0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CiteraGlädjen kan bli kort. I höst när nuvarande regim byts mot den rödgröna vet man att bränslet och skatten blir dyrare. Lika säkert som amen i kyrkan. OK!Och går skatt och/eller bränslepris upp så är det ju ändå större glädje i att ha en bil som är bränslesnål. Det är ju dom stackare som kör bränsletörstiga bilar som drabbas mest.
Glädjen kan bli kort. I höst när nuvarande regim byts mot den rödgröna vet man att bränslet och skatten blir dyrare. Lika säkert som amen i kyrkan. OK!
ja precis, tänk på de stackarna och köp inte snåla bilar! jag köpte bensin för 6780kr i december, och har ingen lust att dra ner på nånting, och är totalt ovillig att ändra mig..ju fler som byter till snåla bilar desto mer inser politikerna att bränslepriserna måste höjas för att hålla skatteuttaget konstant, precis som med elpriset.. man SKA brassa på alla plattor på spisen och ställa upp varenda element i bôtt när man läser larmrapporter om att elnäten är överbelastade, så att det brinner upp ett par transformatorer och ställverk, för det kanske är enda sättet att lära dom att ta hänsyn till medborgarna, inte tvärtom.
Citeraja precis, tänk på de stackarna och köp inte snåla bilar! jag köpte bensin för 6780kr i december, och har ingen lust att dra ner på nånting, och är totalt ovillig att ändra mig..ju fler som byter till snåla bilar desto mer inser politikerna att bränslepriserna måste höjas för att hålla skatteuttaget konstant, precis som med elpriset.. man SKA brassa på alla plattor på spisen och ställa upp varenda element i bôtt när man läser larmrapporter om att elnäten är överbelastade, så att det brinner upp ett par transformatorer och ställverk, för det kanske är enda sättet att lära dom att ta hänsyn till medborgarna, inte tvärtom.Jag hoppas du var ironisk...annars kan man bara tycka synd om dig.
Man lär ju knappast tjäna pengar på att ÖKA sin egna förbrukning...Så då menar ni att det är dumt att installera BVP/JVP för elpriserna/skatterna kommer ändå att justeras i motsvarande mån. Eller vad menar ni egentligen...
Tjänar pengar gör man aldrig på att köra bil eller värma huset, men mycket väl spara några kr, men billigast blir det att åka några år äldre bil, 2-4år gammal, mindre värdeminskning mm.Flinta körde Mercedes! Hela foten ute genom golvet..Tror det var E klass, och "Karlsson på taket" körde A-klass.. /A.
Billigast är det med en äldre bil som man har länge.Ingen värdeminskning, knappt nån försäkringskostnad, låga servicekostnader, låga tvättkostnader.
Citat från: Ville Vessla skrivet 21 januari 2010, 13:43:19Billigast är det med en äldre bil som man har länge.Ingen värdeminskning, knappt nån försäkringskostnad, låga servicekostnader, låga tvättkostnader.Ingen bil är troligen det allra billigaste.Låga serviceskostander för en skrothög... not
Citat från: MGKea skrivet 21 januari 2010, 13:46:51Citat från: Ville Vessla skrivet 21 januari 2010, 13:43:19Billigast är det med en äldre bil som man har länge.Ingen värdeminskning, knappt nån försäkringskostnad, låga servicekostnader, låga tvättkostnader.Ingen bil är troligen det allra billigaste.Låga serviceskostander för en skrothög... notJodå, med en ny lämnar du förmodligen in den pga servicestämplar och andrahandsvärde, en äldre fixar du själv.Inte ens ett växellådsbyte som jag gjorde härmomåret gick på mer än 1500kr, annars brukar det väl kosta runt 1000-2000kr i service och reparationer per år.Men skulle det bli alltför dyrt är det ju bara köra till skroten med bilen.Finns mycket bilar från slutet av 90-talet, i stort sett gratis, som går många år till utan större problem.
Citat från: Ville Vessla skrivet 21 januari 2010, 13:54:43Citat från: MGKea skrivet 21 januari 2010, 13:46:51Citat från: Ville Vessla skrivet 21 januari 2010, 13:43:19Billigast är det med en äldre bil som man har länge.Ingen värdeminskning, knappt nån försäkringskostnad, låga servicekostnader, låga tvättkostnader.Ingen bil är troligen det allra billigaste.Låga serviceskostander för en skrothög... notJodå, med en ny lämnar du förmodligen in den pga servicestämplar och andrahandsvärde, en äldre fixar du själv.Inte ens ett växellådsbyte som jag gjorde härmomåret gick på mer än 1500kr, annars brukar det väl kosta runt 1000-2000kr i service och reparationer per år.Men skulle det bli alltför dyrt är det ju bara köra till skroten med bilen.Finns mycket bilar från slutet av 90-talet, i stort sett gratis, som går många år till utan större problem.För händige Harry fordons mekanikern ... javisst. Själv inte intresserad av att mecka! Har provat på en gång i tiden... Inte värt besväret när tid är pengar.
Citat från: MGKea skrivet 21 januari 2010, 14:08:54Citat från: Ville Vessla skrivet 21 januari 2010, 13:54:43Citat från: MGKea skrivet 21 januari 2010, 13:46:51Citat från: Ville Vessla skrivet 21 januari 2010, 13:43:19Billigast är det med en äldre bil som man har länge.Ingen värdeminskning, knappt nån försäkringskostnad, låga servicekostnader, låga tvättkostnader.Ingen bil är troligen det allra billigaste.Låga serviceskostander för en skrothög... notJodå, med en ny lämnar du förmodligen in den pga servicestämplar och andrahandsvärde, en äldre fixar du själv.Inte ens ett växellådsbyte som jag gjorde härmomåret gick på mer än 1500kr, annars brukar det väl kosta runt 1000-2000kr i service och reparationer per år.Men skulle det bli alltför dyrt är det ju bara köra till skroten med bilen.Finns mycket bilar från slutet av 90-talet, i stort sett gratis, som går många år till utan större problem.För händige Harry fordons mekanikern ... javisst. Själv inte intresserad av att mecka! Har provat på en gång i tiden... Inte värt besväret när tid är pengar. Håller inte medEn nyare bil skulle kosta mig mer än 10000 ytterligare per år än den jag kör nu, ännu mer om båda bilarna skulle vara nya.För dessa 10000 kan jag ta tjänstledigt 10 dar och ändå ha samma totalnetto över året och jag kanske lägger ner 12h per år i reparationer/service på 2 bilar.Står tidsvinst med andra ord med gammal bil, en dryg veckas extra semester.