Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #240 skrivet: 08 november 2009, 09:15:47 »
<Ridax>Helt riktigt, det var väldigt lite prat om landsvägskörning och nedförsbackar. Utan, precis som du säger, så handlar det om att byta ut så mycket som möjligt av bromsandet mot motorbroms. Om jag minns rätt så rekommenderade de farthållare på landsvägen om det var relativt slätt och att man själv reglerade gasandet om det var mer kuperat.

Men de pratade aldrig om att man skulle frikoppla i nedförsbackar heller, så jag vet inte. Det enda jag vet är att min Golf drar 0,6dl/mil om jag frikopplar i 100km/h, enligt färddatorn. Om jag frikopplar så kommer jag alltså inte under denna förbrukning. Släpper jag däremot upp kopplingen och utförslutet är nog stort så behåller jag farten samtidigt som förbrukningen nollas. Och på Golfen behövs inte mycket utförslut för att jag både skall behålla farten och nolla förbrukningen. Däremot så kan jag tänka mig att min gamla A3:a -00 skulle tjäna mera på att frikopplas i utförslut. Den har mycket större motstånd i växellåda och motor. På väg hem från jobbet brukar jag släppa gasen c:a 700m innan sista korsningen. Då ligger jag i 90/km/h. Med Golfen måste jag bromsa in de sista 100metrarna, kör jag A3:an måste jag ge gas den sista biten. Jag tror jag kommer 30-50% längre med Golfen än med A3:an innan farten har sjunkit från 90 till 50/km/h. Och ju lättare bilen rullar med växeln ilagd desto mer sällan så lönar det sig att frikoppla i nedförsbackar. Det är min slutsats, motbevisa mig gärna... :)
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #241 skrivet: 08 november 2009, 12:47:43 »
Precis så gör jag, kopplar ur och rullar så långt det bara är möjligt. Enligt färddatorn i min Volvo V70 drar den då 0,1 liter/mil och jag rullar mångdubbelt längre jämfört med motorbroms. Vissa utförsbackar har bara tillräcklig lutning för att bibehålla hastigheten, inte öka den, och då vore det lite osmart att motorbromsa. Detta med motorbroms måste gälla planerad inbromsning.
-Man tar rörelseenergi från bilen och omvandlar till friktionsvärme i motorn/växellådan vid all motorbroms.
MVH/Gano

Hej Gano!  Ja helt rätt, det är precis så här man gör alltså, man frikopplar, lägger ur växeln och rullar ned för backar och även fram till korsningar mm. För det är bara till fördel nämligen att använda bromsen innan korsningar mm istället för att motorbromsa ända fram. Det är ju på det sättet att de som tillämpar det här med eco-körning och alltid motorbromsar får stora problem spec med bilarnas bromsar på bakhjulen, och då tänker jag närmast på kärvande bromscylindrar och rostande bromsskivor mm som kostnadsmässigt mångdubbelt äter upp den ev lilla besparing som man kanske kan åstadkomma med denna eco-körning med motorbroms. Så mitt råd är att använd bromsarna både ordentligt och ofta och var inte rädda för att trycka till ordentligt när ni bromsar, för då har ni alltid fullt fungerande bromsar på era bilar nämligen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #242 skrivet: 08 november 2009, 15:30:10 »
På många ställen i USA är det av säkerhetsskäl förbjudet att lägga ur växeln och rulla i nedförsbackar.

Antar att det beror på att de flesta har automatlådor och att det är alltför lätt att missa friläget och få i backen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #243 skrivet: 08 november 2009, 17:13:20 »
har för mig de provade på en amerikansk bil i mythbuster och försöka få ner farten genom att kasta i backen men det var spärrat det hände ingenting.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #244 skrivet: 08 november 2009, 18:17:06 »
Jag har råkat göra det på Buicken i låg fart och växeln går inte i förrän man står still.

<Raffen>Jag har då sänkt min genomsnittliga förbrukning efter ECOdriving kursen med 10%. Och den absolut största förändringen jag har gjort är att jag har slutat att frikoppla när jag närmar mig korsningar, rödljus osv. Nu motorbromar jag istället, så på min A3:a stämmer inte den teorin.

Det här att bromsarna skulle ta mera stryk av normal ECOdriving tror jag inte ett dugg på, jag fattar inte hur man i stadstrafik kan undvika att måsta bromsa häftigt emellanåt. Och även om man motorbromsar inför korsningar osv så använder man ju bromsarna också sista biten. Och hur får man rostiga skivor, enda gången jag lyckas få det är när bilen har stått still länge, direkt man kör lite så försvinner rosten...man slutar ju inte bromsa helt bara för att man motorbromsar mera. Även ECOdriving-instruktören rekommenderade att då och då stampa till på bromsen om man var orolig att oken skulle börja kärva...

Men tar man ECOdriving till sin spets och aldrig bromsar så börjar de såklart kärva. Men jag lyckas då inte köra så extremt, men jag sparar fortfarande 10% i bränsle.

Men framtiden få väl visa, jag har fått byta bromsar runt om på alla mina Audi-bilar vid 10-12.000 mil när de har körts utan ECOdriving. Ock kärvande OK var ett stort problem på min gamla Audi 100 -94 utan ECOdriving. Så jag får väl se vad som händer på A3:an dom närmsta 10.000 milen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #245 skrivet: 08 november 2009, 19:23:21 »
Hej Heddan!  Ja dessto mindre man använder bromsarna ju mer bekymmer får man med dem givetvis, och spec då med bromsarna på bakhjulen eftersom bakhjulsbromsarna är spec utsatta eftersom de endast står för ca 25-35% av bromseffekten på bilarna i allmännhet. Detta gör då att man får en dålig funktion inkl att man sällan får upp någon ordentlig värme på skivorna i bak på bilen som gör att bromsskivorna inte kan torka upp ordentligt och hållas rena utan gärna rostar och drabbas av materialsläpp i förlängningen. Frambromsarna däremot brukar oftast klara sig ganska bra eftersom de står för ca 65-75% av bilarnas totala bromsverkan. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #246 skrivet: 08 november 2009, 19:44:55 »
Och jag tror inte man får problem med bromsarna pga ECOdriving ensamt, men det kan ju vara en bidragande orsak. Kör man inte så många mil per år, mycket landsvägskörning med lite inbromsningar och ett lugnt körsätt så kan ju ECOdriving var det som gör att bägaren rinner över så att säga.

Men pendlar man dagligen 6mil så går det inte att undvika inbromsningar både långa och ibland häftiga hur mycket ECOdriving man än försöker utöva. Man gör felbedömningar, andra trafikanter gör oväntade saker osv...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #247 skrivet: 08 november 2009, 19:51:57 »
Hej Heddan!  Självklart så håller jag med dig om detta alltså, och min uppfattning grundar sig då på att ECOdriving mkt väl kan vara en stor bidragande orsak när det gäller bromsproblem och då spec på bakhjulen. Men det är klart att åker man 6 mil om dagen så brukar det användas bromsar rätt ordentligt, det är helt givet, men det är ju inte alla som har förmånen att använda sin bil så pass flitigt vet du. ;) :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #248 skrivet: 08 november 2009, 20:12:15 »
Det är bara så konstigt att många sågar ECOdriving rakt av. Men man borde kanske vara lite mera nyanserad, de som kör mycket har mycket att tjäna på rätt körstil(ECOdriving) och de lär inte heller få problem med bromsarna. De som kör lite däremot kanske inte skall fundera på ECOdriving pga av ökad risk med bromsarna, men de har ju inte heller så mycket att tjäna på det. :)
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Miljöbil ?
« Svar #249 skrivet: 08 november 2009, 20:45:53 »
Hej Heddan!  Självklart så håller jag med dig om detta alltså, och min uppfattning grundar sig då på att ECOdriving mkt väl kan vara en stor bidragande orsak när det gäller bromsproblem och då spec på bakhjulen. Men det är klart att åker man 6 mil om dagen så brukar det användas bromsar rätt ordentligt, det är helt givet, men det är ju inte alla som har förmånen att använda sin bil så pass flitigt vet du. ;) :)

Mvh Raffen.  

Det är helt självklart att använda motorbroms( eftersom moderna bilar då har 0-förbrukning), varför ens kommentera detta...
I långa branta utförsbackar skall du absolut inte använda bromsarna eftersom de då kan överhetta, växla ned och motorbromsa.

Sedan för att undvika problem med bromsarna i övrigt så räcker det att bromsa hårt då och då.

Har aldrig någonsin varken bytt eller haft problem med bromsarna på ngn av mina bilar.
« Senast ändrad: 08 november 2009, 20:47:54 av Mike »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #250 skrivet: 08 november 2009, 21:04:02 »
Hej Mike!  Ja du, vem är det som har pratat om att bromsa i nedförsbackarna?? Inte jag ivf, när man frilägger och rullar ned för en utförsbacke så får det ju gå hur fort det vill naturligtvis, och det får gärna rulla hur långt som helst också, för det finns väl ingen sansad person som frilägger och rullar nedför en utförsbacke och börjar att bromsa istället, om det nu inte skulle inträffa något alldeles exeptionellt alltså?? För då kan/skall man mkt riktigt precis som du säger motorbromsa istället givetvis. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Miljöbil ?
« Svar #251 skrivet: 08 november 2009, 22:06:43 »
Ingen riktig dignitär inom värmepumpar....

och inget proffs på bilar heller längre. Men gjorde faktiskt lumpen som fordonsmekaniker för mycket länge sedan.

Tror att med dagens avgasbestämmelser, så måste motortillverkarna spruta in extra bränsle i cylindrarna när man släpper gasen och motorbromsar. Annars överskrids tillåtna utsläpp (gissningvis av Nox). Därför är jag skeptiskt till att man minskar bränsleförbrukningen genom att göra så.

Naturligtvis sparar man bränsle genom att frikoppla och rulla. Eller ännu mer genom att stänga av motorn. Titta bara på Prius/Lexus eller tyska bilar med start- stopp.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #252 skrivet: 08 november 2009, 22:14:41 »
varför får man höga nox värden om man bara släpper luft genom motorn?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Miljöbil ?
« Svar #253 skrivet: 08 november 2009, 22:28:29 »
Ingen riktig dignitär inom värmepumpar....

och inget proffs på bilar heller längre. Men gjorde faktiskt lumpen som fordonsmekaniker för mycket länge sedan.

Tror att med dagens avgasbestämmelser, så måste motortillverkarna spruta in extra bränsle i cylindrarna när man släpper gasen och motorbromsar. Annars överskrids tillåtna utsläpp (gissningvis av Nox). Därför är jag skeptiskt till att man minskar bränsleförbrukningen genom att göra så.

Naturligtvis sparar man bränsle genom att frikoppla och rulla. Eller ännu mer genom att stänga av motorn. Titta bara på Prius/Lexus eller tyska bilar med start- stopp.


Moderna bilar har 0 absolut 0 i förbrukning vid motorbroms.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #254 skrivet: 08 november 2009, 22:40:02 »
NOx är kväve oxider och bildas vid hög förbrännings temperaturer

Om det skulle bildas NO föreningar när man släpper gasen och får bränsleavstängning så tas de omhand och omvandlas till kvävgas i katalysatorn eftersom den är vid sin driftstemperatur (över 600°C )

Visst kan vi få höga förbränningstempar eftersom vi plötsligt magrar någon sekund innan vi enbart spolar luft genom motorn men det som släpper ut mest oavsett vilken gas vi pratar om är likaförbaskat starten/30 första sekundrarna innan katalysatorn fått "light off".

 
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!