0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag nämde inte min arbetsplats, utan arbetsplatser generellt!Du får självklart framföra kritik på värmepumpar, men problemet är att du är kritisk till att din llvp inte är betald efter 16 månader, vilket jag tror att det inte är många här på forumet som har pumpar som klarat!Däremot så förstår jag självklart att du är arg och besviken på att pumpen stannat och inte fungerar, och att den låter väldigt mycket.
Ja förmodligen är det som du säger när det gäller garantin, och jag håller med dig att det kallas 5 års garanti, och det är helt fel att det skall belasta försäkringsbolaget, tillverkaren skall ta ansvar för sina bristfälliga produkter
Citat från: goranP skrivet 27 oktober 2009, 00:40:10Ja förmodligen är det som du säger när det gäller garantin, och jag håller med dig att det kallas 5 års garanti, och det är helt fel att det skall belasta försäkringsbolaget, tillverkaren skall ta ansvar för sina bristfälliga produkter Det kallas inte 5års garanti, om du kollar på dina papper så står det klart och tydligt på värdebeviset 5års trygghetsförsäkring, (Citat)Utöver den 2åriga garantin ingår en 3årig trygghetsförsäkring som börjar gälla först efter att den 2åriga ordinarie garantin gått ut.(Slut Citat)Allt detta finns längst bak i din manual till pumpen.
Egentligen är det inte fel på luftvärme-pumparna...utan på marknadsföringen. Nånting så här borde det kanske vara:- Det finns ett otal varianter med olika verkningsgrader (COP), men om du väljer mellan kvalitetsinvertrar i samma storleksklass spelar det ingen roll vilken du tar.-Ingen pump värmer ensamt ett hus, om det inte är inrett som gymnastiksal eller garage.-Hälften till en tredjedel av alla pumpar går sönder innan garantin hinner gå ut. Av återstoden pajjar kanske hälften inom 6-8 år. Dom lönar sig ofta inte att reparera.-Det är inte ovanligt att nya modeller har konstruktionsfel. Tillverkarna försöker komma tillrätta med det genom att ständigt lansera nya varianter, så att jämförelser inte kan göras.-När installatören skruvat fast pumpen lönar det sig inte att flytta den. Se till att måla väggen innan.-Hur händig du än är kan du inte göra några reparationer. Med en del handpåläggning kan du göra ren luftfiltren.-Pumpen bullrar och väsnas en hel del. Hur mycket beror helt på hur känslig du är. Visserligen finns det objektiva mätvärden, men dom säger inte ett dugg om hur just du och din granne upplever det.Men... en luftvärmepump ger pengarna tillbaka på 2-4 år. Och värmer en stor del av huset för bara en tredjedel av elkostnaden. Men det förutsätter en bra placering och att den överlever så länge.