vid 5% så levererar den mindre, sedan är det väl väldigt få hus som klarar sig med 1000W vid 0 grader ute så det blir ju kanske inte ens intressant?
Men det var ju det jag tyckte var märkligt, den ÄR ju inte steglös vid temperaturer kring nollan.
Mmm, men jag förutsätter att du själv både sett, läst, och tror på den tabell du själv bifogade, och kan ju då själv konstatera att mineffekten vid +7 grader är 70W men vid +2 och 0°C är hela 210 W.Vad anledningen till detta är vet jag inte, men den typen av funktion skulle göra de fenomen jag påtalat betydligt mer ovanliga då avfrostningen triggas snabbare vid högre effektuttag.
under en kortare tid så tror jag nog i praktiken att de inte går ned spec mkt under ca 200 watt ivf. För vad jag har kunnat se vid ca 0 - +1,0 så ligger de och tuggar som allra lägst mellan ca 200-250 watt,
Sen när den startade upp igen så stegade den mkt lugnt, sakta och fint upp till sina 195-200 watt igen, från ca 180 watt gick det oerhört försiktigt med enstaka watt upp till sina ca 200 watt igen där den då låg kvar till nästa stopp igen och samma procedur. Vad som kanske var allra märkligast tyckte jag var att den inte stegade upp kraftigare vid uppstarten efter off-läget, min fd Panasonic stegade upp till minst ca 700-800 watt vid uppstart efter off-läge innan den stegade tillbaka ner lite igen om det var rimliga utetemperaturer, och vid riktigt kall väderlek så gick den upp nästan hela vägen till ca 1000-1200 watt innan den stegade tillbaka lite igen.