0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Puttepj skrivet 17 mars 2010, 10:23:14Är det vad du tror eller vad baserar du det på?Vid -10°C kanske en fulis och snygges förbrukar ungefär lika. Vid 0°C och med tanke på låga cop värden som fulpumparna anger så måste de dra mer än än snyggis. Eller? Jag skall nog inte förvänta mig ett svar hur det kommer sig att pumpen snittat 208Watt. Dessutom skall jag nog inte förvänta mig att ett svar på vilken myndighet i EU som godkänt QC.
Är det vad du tror eller vad baserar du det på?
Jag har en elmätare av Kjell & Co kvalitet, så tillförlitligheten är väl i klass med de 2 hundralappar som jag har för mig vad den kostade. Min Coolix har dragit 4380 kWh på 4064 timmar d.v.s. dryga 5 månader.Jag har oljefyllda elradiatorer som när det är så pass varmt som det är nu (runt nollan), gör rätt lite, men fick jobba hårt när det var -15 och mer. Dessa har jag inte mätare på, tyvärr./putte
Citat från: ztrindberg skrivet 17 mars 2010, 10:24:18Citat från: Raffen skrivet 17 mars 2010, 10:21:22Hej MGKea! Jovisst är det en väldigt låg förbrukning, och det är ju verkligen underligt eftersom dessa skräppumpar normalt dessutom drar allt från ca 20-30% och upp ca till 80-100% mer i elförbrukning vid uppvärmning beroende på omständigheterna ifh till en inverterpump av märkesfabrikat. Mvh Raffen.ha ha så fånigt uttalandeInte alls fånigt Ztrindberg utan helt realistiska värden som jag uppgav, och detta är dessutom fakta som ni efterlyser, dvs allt mellan ca 20-30% som min och upp till dubbla elförbrukningen ifh till en riktig pump. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 17 mars 2010, 10:21:22Hej MGKea! Jovisst är det en väldigt låg förbrukning, och det är ju verkligen underligt eftersom dessa skräppumpar normalt dessutom drar allt från ca 20-30% och upp ca till 80-100% mer i elförbrukning vid uppvärmning beroende på omständigheterna ifh till en inverterpump av märkesfabrikat. Mvh Raffen.ha ha så fånigt uttalande
Hej MGKea! Jovisst är det en väldigt låg förbrukning, och det är ju verkligen underligt eftersom dessa skräppumpar normalt dessutom drar allt från ca 20-30% och upp ca till 80-100% mer i elförbrukning vid uppvärmning beroende på omständigheterna ifh till en inverterpump av märkesfabrikat. Mvh Raffen.
Citat från: Puttepj skrivet 17 mars 2010, 10:28:08Jag har en elmätare av Kjell & Co kvalitet, så tillförlitligheten är väl i klass med de 2 hundralappar som jag har för mig vad den kostade. Min Coolix har dragit 4380 kWh på 4064 timmar d.v.s. dryga 5 månader.Jag har oljefyllda elradiatorer som när det är så pass varmt som det är nu (runt nollan), gör rätt lite, men fick jobba hårt när det var -15 och mer. Dessa har jag inte mätare på, tyvärr./putteKan inte förstå hur 208Watt är dina siffror. Dina siffror verkar rimmliga. Men varför tjaffsa om andras siffror?
För att slippa spekulera kan väl nån som har lite övervakning eller koll rent allmänt tala om vilket COP man får på ful- resp finpumpar vid olika förutsättningar.Jag tror knappast att snitt-COP är dubbelt så bra bara för att pumpen kostar 5 ggr mer. Däremot kan det mycket väl vara så att fulpumpen behöver 20% mer energi beroende på enklare konstruktion (on/off), enklare inkoppling mot befintligt system, enklare styrsystem (för avfrostnin, t ex), etc.Men, det måste väl finnas tillräckligt många loggningsnördar här för att kunna presentera fakta? :,v(
Citat från: purjo__ skrivet 17 mars 2010, 10:45:19För att slippa spekulera kan väl nån som har lite övervakning eller koll rent allmänt tala om vilket COP man får på ful- resp finpumpar vid olika förutsättningar.Jag tror knappast att snitt-COP är dubbelt så bra bara för att pumpen kostar 5 ggr mer. Däremot kan det mycket väl vara så att fulpumpen behöver 20% mer energi beroende på enklare konstruktion (on/off), enklare inkoppling mot befintligt system, enklare styrsystem (för avfrostnin, t ex), etc.Men, det måste väl finnas tillräckligt många loggningsnördar här för att kunna presentera fakta? :,v(Kanske inte behövs. Man kan väl bara komma överens om att en fulpump inte är mer effektiv än en finpump. Det borde räcka så. Synd bara att det skall bli sådant tjaffs för att man frågasätter angivna värden.
Dessutom skall jag nog inte förvänta mig att ett svar på vilken myndighet i EU som godkänt QC.
Jag ifrågasätter inte dina värden, utan Raffens påstående att 'fulpumpar' drar upp till 100% mer energi.
Vet knappt om jag vågar skriva nått mer här eftersom jag har blivit anklagad för att trakassera/mobba någon här. Och att jag har en extrem fixering av QC-kopplingar.Sen som svaret på Raffens fråga ang. förbrukning så svarade jag på vad han frågade. Jag visste att den skulle verka löjligt lågt och intet sägande. Men jag svarade....Om man läser när jag har skrivit så står det längs ner lite uppgifter som kan förklara förbrukningen.Tempraturen är varierande, ibland vill jag ha det varmare som nu är det +25Den ena pumpen står inställd på +25 (lite dålig placering) den andra+21.Det här med att tro att QC-kopplingen är dålig för att inte alla andra har det, ja det är som att påstå att Windows är bäst för det är vanligast, därför måste Mac och Linux vara skräp.MVH BB
Citat från: MGKea skrivet 17 mars 2010, 10:30:26Dessutom skall jag nog inte förvänta mig att ett svar på vilken myndighet i EU som godkänt QC. Du har ältat det här till dumhet nu, ledsen att säga det, men jag förstår inte vad du är ute efter.Du har konstaterat att det inte är en myndighet som testat Parker Spannerkopplingen, kan du inte nöja dig med det. Du har dessutom tydliggjort det genom att citera länken på företagets hemsida.Jag köper det faktat eftersom det är ett fakta. Så varför med en dåres envishet, hävda att du vill se vilken myndighet som godkänt QC?Anser du att det skall finnas ett myndighetsgodkännande för att inte pumpen skall vara olaglig?Men eftersom du verkar ha snöat in i ämnet måste jag fråga dig, menar du att coolixen som LVP inte är godkänd och därför inte får säljas? Så vitt jag vet är det endast vem som kopplar in den som kan diskuteras enligt svar från Naturvårdsverket./putte
Citat från: Puttepj skrivet 17 mars 2010, 10:54:09Citat från: MGKea skrivet 17 mars 2010, 10:30:26Dessutom skall jag nog inte förvänta mig att ett svar på vilken myndighet i EU som godkänt QC. Du har ältat det här till dumhet nu, ledsen att säga det, men jag förstår inte vad du är ute efter.Du har konstaterat att det inte är en myndighet som testat Parker Spannerkopplingen, kan du inte nöja dig med det. Du har dessutom tydliggjort det genom att citera länken på företagets hemsida.Jag köper det faktat eftersom det är ett fakta. Så varför med en dåres envishet, hävda att du vill se vilken myndighet som godkänt QC?Anser du att det skall finnas ett myndighetsgodkännande för att inte pumpen skall vara olaglig?Men eftersom du verkar ha snöat in i ämnet måste jag fråga dig, menar du att coolixen som LVP inte är godkänd och därför inte får säljas? Så vitt jag vet är det endast vem som kopplar in den som kan diskuteras enligt svar från Naturvårdsverket./putteMen är inte du en av dem som kräver svar av Raffen?
Citat från: purjo__ skrivet 17 mars 2010, 10:53:32Jag ifrågasätter inte dina värden, utan Raffens påstående att 'fulpumpar' drar upp till 100% mer energi. Upp till ... varför hänger Ni upp er på det? Men det är ok att skriva att en pump drar 208Watt...
Citat från: Raffen skrivet 17 mars 2010, 10:30:42Citat från: ztrindberg skrivet 17 mars 2010, 10:24:18Citat från: Raffen skrivet 17 mars 2010, 10:21:22Hej MGKea! Jovisst är det en väldigt låg förbrukning, och det är ju verkligen underligt eftersom dessa skräppumpar normalt dessutom drar allt från ca 20-30% och upp ca till 80-100% mer i elförbrukning vid uppvärmning beroende på omständigheterna ifh till en inverterpump av märkesfabrikat. Mvh Raffen.ha ha så fånigt uttalandeInte alls fånigt Ztrindberg utan helt realistiska värden som jag uppgav, och detta är dessutom fakta som ni efterlyser, dvs allt mellan ca 20-30% som min och upp till dubbla elförbrukningen ifh till en riktig pump. Mvh Raffen.Källa? Hänvisning? Länk?För fan Raffen. Nu får du skärpa dig. Det är ett grundlöst påstående tills du visar fakta, inte säger att det är fakta./putte