0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Rollster skrivet 12 mars 2010, 21:49:57Rollster. Jag tycker mig läsa att du syftar på min kritik av Raffen, så jag skall svara dig.Du förmedlar din egen syn på QC och fulpumpar och det är du i din fulla rätt. Den stora skillnaden är just att du klargör just att det är en personlig åsikt och därmed finns inte behov av övertydlighet.Som jag skrivit tidigare är mina enda erfarenheter baserade på EN installation, en som är lyckad så här långt, efter 1.5 års användande och som omfattar 2 vintrar. Längre tänker jag inte gå i mitt försvar av fulpumpar. Jag tror som du, att QC:n fungerar eller som du säger kan fungera vid ett montage och jag har ingen åsikt i debatten om hur bra de fungerar om man gör upprepade delningar och anslutningar. Gissningsvis bör det fungera i de flesta fall, men tätningar slits mest vid mekanisk påverkan, inte så mycket av att de 'bara' sitter där, så visst öker riskerna för problem om man gör mer än ett engångsmontage.Den delvis hetsiga debatten som jag defintivt varit med och eldat upp, handlar mer om påståenden som saknar belägg och då bör det framgå att det är åsikter, inte fakta - om man sedan inte har fakta att luta sig på./putte
Citat från: doggydoggen skrivet 14 mars 2010, 11:02:27För det första,denna kopplingen är inte av den typen av quick connect som flurerat,hänvisar till dubbel kopplngarna som exempelvis jula har..Kopplingarna som hänvisas i pdf-filen är ju en skruv "flär" koppling med en funktion (med o-ring) som gör det möjligt att montera/demontera utan att tappa tryck i systemet..Dvs en kona som tätar i ett säteÄr ju en helt annan konstruktion..=)Så det pdf-filen visar är en läckfri ***Flär***koppling och har inget gemensamt med dessa 0-rings tätade dubbel kopplingar.Så nu är vi tillbaka på noll..Om denna kopplingen från pdf filen hade används så hade jag trott på den till 100%Men som sagt var är inte o-ringstätad flär *skruv* koppling på exempelvis coolixenHar jag fel../DoggeNja tillbaka på noll?Om dom klarar av att kopplas mer än 1000 ggr så säger väl det lite om tillförlitligheten angående tätningen oavsett o-ring i gummi eller metall?Nu ska man ju inte tro för mycket på ett företag men det var ju någon här som också hänvisade till test som gjorts så....Och om det är ett seriöst företag så är dom nog försiktiga med att lova för mycket. För om det skulle komma fram att dom har en serie med dåliga kopplingar så lär dom ju inte sälja mycket av de andra kopplingarna heller då ryktet spridit sig.
För det första,denna kopplingen är inte av den typen av quick connect som flurerat,hänvisar till dubbel kopplngarna som exempelvis jula har..Kopplingarna som hänvisas i pdf-filen är ju en skruv "flär" koppling med en funktion (med o-ring) som gör det möjligt att montera/demontera utan att tappa tryck i systemet..Dvs en kona som tätar i ett säteÄr ju en helt annan konstruktion..=)Så det pdf-filen visar är en läckfri ***Flär***koppling och har inget gemensamt med dessa 0-rings tätade dubbel kopplingar.Så nu är vi tillbaka på noll..Om denna kopplingen från pdf filen hade används så hade jag trott på den till 100%Men som sagt var är inte o-ringstätad flär *skruv* koppling på exempelvis coolixenHar jag fel../Dogge
Vet inte vem som leker mest i sandlådan här men utalanden som detta: "45:-kr för 4 st vibrationsdämpare, då är det rena Kinaskiten kan jag säga dig och inte ens värt att pröva dem." (bara ett exempel)Tycker jag inte hör hemma här, kanske i sandlådan.Eller vad tycker du Raffen?
Jag väldigt nöjd med Kinaskiten till vibbdämpare, tror nog att Raffens kostade 45kr med, sen med lite påslag mm så vart det 160:-..
Citat från: BosseBus skrivet 14 mars 2010, 13:43:37Vet inte vem som leker mest i sandlådan här men utalanden som detta: "45:-kr för 4 st vibrationsdämpare, då är det rena Kinaskiten kan jag säga dig och inte ens värt att pröva dem." (bara ett exempel)Tycker jag inte hör hemma här, kanske i sandlådan.Eller vad tycker du Raffen?Hej BosseBus! Ja när det gäller just snacket om "Sandlådan" här så anser jag nog faktiskt att du är väl den som på senare tid har utmärkt dig som den mest framstående deltagaren inom den avdelningen BosseBus. Och när det gäller mitt uttalande här så står jag givetvis helt för detta och anser då att det är frågan om rena sk*ten och inte ens värt att prova alltså. Det brukar nämligen aldrig slå fel att man alltid brukar få vad man betalar för, men skulle det råka visa sig i efterhand att man kan få 4 st precis lika bra vibrationsdämpare (även vid stark kyla) som Rickards för endast 45:- kr så kommer jag att be dig om ursäkt framledes isf det lovar jag dig, sämre människa är jag inte nämligen. Mvh Raffen.
Hej !har en typ av snabbkoppling till AC:n till traktorhytten för att inte behöva tömma systemet vid hyttdemontage.har fungerat perfekt från 1988 (22 år) förutom ett kompressorbyte (som inte hade med kopplingarna att göra) och då är det ändå lite vibrationer och rörelser i en traktor.
Hej Ztrindberg! Ja jag vet absolut inte var Rickards vibrationsdämpare är tillverkade någonstans, det kan han nog bara svara på själv. Men de kan ju mkt väl vara tillverkade i Kina de också ev på uppdrag av någon Italiensk firma kanske?? Mvh Raffen.
45:-kr för 4 st vibrationsdämpare, då är det rena Kinaskiten kan jag säga dig och inte ens värt att pröva dem. Nej då rekommenderar jag Rickards vibrationsdämpare istället
Även om det är off-topic med vibrationsdämpare i denna tråd vill jag kommentera era påståenden.De vibrationsdämpare jag säljer tillverkas i Sverige.De består av naturgummi, som så vitt jag vet INTE är en petroleumprodukt, utan kommer från gummiträd (om de nu heter så...)Kanske påverkas de ändå av solljus, det har jag ingen uppfattning om, men som sagt, det är ingen petroleumprodukt rent generellt.Man kan väl dra paralellen till en matta på en snöskoter, de står många gånger ute året runt i tiotals år utan att mattorna förstörs, i vart fall de som innehåller en hög andel naturgummi.Ju mer plast, desto kortare livslängd.De övriga vibrationsdämpare som säljs till olika priser och med olika utseende har jag ingen uppfattning om, har väl testat 4 olika och anser att de jag nu säljer är bäst utav de jag provat, men som sagt, jag vet inte exakt vilka dämpare som de olika grossisterna säljer, och det kan dessutom säkert skilja mellan olika partier även från samma grossist - om fokus ligger på att sälja så billigt som möjligt eller tjäna så mycket som möjligt.Det viktiga med vibrationsdämpare är ju trots allt att de fungerar, och inte huruvida de kostar 45 kr eller 139 kr.