0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
HejEn dieselmotor har alltid högre verkningsgrad än motsvarande bensinmotor, det kommer man inte från. Det beror på att bensinmotorn arbetar med ett bränsleöverskott i förhållande till luftens syreinnehåll, man är tvungen att ha en fetare blandning helt enkelt. Man kyler motorn med överskottet, sedan förbränns resterna i katalysatorn. Dieseln arbetar med ett bränsleunderskott i förhållande till luftens syre. Jag fick det så förklarat av en kille på Volvo PV motorutveckling. Jag har både en diesel och en bensinare (färddator i båda), och skillnaden märks som tydligast på tomgång när man frikopplar och rullar. Dieseln vill ha 0,03 liter/mil medan bensinaren vill ha 3 ggr så mycket, 0,10 liter/mil."Rätt" blandning i en bensinmotor leder till överhettning av kolvtoppar, cylinderhuvud och ventiler. Vita tändstift är dåliga nyheter, de ska vara grå eller gyllenbruna. Eftersom man har svårt att använda andra material än aluminiumbaserade legeringar i t ex kolvar p ga massakrafterna vid ndp och ödp är problemet svårlöst. Man har gjort försök med att isolera kolvtopparna med keramiska skikt, men vad jag vet har ingen lyckats med helheten.MVH/Gano
Så snart det blir bränsleöverskott går en stor del av det oförbrända bränslet opåverkat genom katalysatorn, och om det blir överskott på luft så får man istället stora kväveoxidutsläpp. Enda gången man får avsiktligt luftöverskott är när bränslet stängs av helt och hållet vid motorbromsning.
och nåt frihjul behövs inte då alla insprutningssystem sedan motronic's tid har bränsleavstängdning vid motorbroms.. men visst skulle det vara bättre med frihjul och avstängd motor, då man ju rullar betydligt längre än om man motorbromsar, dock skulle servopumpen vara elektrisk i såna fall... jag märker det på Buicken då den väger 2200 tjänstevikt och har "frihjul" den ökar i fart som bara den i nerförsbackar även om jag släpper gasen, men tyvärr måste det till en annan trafikrytm i samhället om sån körning ska va möjlig, då det alltsomoftast ligger en medelsvennson framför och lyser med bromsljusen nerför hela backen för att slaviskt hålla sina 90km/h...
Anledningen till frihjulet var att undvika smörjningsproblem med tvåtaktarna. De hade i vilket fall som helst helt usel motorbroms.
Citat från: tipo874 skrivet 26 januari 2010, 18:46:36Anledningen till frihjulet var att undvika smörjningsproblem med tvåtaktarna. De hade i vilket fall som helst helt usel motorbroms.Det fanns även efter tvåtaktstiden. V4:orna, 99:orna hade det också på 1,7l och 1,85litern (Triumph). 2l motorn blev för "stark" för frihjulskonstuktionen har jag för mig och det var då den slopades.