0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har själv en Sanyo SAP-93EHN men det jag skriver här kan nog gälla alla märken av pumpar.Är det någon pumpägare som seriöst har kontrollerat sina besparinga med värmepump, jag har själv haft min 1½ år (en vinter) och vad jag kan se så var det inga besparingar så att jag hoppade högt av glädje, och sedan är ju problemet med pålitligheten det behövs ju bara ett servicebesök utanför garantitiden, så sprack den kalkylen för detta år.Går sönder? ja det kan du vara helt övertygad om att något strul får du allt räkna med, på gatan där jag bor har det installerats åtskilliga luft/luft pumpar av skiftande märken, men en sak har dom gemensamt dom har så gott som alla varit i behov av servicebesök redan första året, vissa upprepade servicebesök, OK det går kanske på garanti men den gäller inte för alltid.Hade funderingar på att installera liknande värmepump på landet, det kan jag nog helt glömma det går inte att ha sådana saker i ett hus som ej är bebott för tillfället,det krävs ständig kontroll att den fungerar.
Citat från: goranP skrivet 22 oktober 2009, 10:29:53När jag är på gång och "gnäller" så kan jag väl fortsätta, att vänta i 23 dagar innan någon har tid att laga den defekta vp är för mig helt oacceptabelt, men jag har ju inget val om jag vill utnyttja garanti
Fick man vänta 23 dagar på ett livstecken från återförsäljaren efter en felanmälning, så hade man tur. Sedan fick man vänta 4 månader till på reparation.
Citat från: goranP skrivet 30 oktober 2009, 22:21:39Citat från: goranP skrivet 22 oktober 2009, 10:29:53När jag är på gång och "gnäller" så kan jag väl fortsätta, att vänta i 23 dagar innan någon har tid att laga den defekta vp är för mig helt oacceptabelt, men jag har ju inget val om jag vill utnyttja garanti Grabben...du var inte med under Panasonics H16 katastrof!Fick man vänta 23 dagar på ett livstecken från återförsäljaren efter en felanmälning, så hade man tur. Sedan fick man vänta 4 månader till på reparation.
Hittar du en annan lösning som sparar 12000kr på 16 månader så är jag intresserad av den lösningen...................
Citat från: manche skrivet 31 oktober 2009, 12:27:29Hittar du en annan lösning som sparar 12000kr på 16 månader så är jag intresserad av den lösningen...................Det skall jag genast delge alla på forumet om jag finner lösningen, för min egen del tar jag hellre lite större kostnader för att slippa detta ständiga värmepumps strul
Citat från: goranP skrivet 31 oktober 2009, 13:53:52Citat från: manche skrivet 31 oktober 2009, 12:27:29Hittar du en annan lösning som sparar 12000kr på 16 månader så är jag intresserad av den lösningen...................Det skall jag genast delge alla på forumet om jag finner lösningen, för min egen del tar jag hellre lite större kostnader för att slippa detta ständiga värmepumps strulJag anser att du gjorde en felinvestering i samma veva som du beställde din värmepump, med dina krav skulle du köpt nåt annat (t.ex. en bergvärmeanläggning) om du hade haft självinsikt kring din kravbild.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Evighetsmaskin
Citat från: Rickard skrivet 31 oktober 2009, 19:42:25Citat från: goranP skrivet 31 oktober 2009, 13:53:52Citat från: manche skrivet 31 oktober 2009, 12:27:29Hittar du en annan lösning som sparar 12000kr på 16 månader så är jag intresserad av den lösningen...................Det skall jag genast delge alla på forumet om jag finner lösningen, för min egen del tar jag hellre lite större kostnader för att slippa detta ständiga värmepumps strulJag anser att du gjorde en felinvestering i samma veva som du beställde din värmepump, med dina krav skulle du köpt nåt annat (t.ex. en bergvärmeanläggning) om du hade haft självinsikt kring din kravbild.Helt riktigt det var ett felköp och jag har så orimliga krav att jag vill att min investering skall fungera även efter garanttiden (den verkar inte ens klara inom garanttiden) bergvärme är inget som jag kan ha och det skulle allt kännas bra nervöst att investera dom summor det kostar när jag inte en vet hur driftsäkerhet är på en sådan anläggning.Jag får nog allt i fortsättningen bränna ström med mina elelement som förr, att göra sig beroende av diverse servicefolk som ska laga min anläggning till kostnader som jag inte har en aning om är inget som lockar mig.
Citat från: goranP skrivet 31 oktober 2009, 20:44:11Citat från: Rickard skrivet 31 oktober 2009, 19:42:25Citat från: goranP skrivet 31 oktober 2009, 13:53:52Citat från: manche skrivet 31 oktober 2009, 12:27:29Hittar du en annan lösning som sparar 12000kr på 16 månader så är jag intresserad av den lösningen...................Det skall jag genast delge alla på forumet om jag finner lösningen, för min egen del tar jag hellre lite större kostnader för att slippa detta ständiga värmepumps strulJag anser att du gjorde en felinvestering i samma veva som du beställde din värmepump, med dina krav skulle du köpt nåt annat (t.ex. en bergvärmeanläggning) om du hade haft självinsikt kring din kravbild.Helt riktigt det var ett felköp och jag har så orimliga krav att jag vill att min investering skall fungera även efter garanttiden (den verkar inte ens klara inom garanttiden) bergvärme är inget som jag kan ha och det skulle allt kännas bra nervöst att investera dom summor det kostar när jag inte en vet hur driftsäkerhet är på en sådan anläggning.Jag får nog allt i fortsättningen bränna ström med mina elelement som förr, att göra sig beroende av diverse servicefolk som ska laga min anläggning till kostnader som jag inte har en aning om är inget som lockar mig.Precis som på en bil så kommer de flesta felen att visa sig inom garantitiden, det troliga är att din maskin kommer att spara in sig mångfallt innan den totalhavererar, i vart fall om du väljer att ha den igång.Kan du räkna upp några andra värmesystem som kan göra det?Normalt skall ingen service behöva utföras av servicekillar, den enda service som krävs är rengöring av filter några gånger/år, samt rengöring av förångare och kondensor kanske vartannat år - och det fixar du själv om du är normalhändig.Kan du inte själv hålla igång en normalt fungerande luftvärmepump så gissar jag att du varken har cykel eller bil, utan förlitar dig på allmänna kommunikationsmedel, för det är inte svårare än så.
Din förutfattade mening om ständigt åtekommande fel är smått komisk, det finns inget som talar för att felen skall fortsätta att uppträda med täta mellanrum.Med liiite tur kommer den att fungera i minst 5 år och ge dig en besparing på tiotusentals kronor.