0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det magras inte ut någon sekund, utan de går precis som vanligt ett kort ögonblick
En till tanke som dök upp var att en diesel måste tjäna ännu mera på motorbromsningar. Dieseln kan man motorbromsa ned till mycket lägre varvtal med nollförbrukning, bensinaren börjar väl oftast ge gas vid 12-1300rpm? Golf dieseln motorbromsar jag med nollförbrukning ner till 700rpm utan problem, det går säkert ännu lägre, jag har inte provat bara. Eller...?
Citat från: tipo874 skrivet 08 november 2009, 23:15:27Det magras inte ut någon sekund, utan de går precis som vanligt ett kort ögonblick Vad är ett ögonblick?Ok att jag skrev sekund när jag lika gärna kunde skrivit "några millisekunder" men jag tyckte det var lite overkillVet du hur mycket bränsle som hänger kvar i insuget och på ventiltallriken?Vet du hur mycket HC som är bundet i sotet på kolven?På de flesta styrsystem när man gasat på så har systemet kompenserat för att en del bränsle fastnar på insugsväggarna och på ventilen (sk.wallwet funktion) och när man släpper av sugs detta bränsle in i förbrännings rummetjag lovar dig att varje cylinder troligtvis gör två förbränningar innan bränslet är slut.
Man skall motorbromsa, brukar släppa gasen på 6´an i hyffsat god tid, sen lägga in 4´an och sen svänga på 3´an, ställ färddator på momentan förbrukning, och vid motorbroms så drar bilen ingenting, under 1500rpm, på tomgång ca 0.2l, med automatlåda med tiptronic funktion brukar jag med motorbromsa, funkar mycket bra, samt även växla upp manuellt./Andreas.
Ett ögonblick i mitt fall är ca en halv sekund,
Om det skulle bildas NO föreningar när man släpper gasen och får bränsleavstängning så tas de omhand och omvandlas till kvävgas i katalysatorn eftersom den är vid sin driftstemperatur (över 600°C )
Jag använder motorbroms då jag ämnar att återta fart eller har för högfart. I nedförsbackar gasar jag för att skaffa mig billig fart. I uppförsbackar släpper jag på gasen. När jag använder motorbromsen så har jag inte reflekterat över hur motornsvarvtal är i värde. Men det är inte ofta varvtalet ligger kring tomgång när jag har fart på mitt fordon. Har mycket svårt att förställa mig att man spar så många droppar bränsle att det ens märks på totalen vid extrem motorbromsning.
Citat från: tipo874 skrivet 09 november 2009, 09:11:21Ett ögonblick i mitt fall är ca en halv sekund, Bara så vi vet vad en halv sekund är för en motortomgång ca720rpm / 60 är 12rps12rps delat med våra 4takter (utblås,insug,kompression och expansion) ger hur många förbränningar varje sekund?sen kan du räkna på vad vi har i landsvägsfart ca2500rpm för det är väl där du släpper gasen oftast för att nå en bränsleavstängningoch som jag skrev
varför får man höga nox värden om man bara släpper luft genom motorn?
jag menade på en modern bil som stänger av bränsle tillförseln. Då blir det enbart luft som pressas igenom