0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Precis så gör jag, kopplar ur och rullar så långt det bara är möjligt. Enligt färddatorn i min Volvo V70 drar den då 0,1 liter/mil och jag rullar mångdubbelt längre jämfört med motorbroms. Vissa utförsbackar har bara tillräcklig lutning för att bibehålla hastigheten, inte öka den, och då vore det lite osmart att motorbromsa. Detta med motorbroms måste gälla planerad inbromsning. -Man tar rörelseenergi från bilen och omvandlar till friktionsvärme i motorn/växellådan vid all motorbroms.MVH/Gano
Hej Heddan! Självklart så håller jag med dig om detta alltså, och min uppfattning grundar sig då på att ECOdriving mkt väl kan vara en stor bidragande orsak när det gäller bromsproblem och då spec på bakhjulen. Men det är klart att åker man 6 mil om dagen så brukar det användas bromsar rätt ordentligt, det är helt givet, men det är ju inte alla som har förmånen att använda sin bil så pass flitigt vet du. Mvh Raffen.
Ingen riktig dignitär inom värmepumpar....och inget proffs på bilar heller längre. Men gjorde faktiskt lumpen som fordonsmekaniker för mycket länge sedan.Tror att med dagens avgasbestämmelser, så måste motortillverkarna spruta in extra bränsle i cylindrarna när man släpper gasen och motorbromsar. Annars överskrids tillåtna utsläpp (gissningvis av Nox). Därför är jag skeptiskt till att man minskar bränsleförbrukningen genom att göra så.Naturligtvis sparar man bränsle genom att frikoppla och rulla. Eller ännu mer genom att stänga av motorn. Titta bara på Prius/Lexus eller tyska bilar med start- stopp.