0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Har varit borta några timmar och har bl.a. besökt Jula för att köpa lite saker till huset. Hittade en skyltning som kan vara intressant gällande garantitiddiskussionen som börjat innan jag åkte. Hinner inte läsa in hela tråden (5 nya sidor) så om någon annan petat in någon Jula hänvisning gällande garanti så kan ni bortse från den här.Dålig bildkvalitet, för jag hade bara mobilen med mig/putte
Jula har ju skrivit sig fri..Jula tillämpar konsumentköplagen. Denna ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år. Förutsättningen är då att ni måste styrka att felet fanns vid inköpstillfället, och inte beror på slitage. Vid eventuell tvist följer Jula Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Glöm inte att spara kvittot. Kvittot erfordras för reparation eller annan åtgärdSexmånadersregelnFör att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.Dvs du har ingen garanti i den bemärkelsen "Garanti" utan du har dom garantier som man har på alla varor i konsumentköplagen.Hurvida man själv ska kunna bevisa att felet är från inköpsdagen och inte beror på att man gjort en "egen" felaktig(enligt dom) installation...Personligen så tycker jag inte det känns särskilt tryggt?,speciellt eftersom det nu är olagligt att montera ihop pumparna själv..jag kan nog slå mig i backen på att det argumentet får du i slängt i ansiktet..dvs varför har du inte haft en godkännd montör?,detta kan ju bero på din installation..osv osv..Sen står man där och med byxorna vid knäna.Dogge
Citat från: doggydoggen skrivet 17 mars 2010, 16:45:13Jula har ju skrivit sig fri..Jula tillämpar konsumentköplagen. Denna ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år. Förutsättningen är då att ni måste styrka att felet fanns vid inköpstillfället, och inte beror på slitage. Vid eventuell tvist följer Jula Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Glöm inte att spara kvittot. Kvittot erfordras för reparation eller annan åtgärdSexmånadersregelnFör att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.Dvs du har ingen garanti i den bemärkelsen "Garanti" utan du har dom garantier som man har på alla varor i konsumentköplagen.Hurvida man själv ska kunna bevisa att felet är från inköpsdagen och inte beror på att man gjort en "egen" felaktig(enligt dom) installation...Personligen så tycker jag inte det känns särskilt tryggt?,speciellt eftersom det nu är olagligt att montera ihop pumparna själv..jag kan nog slå mig i backen på att det argumentet får du i slängt i ansiktet..dvs varför har du inte haft en godkännd montör?,detta kan ju bero på din installation..osv osv..Sen står man där och med byxorna vid knäna.DoggeSå tolkar inte jag det. Garanti är garanti. Konsumentköplagen är konsumentköplagen.
Det är det som är ditt problem raffen att du skriver att du har fakta och bevis men inte kan lägga fram dom för då uppstår dessa milslånga diskussioner.Om någon haft dessa och haft problem så kan det väl inte vara så svårt att logga in här och tala om vilka problem det varit då man kan vara anonym som dom flesta här är dessvärre Om det nu endast handlar om enstaka fall säger det dock inte så mycket då det finns måndagsexemplar av allting förmodligen.Det var väl inte om pumparna fungerar eller hur effektiva dom är som det ursprungligen handlade om utan om dessa QC kopplingar och det borde väl inte vara något problem för kylmontörerna du pratat med att lägga korten på bordet Antingen så håller dom tätt eller så gör dom det inte efter ett par år, nu har väl inte dessa QC funnits så speciellt länge i handeln hos Jula och ÖB eller vilka det nu är som tillhandahåller dessa modeller med den kopplingen så det borde rimligtvis inte finnas så mycket underlag att gå på !!såg att du hann slänga in ett svar medans jag skrev men jag kollade inte så noga vad det handlade om
Ja det håller jag med om,men när man läser deras garanti avtal så står det såhär..dvs vi prakticerar konsumentköplagen?
Citat från: doggydoggen skrivet 17 mars 2010, 16:52:27Ja det håller jag med om,men när man läser deras garanti avtal så står det såhär..dvs vi prakticerar konsumentköplagen?Var hittar du den?
Intressant att hänvisa till ett test på en pump som är kanske är minst 7 år gammal, Testad 2004 och sedan jämföra med pumpar från 2009 rätt kul. Man kan ju jämföra helt vilt En Amazon från -64 med en BMW från 2010 tja...Tyder väl på att fakta är inget som vi vill ha här, tror inte ens Foman hade parker kopplingen för det är väl den det handlar om?Man kan inte bara fråga hur många kw nått har tagit och jämföra med någon annan, å på så vis kunna bedöma en v-pumps effektivitet. Jag kanske bor i ett tält/termos.MVH BB
Citat från: doggydoggen skrivet 17 mars 2010, 17:22:26Citat från: BosseBus skrivet 17 mars 2010, 17:16:37Intressant att hänvisa till ett test på en pump som är kanske är minst 7 år gammal, Testad 2004 och sedan jämföra med pumpar från 2009 rätt kul. Man kan ju jämföra helt vilt En Amazon från -64 med en BMW från 2010 tja...Tyder väl på att fakta är inget som vi vill ha här, tror inte ens Foman hade parker kopplingen för det är väl den det handlar om?Man kan inte bara fråga hur många kw nått har tagit och jämföra med någon annan, å på så vis kunna bedöma en v-pumps effektivitet. Jag kanske bor i ett tält/termos.MVH BBJag gjorde givetvis jämförelsen med pumparna närmast årtal,dvs 2005,om jag jämfört med dom nyare pumparna så hade det blivit ännu större skillnader.eftersom dessa tester är allt vi har att tillgå så blir ju dom ledande..eller hur.Jaha på det viset, Ja den ger ju lite mindre då, så då kan man konstatera vad?Menar du?Garantin kommer och går...
Citat från: BosseBus skrivet 17 mars 2010, 17:16:37Intressant att hänvisa till ett test på en pump som är kanske är minst 7 år gammal, Testad 2004 och sedan jämföra med pumpar från 2009 rätt kul. Man kan ju jämföra helt vilt En Amazon från -64 med en BMW från 2010 tja...Tyder väl på att fakta är inget som vi vill ha här, tror inte ens Foman hade parker kopplingen för det är väl den det handlar om?Man kan inte bara fråga hur många kw nått har tagit och jämföra med någon annan, å på så vis kunna bedöma en v-pumps effektivitet. Jag kanske bor i ett tält/termos.MVH BBJag gjorde givetvis jämförelsen med pumparna närmast årtal,dvs 2005,om jag jämfört med dom nyare pumparna så hade det blivit ännu större skillnader.eftersom dessa tester är allt vi har att tillgå så blir ju dom ledande..eller hur.
Ja men va bra tycker jag. Då har ni ju lite marginaler om något skulle hända med pumparna iaf till skillnad från t.ex Appliance, Zibro m.fl som endast har 1 års garanti nämligen.Mvh Raffen.
Våra produkter har ett fördelaktigt pris, är lätta att använda och levereras med 2 års garanti.
Citat från: Raffen skrivet 17 mars 2010, 16:43:17Ja men va bra tycker jag. Då har ni ju lite marginaler om något skulle hända med pumparna iaf till skillnad från t.ex Appliance, Zibro m.fl som endast har 1 års garanti nämligen.Mvh Raffen.JAg måste tyvärr rätta dig på den punkten Raffen.Zibro (som jag har för mig är en del av Appliance ASA) har 2 års garanti på hela sitt sortimentScrolla ner under bilden på sista raden innan länkarna står det Citera Våra produkter har ett fördelaktigt pris, är lätta att använda och levereras med 2 års garanti. http://www.zibro.com/Sweden/se_Contentpages/se_Airco.htmNu vet jag att jag själv var OT men kan vi inte försöka diskutera QC kopplingarna i stället som tråden faktiskt handlar om?Det enda konstruktiva som kommit fram är länken som Sfinxen lade upp till Parker så man såg hur en QC var uppbygd.
Citat från: TS Comfort AB skrivet 17 mars 2010, 16:29:05Det är det som är ditt problem raffen att du skriver att du har fakta och bevis men inte kan lägga fram dom för då uppstår dessa milslånga diskussioner.Om någon haft dessa och haft problem så kan det väl inte vara så svårt att logga in här och tala om vilka problem det varit då man kan vara anonym som dom flesta här är dessvärre Om det nu endast handlar om enstaka fall säger det dock inte så mycket då det finns måndagsexemplar av allting förmodligen.Det var väl inte om pumparna fungerar eller hur effektiva dom är som det ursprungligen handlade om utan om dessa QC kopplingar och det borde väl inte vara något problem för kylmontörerna du pratat med att lägga korten på bordet Antingen så håller dom tätt eller så gör dom det inte efter ett par år, nu har väl inte dessa QC funnits så speciellt länge i handeln hos Jula och ÖB eller vilka det nu är som tillhandahåller dessa modeller med den kopplingen så det borde rimligtvis inte finnas så mycket underlag att gå på !!såg att du hann slänga in ett svar medans jag skrev men jag kollade inte så noga vad det handlade om Hej TS! Vad skoj att se dig komma in i debatten här om skräppumparna TS, du som har huvuddelen av din verksamhet med finpumpar förlagd till forumet. Eller du kanske ev ser möjligheterna till en utvidgad verksamhet via de här billiga QC-pumparna i lågprissegmentet kanske. Du får gärna ta över min roll här i fortsättningen om du vill, inte så noga vem det är bara det finns någon vet du väl. Mvh Raffen.
Citat från: MGKea skrivet 17 mars 2010, 16:59:43Citat från: doggydoggen skrivet 17 mars 2010, 16:52:27Ja det håller jag med om,men när man läser deras garanti avtal så står det såhär..dvs vi prakticerar konsumentköplagen?Var hittar du den?Man är nog lite knäpp som orkar engagera sig..=)Precis pratat med huvudkontoret på jula..jag frågade om det var 3 års garanti..Nej sa han..1 års garanti sedan går det över till reklamationsgaranti enligt konsumentköplagen..han sa då att det är upp till köparen att påvisa att felet uppkommit vid köpestillfället.dvs 1 års garanti övergår till 2 års Reklamationsgaranti,lite fult av jula faktiskt../Doger