0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Oskar P. skrivet 05 mars 2010, 20:23:42Citat från: doggydoggen skrivet 05 mars 2010, 20:08:52Det som vore intressant är........nå´n som har kontrollerat vad det sitter för kompressorer i dessa "ful" pumpar som man nu säger..=)Jag skulle inte bli "fullständigt överasskad" om man hittade samma kompressor i nå´n av "fin" pumparna?eller att dom gjords i samma fabrik,sånt ser man ju lite här å där.Om nå´n skulle idas titta på märkskyltarna så går det ju att kontrollera..=)/Doggeenda erfarenhet jag har är att det sitter sanyokompressor i fomapumpar för 407c och panasonic i dom för 410a.men det är oftast allt annat som havererar på dom pumparna, och en bra kompressor kan ju haverera pga dåligt designad eller programmerad pumpOkej..=)Men samtidigt är det ju inget som säger att det är sämre design,Foma lär ju inte ha idioter anställda..=)Det primära måste ju vara att ha bra kvalite på komponenter,designen skulle jag "tro" är likvärdig?Möjligtvis att designen på exempelvis Foma är mer riktad mot AC och att marknaden är för liten på kalla bredgrader?Vore kul om man hade haft möjlighet att slakta 2 maskiner(Fin å Ful) och se hur dom är uppbyggda,val av komponenter etcetra./Dogge
Citat från: doggydoggen skrivet 05 mars 2010, 20:08:52Det som vore intressant är........nå´n som har kontrollerat vad det sitter för kompressorer i dessa "ful" pumpar som man nu säger..=)Jag skulle inte bli "fullständigt överasskad" om man hittade samma kompressor i nå´n av "fin" pumparna?eller att dom gjords i samma fabrik,sånt ser man ju lite här å där.Om nå´n skulle idas titta på märkskyltarna så går det ju att kontrollera..=)/Doggeenda erfarenhet jag har är att det sitter sanyokompressor i fomapumpar för 407c och panasonic i dom för 410a.men det är oftast allt annat som havererar på dom pumparna, och en bra kompressor kan ju haverera pga dåligt designad eller programmerad pump
Det som vore intressant är........nå´n som har kontrollerat vad det sitter för kompressorer i dessa "ful" pumpar som man nu säger..=)Jag skulle inte bli "fullständigt överasskad" om man hittade samma kompressor i nå´n av "fin" pumparna?eller att dom gjords i samma fabrik,sånt ser man ju lite här å där.Om nå´n skulle idas titta på märkskyltarna så går det ju att kontrollera..=)/Dogge
Så summasummarum,KINA låt era arbetare få normala arbetstider,låt dom sova och skippa ackordenha gärna en kvalitetskontroll efter att produkten lämnat löpande bandet,och sist men inte minst,ge dom semester nå´n gång om året..=)/Dogge
Citat från: Oskar P. skrivet 06 mars 2010, 16:09:09Citat från: doggydoggen skrivet 06 mars 2010, 13:20:45Så summasummarum,KINA låt era arbetare få normala arbetstider,låt dom sova och skippa ackordenha gärna en kvalitetskontroll efter att produkten lämnat löpande bandet,och sist men inte minst,ge dom semester nå´n gång om året..=)/Doggenej det hoppas jag inte för då kan vi säga godnatt här, jag hoppas det landet går under ekonomiskt så vi får tillbaka alla jobb som gått förlorade pga konkurrensen från kina. inte är det roligt att se made in china på varannan pryl man köper, även om man försöker undvika deras skräpprodukter så går det inte alltid.Ja det har du rätt i,med glimten i ögat,men är ju faktiskt sant..går åt helvete för oss när dom lyckas organisera och skapa kvalite..och dom är på god väg..men samtidigt så tror jag det blir svårare för dom att hålla låga priser eftersom arbetsrörelsen är på frammarsch,även dom vill ju ha bil,semester och 40 timmars arbets vecka..och om jag får sia om en nära framtid,när gemene man lärt sig att man kan handla lika lätt från usa, tyskland, hongkong som från örebrodå blir det tufft för våra inhemska försäljare./Dogge
Citat från: doggydoggen skrivet 06 mars 2010, 13:20:45Så summasummarum,KINA låt era arbetare få normala arbetstider,låt dom sova och skippa ackordenha gärna en kvalitetskontroll efter att produkten lämnat löpande bandet,och sist men inte minst,ge dom semester nå´n gång om året..=)/Doggenej det hoppas jag inte för då kan vi säga godnatt här, jag hoppas det landet går under ekonomiskt så vi får tillbaka alla jobb som gått förlorade pga konkurrensen från kina. inte är det roligt att se made in china på varannan pryl man köper, även om man försöker undvika deras skräpprodukter så går det inte alltid.
....som då är av betydligt lägre klass, av äldre konstruktioner och renodlade AC-maskiner som egentligen inte passar alls för våra ändamål här uppe i norden, även om det mesta som är billigt brukar alltid gå att sälja naturligtvis. ...