0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Och som vanligt kära Raffen, om du nu inte vet något alls och inte har någon erfarenhet av dessa, som du kallar, skräppumpar, så varför ens uttala dig?
Toshiba har väl ingen pump med QC heller
Sluta gagga om Raffen nu (det säger jag inte för att vi skulle vara något slags "märkeskompisar" utan för att jag som nytillkommen här tycker det verkar vara slöseri med energi... ).Asientillverkning är inget nytt, det vet vi alla.Det är skillnad på olika sweatshops dock, de allra billigaste kinaprylarna som tagits fram utan inflytande från någon med den kvalitetsmedvetenhet som finns lite längre västerut, brukar vara katastrofalt taskigt ihopskruvat.Men det som tillverkas FÖR "västerländska" företag eller asiatiska företag med god världsrenomme är det normalt INGET FEL PÅ ALLS.Så visst är det så att t.ex. en Kinesisk Mideapump som det står "Coolix" på, är ju precis lika modern, vältillverkad m.m. som en ny Sony eller Panasonic tv.... bara för att ta ett exempel.Sedan finns det alltid detta med teknisk livslängd, då är vi inne på ingenjörsverksamhet på konstruktions och utprovningsnivå. DÄR skall man nog inte uttala sig förrän prylen går sönder.Jag är GENUINT intresserad av om det finns något billigt som jag med gott samvete(skiter dock i det där med lagligheten, annars hade jag inte frågat) kan värma förrådet med.
Citat från: snillet skrivet 14 januari 2010, 19:58:25Toshiba har väl ingen pump med QC heller Precis.. och det är dessa skräppumpars(typ Toshibas) akilleshäl. De monteras och kopplas ihop lite på fri hand under olika väderbetingelser och av olika montörer med allsköns olika verktyg. Ingen kvalitetssäkrad slutprodukt med känt resultat... Gasbrist med påföljande effektivitetsproblem med nedisning mm som kräver nya insatser, som efter ett tag kräver nya insatser ...En kvalitetspump däremot är utrustad med kvalitetssäkrade QK-kopplingar monterade på tillverkningsfabriken som raskt snäppes ihop vid monteringen och som kostar mindre än hälften. Det borde vara det enda godkända sättet att driftsätta en luft/luft värmepump och kan göras av var och en som kan läsa en monteringsanvisning!
Det borde vara det enda godkända sättet att driftsätta en luft/luft värmepump och kan göras av var och en som kan läsa en monteringsanvisning!