Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 125183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #420 skrivet: 26 januari 2010, 22:59:12 »
Det vore ju suveränt tycker jag som gammal frihjulsåkare, behöver ju bara kopplingen vid start, sen växlar man utan koppling! Fast den borde vara i och urkopplingsbar som tidigare.
« Senast ändrad: 26 januari 2010, 23:00:57 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Miljöbil ?
« Svar #421 skrivet: 27 januari 2010, 06:58:06 »
hej
kör elbil i stället så slipper ni krångla med insprutningar å frihjul,elmotorn har ju ca 90% verknings grad jämför gärna med bensinarna på 20-25% å en riktigt effektiv disel motor på typ 30-35%

Som jämförelse kan ju sägas att en Riktig Etanol motor ligger på ca 40-45% verknings grad dvs
betydligt bättre än en fin disel,tyvär så finns det väldigt få sånna motorer som enbart byggs för etanol drift...
skitet med e85 är ju ett riktigt skämt som att spä ut bränslet med vatten...

nää köp elbilar i stället

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Miljöbil ?
« Svar #422 skrivet: 27 januari 2010, 09:24:00 »
Anledningen till frihjulet var att undvika smörjningsproblem med tvåtaktarna. De hade i vilket fall som helst helt usel motorbroms.

Det fanns även efter tvåtaktstiden. V4:orna, 99:orna hade det också på 1,7l och 1,85litern (Triumph). 2l motorn blev för "stark" för frihjulskonstuktionen har jag för mig och det var då den slopades.

Javisst, men anledningen till att de användes alls var problemen med tvåtaktarna och motorbroms. Sedan blev det ju lite signum för SAAB, och många gillade funktionen även på V4:an och de tidiga 99:orna.

Ja men frihjulet användes nog inte pga problemet med motorbromsen för jag anser att frihjulet ger ännu mindre motorbroms. ::) Utan enbart smörjningen kanske men Dkw hade på F102:an separat oljeinmatning till förgasaren så där existerade inte någon smörjningsproblem vid gasavdrag. Många mopeder har (hade) separat oljesmörjning till förgasaren.

Tror att många inte gillade frihjulet pga känslan av utebliven motorbroms skapade osäkerhet? Brukar lägga i nollan vid nerförbackar för att återskapa den forna känslan av frihjulet..... ;)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #423 skrivet: 27 januari 2010, 12:31:28 »
och nÃ¥t frihjul behövs inte  dÃ¥ alla insprutningssystem sedan motronic's tid har bränsleavstängdning  vid motorbroms..
Bränsleavstängning vid motorbroms har funnits på alla elektroniska insprutningssystem ända sedan Bendix' experiment i början av 60-talet som så småningom mynnade ut i Bosch D-jetronic. Däremot är det inte alla biltillverkare som har velat utnyttja den funktionen även om systemleverantören kan erbjuda den.

På 80-talet, innan katalysatorernas tid, var det många bilar som hade motorbromsavstängning på marknader utan nämnvärda avgaskrav, men i de länder (t ex Sverige, Japan, USA, Canada, Schweiz, Österrike) där det krävdes luftinblåsning (puls-air eller luftpump) för att klara kraven på HC-utsläpp var man tvungen att sätta den ur funktion, annars blev risken för avgassmällar när man gasar på igen efter motorbromsning för stor. Titta i kabelstammen på någon bil med Bosch LE-jetronic, om styrdonets pinne 18 är jordad betyder det att motorbromsavstängningen är urkopplad.

Nu på senare år har en del biltillverkare gått ifrån motorbromsavstängningen igen för att undvika att katalysatorn kallnar vid långvarig motorbromsning och att orenade avgaser släpps ut de första sekunderna sedan man har börjat gasa igen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Miljöbil ?
« Svar #424 skrivet: 08 mars 2010, 23:39:37 »
såg i tidningen att el bilen jag kollade på i kina nu påstås kosta 300 000 + moms frakt o tull. skulle gissa att dom stora drakarna nu kommer att sälja denna för runt 4-450 000. jag får lös denna bil för ca 130 000 + moms tull frakt. hemma i svedala under 180 000.
jag blir bara såååå lessen då jag läser sådant. påstås även att denna är av högsta kvalite därav priset.
transport styrelsen vägrar hjälpa mig att regga in dessa bilar jag har beställt så jag vete tusan vilket kryphål man skall försöka få in dom via.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #425 skrivet: 09 mars 2010, 10:49:35 »
såg i tidningen att el bilen jag kollade på i kina nu påstås kosta 300 000 + moms frakt o tull. skulle gissa att dom stora drakarna nu kommer att sälja denna för runt 4-450 000. jag får lös denna bil för ca 130 000 + moms tull frakt. hemma i svedala under 180 000.
jag blir bara såååå lessen då jag läser sådant. påstås även att denna är av högsta kvalite därav priset.
transport styrelsen vägrar hjälpa mig att regga in dessa bilar jag har beställt så jag vete tusan vilket kryphål man skall försöka få in dom via.

krister
Är bilen konstruerad för att klara EU:s bestämmelser (helfordonsgodkännande osv), eller är den byggd enligt Kinas regelverk?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #426 skrivet: 09 mars 2010, 11:12:38 »
såg i tidningen att el bilen jag kollade på i kina nu påstås kosta 300 000 + moms frakt o tull. skulle gissa att dom stora drakarna nu kommer att sälja denna för runt 4-450 000. jag får lös denna bil för ca 130 000 + moms tull frakt. hemma i svedala under 180 000.
jag blir bara såååå lessen då jag läser sådant. påstås även att denna är av högsta kvalite därav priset.
transport styrelsen vägrar hjälpa mig att regga in dessa bilar jag har beställt så jag vete tusan vilket kryphål man skall försöka få in dom via.

krister

Leta upp nåt EU-land där du kan rega den och ta den den vägen.

Jag hade en kollega som fick en 76:a (tror jag) Lincoln Continental av familjen där han var utbytesstudent, och eftersom den aldrig sålts i Sverige var det i stort sett omöjligt att ta in den. Det slutade med att han skeppade den till England, där han i frihamnen "sålde" den till en brittisk vän. Denne tullade in den och registrerade den i England, och något senare "köpte" min kollega tillbaka bilen och tog in den till Sverige utan problem.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Miljöbil ?
« Svar #427 skrivet: 09 mars 2010, 22:26:02 »
om jag tolkar artikeln rätt så är det daimler som kommer att jobba med denna bil.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/kinesisk-elbil-till-europa-1.20790

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #428 skrivet: 09 mars 2010, 22:37:47 »
"Leta upp nåt EU-land där du kan rega den och ta den den vägen.
Jag hade en kollega som fick en 76:a (tror jag) Lincoln Continental av familjen där han var utbytesstudent, och eftersom den aldrig sålts i Sverige var det i stort sett omöjligt att ta in den. Det slutade med att han skeppade den till England, där han i frihamnen "sålde" den till en brittisk vän. Denne tullade in den och registrerade den i England, och något senare "köpte" min kollega tillbaka bilen och tog in den till Sverige utan problem."

En kompis köpte en Honda Gold Wing 1800 från USA för några år sedan och skulle importera. No No. Han transporterade och "sålde" den till en kompis i Tyskland och sedan så gjorde de som tipo874 beskrev utan några bekymmer.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #429 skrivet: 09 mars 2010, 23:08:02 »
...
transport styrelsen vägrar hjälpa mig att regga in dessa bilar jag har beställt så jag vete tusan vilket kryphål man skall försöka få in dom via.
...
Angav transportstyrelsen nåt skäl till varför de inte vill regga bilarna?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Miljöbil ?
« Svar #430 skrivet: 09 mars 2010, 23:27:10 »
fabriken sa att dom ej ville ge mig ecc doc. dom har lovat att inte exportera till europa
jag kan köpa bilen som begagnad 2 mil med kina plåtar o kinesiskt regg bevis.detta godtog inte trsp styrelsen.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #431 skrivet: 13 mars 2010, 08:14:59 »
Så du lyckades pruta från 300' till 130', bra gjort! Vet inte, men låter dyrt för nåt som är gjort i Kina!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Miljöbil ?
« Svar #432 skrivet: 13 mars 2010, 09:30:55 »
Så du lyckades pruta från 300' till 130', bra gjort! Vet inte, men låter dyrt för nåt som är gjort i Kina!

dom kostar inte 300 000.
i en butik köper man dom för 150 000 i kina.
men nu då dom stora skall sälja dom kan dom inte berätta vad dom kostar då det ser illa ut med en sååå stor proffit

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Miljöbil ?
« Svar #433 skrivet: 13 mars 2010, 17:20:31 »
Hej, har du tänkt ha drag på bilen och kanske även få dra något efter den så kolla upp detta innan du skriver på för köp.
Prius kan inte ens utrustas med dragkula.
Volvo DriveE har jag för mig inte får dra så mycket som den borde p g a igensatta luftinsläpp (aerodynamik).
Finns kanske liknande restriktioner med andra sk miljöbilar.

Köp en plug-in hybrid. 100 km pÃ¥ el sedan disel. Eldrift a´ca. 2,25 kr/mil. 100 km täcker kanske 90% av all körning för mÃ¥nga. Det finns emellertid ett problem. Den här bilen finns inte att köpa. SAABs nya ägare har dessutom gjort tummen ner. Volvo hÃ¥ller pÃ¥ (om dem nu inte ocksÃ¥ har lagt av) att ta fram den här typen av el plug-in bil. Dem har emellertid förutspÃ¥tt att den kommer att bli för dyr, ca. 450 kkr. Glädjande är att regeringen har gÃ¥tt ut i dagarna och sagt att det är el-bilar som gäller i framtiden och dem tänker se till att det blir sÃ¥ redan till 2020. Snart kan vi Ã¥tergÃ¥ till billig olje-eldnimng!  studs
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Miljöbil ?
« Svar #434 skrivet: 13 mars 2010, 22:18:30 »
problemet med alla dessa el och miljöbilar som jag ser det är att dom är för små, för tråkiga och spartanska, om de bara byggde en eldriven fullsize jänkare med mjuk fjädring, sköna säten, ädelträ, all utrustning, separat ram, automat, bakhjulsdrift osv så kan jag tänka mig en sån att pendla till jobbet med istället för att köra V8.. (men jag slutar inte köra V8 för det, bara drar ner på't lite)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!