Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 125184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #405 skrivet: 25 januari 2010, 17:46:22 »
Fransmän klarar sig bra mot rost, och bra hjulupphängning, ej hydralisk system.
Rosten är tragisk, som väldig många har problem med, Volvos 940 serie från början av -90 talet ser bra ut än idag, men usch för Bmw och mercedes, dyraste bilarna rostar mest, Opel som var känd för sin rost, är mycket bra idag..

/
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #406 skrivet: 26 januari 2010, 07:48:43 »
Jag hade en Audi 100 från -94, när jag sålde den, 16år gammal, hade den inte en antydan till rost, då hade jag ändå en 6-7år gammal parkeringsskada på ena bakskärmen som jag aldrig hade fixat, inte ens där hade rosten lyckats få fäste...
På Audi A3:an (-00) som jag har nu har jag redan fått rostangrepp och lacksläpp. Så jag tror man är farligt ute om generaliserar så till den milda grad och påstår att vissa märken är bättre/sämre än andra på rost. För det kan skilja så mycket mellan olika modeller, årsmodeller inom samma tillverkare...

Det enda jag tror på är att köpa Norrlandskörda bilar, här där det är riktig vinter och det saltas sällan på vägarna så mår bilarna mycket bättre.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #407 skrivet: 26 januari 2010, 10:53:32 »

En riktig miljöbil är virkad. tyg rostar inte ... ;D Kanske kan den krympa eller blekas i tvätten.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #408 skrivet: 26 januari 2010, 11:16:43 »
Då ska du åka långt upp i norrland för att hitta den bilen, E4´an saltas, inte sparsamt heller, handlar många bilar söderut, ser då ingen större skillnad, men klart de syns väl om några år, viktigast är att försöka tvätta bilen 1-2ggr/månad, nej bort med saltet, eller begränsa saltandet, vinterdäckslag har vi, men rimmar dåligt med nollvisionen om saltet försvinner, vet inte hur träd och miljö mår av saltet?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #409 skrivet: 26 januari 2010, 11:49:24 »
Det är inte speciellt ofta som E4:an saltas här uppe, men det händer. Det finns väl ingen anledning att salta när det är riktigt vinterväglag och det har vi nu haft i flera månader.
Sedan bor ju inte alla efter E4:an heller. Och är det minusgrader stora delar av året så måste ju risken för rost vara mindre än söderut där det är slaskigt och blött i princip hela vintern.
Och vem sjutton ids tvätta bilen flera ggr i månaden, inte då jag i alla fall. Audi 100:an som jag hade tvättade jag ett par ggr om året och den hade inte en antydning till rost efter att jag hade haft den i drygt 10år...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #410 skrivet: 26 januari 2010, 12:02:43 »
Hej

En dieselmotor har alltid högre verkningsgrad än motsvarande bensinmotor, det kommer man inte frÃ¥n. Det beror pÃ¥ att bensinmotorn arbetar med ett bränsleöverskott i förhÃ¥llande till luftens syreinnehÃ¥ll, man är tvungen att ha en fetare blandning helt enkelt. Man kyler motorn med överskottet, sedan förbränns resterna i katalysatorn. Dieseln arbetar med ett bränsleunderskott i förhÃ¥llande till luftens syre. Jag fick det sÃ¥ förklarat av en kille pÃ¥ Volvo PV motorutveckling. 

Jag har både en diesel och en bensinare (färddator i båda), och skillnaden märks som tydligast på tomgång när man frikopplar och rullar. Dieseln vill ha 0,03 liter/mil medan bensinaren vill ha 3 ggr så mycket, 0,10 liter/mil.

"Rätt" blandning i en bensinmotor leder till överhettning av kolvtoppar, cylinderhuvud och ventiler. Vita tändstift är dåliga nyheter, de ska vara grå eller gyllenbruna. Eftersom man har svårt att använda andra material än aluminiumbaserade legeringar i t ex kolvar p ga massakrafterna vid ndp och ödp är problemet svårlöst. Man har gjort försök med att isolera kolvtopparna med keramiska skikt, men vad jag vet har ingen lyckats med helheten.

MVH/Gano

Bränsleöverskott arbetar en bensinmotor med enbart vid fullgas. Under all normal körning (tomgång, delgas osv) så går motorn lambdareglerat, dvs att det går jämnt ut med bränsle och luft. Det är enda chansen att klara avgaskraven. Så snart det blir bränsleöverskott går en stor del av det oförbrända bränslet opåverkat genom katalysatorn, och om det blir överskott på luft så får man istället stora kväveoxidutsläpp. Enda gången man får avsiktligt luftöverskott är när bränslet stängs av helt och hållet vid motorbromsning. Det finns för övrigt en del motorer som går lambdareglerat även på fullgas. Ett exempel är Fords FFV-motorer, de går lambdareglerat på fullgas vid körning på E85 men fullgasanrikar vid körning på bensin. Så kan man göra tack vare E85:s högre ångbildningsentalpitet, den "kyler" bättre utan att blandningen behöver vara överfet.

Det finns också en del biltillverkare som har valt att koppla in fullgasanrikningen först över ett visst varvtal, eller att anrika när luftflödet in i motorn överstiger ett visst värde (så gick det t ex till på Bosch's gamla K-jetronicsystem, där man löste det enkelt genom att den övre delen av luftmängdmätarens kona fick en brantare lutning).

Äldre bensinmotorer utan katalysator (70-80-talskonstruktioner) körs oftast något magert (lambda 1,1-1,2) vid delgas för att få ner bränsleförbrukningen. På 60-talet och ännu tidigare då man varken brydde sig så mycket om bränsleförbrukning eller avgasutsläpp så var det vanligt med något fetare blandningar, då kunde man komma undan med billiga och primitiva förgasare utan att riskera ryckningar och dålig körbarhet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #411 skrivet: 26 januari 2010, 13:41:50 »
Hej!

En dieselmotor har också lägre pumpförluster eftersom den inte har något gasspjäll. På tomgång och låg belastning måste en bensinmotor jobba för att suga luft förbi ett nästan stängt spjäll.

Sedan är det väl så att en bensin/luftblandning som är för mager inte går att antända med tändstiftet. I dieselmotorn hettas diesel/luftblandningen upp av kompressionen så att ämnena regerar med varandra, mer oberoende av blandningsförhållandet.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Miljöbil ?
« Svar #412 skrivet: 26 januari 2010, 17:42:30 »
Dkw och Saab (förlåt apan att jag skriver saab) hade finessen frihjul en gång i tiden.
Varför anammas inte tekniken idag med tillägget avstängning av motorn samtidigt?
Autostart av motorn vid gaspådrag. Det var problem med själva frihjulets hållbarhet men idag borde väl kraftigare grejer vara möjligt.
Givetvis i kombination av alla finesser antisladd antislir antibroms eeeeh autobroms aktiv styrning passiv bakvagn bla bla bla.... :D

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #413 skrivet: 26 januari 2010, 18:45:42 »

Så snart det blir bränsleöverskott går en stor del av det oförbrända bränslet opåverkat genom katalysatorn, och om det blir överskott på luft så får man istället stora kväveoxidutsläpp. Enda gången man får avsiktligt luftöverskott är när bränslet stängs av helt och hållet vid motorbromsning.

Nu påstår jag att du har fel. Nej, inte direkt fel förresten. Jag ska uttrycka mej lite tydligare: -Det du menar med rätt blandning är i själva verket en lite fet blandning. Det jag menar med "rätt" blandning är så snål blandning som det går att köra motorn på, men det mår den inte bra av. Avgaserna går inte alls opåverkade genom katen, katen tänder och bränner oförbränt bränsle. Annars skulle den inte bli varmare än avgassystemet i övrigt, och den blir ju rejält het.

Vi har olika definition på rätt blandning.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #414 skrivet: 26 januari 2010, 18:46:36 »
Anledningen till frihjulet var att undvika smörjningsproblem med tvåtaktarna. De hade i vilket fall som helst helt usel motorbroms.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Miljöbil ?
« Svar #415 skrivet: 26 januari 2010, 21:38:29 »
och nÃ¥t frihjul behövs inte  dÃ¥ alla insprutningssystem sedan motronic's tid har bränsleavstängdning  vid motorbroms.. men visst skulle det vara bättre med frihjul och avstängd motor, dÃ¥ man ju rullar betydligt längre än om man motorbromsar, dock skulle servopumpen vara elektrisk i sÃ¥na fall... jag märker det pÃ¥ Buicken dÃ¥ den väger 2200 tjänstevikt och har "frihjul" den ökar i fart som bara den i nerförsbackar även om jag släpper gasen, men tyvärr mÃ¥ste det till en annan trafikrytm i samhället om sÃ¥n körning ska va möjlig, dÃ¥ det alltsomoftast ligger en medelsvennson framför och lyser med bromsljusen nerför hela backen för att slaviskt hÃ¥lla sina 90km/h...

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #416 skrivet: 26 januari 2010, 22:11:49 »
och nÃ¥t frihjul behövs inte  dÃ¥ alla insprutningssystem sedan motronic's tid har bränsleavstängdning  vid motorbroms.. men visst skulle det vara bättre med frihjul och avstängd motor, dÃ¥ man ju rullar betydligt längre än om man motorbromsar, dock skulle servopumpen vara elektrisk i sÃ¥na fall... jag märker det pÃ¥ Buicken dÃ¥ den väger 2200 tjänstevikt och har "frihjul" den ökar i fart som bara den i nerförsbackar även om jag släpper gasen, men tyvärr mÃ¥ste det till en annan trafikrytm i samhället om sÃ¥n körning ska va möjlig, dÃ¥ det alltsomoftast ligger en medelsvennson framför och lyser med bromsljusen nerför hela backen för att slaviskt hÃ¥lla sina 90km/h...
VW har då elektromekanisk servostyrning så där skulle det inte vara något problem med servopumpen...
sedan är väl frågan hur mycket servo du behöver i landsvägsfart...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #417 skrivet: 26 januari 2010, 22:22:08 »
Anledningen till frihjulet var att undvika smörjningsproblem med tvåtaktarna. De hade i vilket fall som helst helt usel motorbroms.

Det fanns även efter tvåtaktstiden. V4:orna, 99:orna hade det också på 1,7l och 1,85litern (Triumph). 2l motorn blev för "stark" för frihjulskonstuktionen har jag för mig och det var då den slopades.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Miljöbil ?
« Svar #418 skrivet: 26 januari 2010, 22:39:54 »
inga problem att göra frihjul som tål effekt. jag har renoverat automatlådor och i t.ex. GM's TH700 sitter det ett frihjul kallat forward sprag, det överför ALL motorkraft på 1, 2 och 3:ans växel, och dessa lådor går att bygga så de med lätthet håller för 5-600hk.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #419 skrivet: 26 januari 2010, 22:57:40 »
Anledningen till frihjulet var att undvika smörjningsproblem med tvåtaktarna. De hade i vilket fall som helst helt usel motorbroms.

Det fanns även efter tvåtaktstiden. V4:orna, 99:orna hade det också på 1,7l och 1,85litern (Triumph). 2l motorn blev för "stark" för frihjulskonstuktionen har jag för mig och det var då den slopades.

Javisst, men anledningen till att de användes alls var problemen med tvåtaktarna och motorbroms. Sedan blev det ju lite signum för SAAB, och många gillade funktionen även på V4:an och de tidiga 99:orna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!