Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134519 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #225 skrivet: 04 november 2009, 12:12:29 »
<tipo874>Har du några uppgifter hur många bilar det finns i Sverige? För jag upplever inte att den är allt för ovanlig heller, jag ser då några stycken i Luleå som brukar snurra runt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #226 skrivet: 04 november 2009, 12:48:00 »
<tipo874>Har du några uppgifter hur många bilar det finns i Sverige? För jag upplever inte att den är allt för ovanlig heller, jag ser då några stycken i Luleå som brukar snurra runt.

Tippar att det är runt 175 bilar, varav en hel del är i olika stadier av renovering. Det finns flera ägare som har mer än en.  ^-^

Det finns som du säger några bilar i Luleå. Två av dem var med i Bilsport för några år sedan.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #227 skrivet: 06 november 2009, 11:03:36 »
Hej

Läste om någon som deltog i ekonomirallyn. De hade en mycket speciell körstil. I med 1:an, fort upp i så hög växel som möjligt och fullt ös. Sedan rullade de så länge det gick (vet inte om de t o m stängde av motorn ?) Och sen började det om igen. De lyckades få ner förbrukningen till 0,3-0,4 på en vanlig bensinare.  :-\

Och så kan man tänka motsatsen. Hur gör man för att göra av med så mycket bensin som möjligt ? Man ska nog gasa i uppförsbackar, bromsa så mycket det går, se till att bilen rullar så tungt som möjligt (lågt däcktryck, bromsar som ligger på etc). Ett annat bra knep är att köra i ojämn hastighet och pumpgasa våldsamt med jämna mellanrum. Sedan ska man nog ha för låg växel i givetvis. Och köra riktigt, riktigt fort.  :D

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #228 skrivet: 06 november 2009, 11:32:33 »
<Gano>ECOdriving är väl det som utövas i dessa ekonomirallyn, fast kanske i en ännu mera extrem form.
På ECOdriving kursen så var det följande som gällde:
Att precis bara få bilen att börja rulla på 1:an och sedan snabbt i med nästa växel. Och sedan accelerera snabbt upp till önskad fart(inte full gas men kanske 70%) så att man så länge som möjligt sedan bara behöver underhållsgasa eller rent av släppa gasen helt. Att sega sig upp i fart är helt fel om man skall vara ekonomisk. Och när man har kommit upp i fart skall man ligga på högsta möjliga växel. Sedan handlar det mycket om planering, är det rött så släpper man gasen direkt, man gasar inte fram till trafikljusen och ställer sig på bromsen precis innan. I korsningar gäller samma sak, släpp gasen tidigare så kan du både spara bränsle och planera din körning mycket bättre, och i bästa fall behöver du inte ens stanna för att du kan smita in i en liten lucka mellan bilarna i korsningen. Den som har bråttom fram till trafikljus/korsningar har mycket mindre tid på sig att planera så de blir mycket oftare ståendes och behöver då en mycket större lucka för att ta sig in.
De som talar om att ECOdriving stör och bromsar upp andra i trafiken vet inte vad de talar om. För segdragning och stopp är vad man undviker in i det längsta...Det är fartdårarna med sin dåliga planering som stör och stoppar upp andra...

Alla på kursen körde rundan på kortare tid när de körde enligt ECOdriving-stilen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #229 skrivet: 06 november 2009, 11:40:57 »
Har med gått denna ECO-drivingen, ingen höjdare direkt, motorbromsa gjorde jag före, sen är det minska tomgångskörnigen och höga växlar..

/A
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #230 skrivet: 06 november 2009, 11:45:17 »
hur kör man mest economisk med automatlåda då enligt eco drive lärarna
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #231 skrivet: 06 november 2009, 12:36:36 »
Med automatlåda så var det svårare att göra besparing, läraren pratade väl om ungefär halverad besparing om man hade automatlåda eftersom den inte nollade förbrukningen vid motorbroms.

Sedan är det skitsvårt att i alla lägen köra enligt denna stil. Det som jag har tagit till mig och faktiskt ändrat på är att aldrig frikoppla och rulla utan det är motorbroms som gäller för att nolla förbrukningen. Jag vet inte om alla fick lära sig fel när jag tog körkort, för de som jag känner och är i min ålder frikopplar alldeles för mycket, däremot min bror som är 5år yngre fick lära sig rätt från körskolan direkt.
Och så skall man inte sega sig upp i fart, utan snabbt upp i fart och sedan bara underhålla med gasen, det är däremot ganska lätt att komma ihåg.
Det svåraste är ju planeringen, och att släppa gasen lite tidigare vid korsningar. Jag har sänkt förbrukningen med 10% och det går säkerligen att sänka den lika mycket till om man stenhårt kör efter denna teknik.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #232 skrivet: 06 november 2009, 15:24:24 »
Vi köpte 2 nya Toyota Landcruiser Dieselar 3.0 med Automatlåda på jobbet, Enligt spec så drar dessa mindre än med manuell låda, växlar grymt fint och jättelåga varv.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #233 skrivet: 06 november 2009, 15:50:25 »
Vi köpte 2 nya Toyota Landcruiser Dieselar 3.0 med Automatlåda på jobbet, Enligt spec så drar dessa mindre än med manuell låda, växlar grymt fint och jättelåga varv.

/A.
NYa automater kan ej jämföras med det som engång gällde för automatlådor!
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #234 skrivet: 06 november 2009, 18:26:47 »
Kan någon förklara varför VW:s DSG(automat)-lådor drar mindre btänsle än den manuella lådan i bensinarna men inte i dieslarna?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #235 skrivet: 06 november 2009, 21:07:53 »
Kan någon förklara varför VW:s DSG(automat)-lådor drar mindre btänsle än den manuella lådan i bensinarna men inte i dieslarna?

Kanske för att en bensinare är känsligare för körsätt och vid vilket varvtal den växlas ? Ju högre varvtal, desto mer överskottsbränsle måste sprutas in för att kyla motorn. DSG är väl 7-växlad och växlar vid exakt rätt vridmoment ? Då blir det väl som ecodriving ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #236 skrivet: 06 november 2009, 21:11:57 »
Kan någon förklara varför VW:s DSG(automat)-lådor drar mindre btänsle än den manuella lådan i bensinarna men inte i dieslarna?

Olika lådor.

Bensinaren har en 7-växlad låda med torrlamell och dieseln en 6-växlad med våtlamell (tror jag). Den 7-växlade har mindre förluster med klarar inte lika mycket vrid som den 6-växlade.

Klipper från VW:s hemsida:
---
7-växlad DSG
Den 7 växlade DSG lådan är utvecklad för de mindre motorerna med max 250 Nm vridmoment. Den största tekniska skillnaden mot den 6 växlade DSG lådan är torrlamellkopplingarna som minskar effektförlusterna. Med fler växlar i växellådan kan man sprida utväxlingsförhållandet mer och därigenom utnyttja motorn ännu mer optimalt för att reducera bränsleförbrukningen.
---

Vet inte hur utväxlingarna är, men den 6-växlade manuella 1.4tsi vi har är väldigt högt växlad vilket bidrar till låg förbrukning.

Vi provade en förra generationens golf+ multifuel och den hade en lågt växlad 5-växlad låda och var väldigt surrig i motorvägshastighet.
« Senast ändrad: 06 november 2009, 21:15:56 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #237 skrivet: 07 november 2009, 23:14:37 »
Med automatlåda så var det svårare att göra besparing, läraren pratade väl om ungefär halverad besparing om man hade automatlåda eftersom den inte nollade förbrukningen vid motorbroms.

Sedan är det skitsvårt att i alla lägen köra enligt denna stil. Det som jag har tagit till mig och faktiskt ändrat på är att aldrig frikoppla och rulla utan det är motorbroms som gäller för att nolla förbrukningen. Jag vet inte om alla fick lära sig fel när jag tog körkort, för de som jag känner och är i min ålder frikopplar alldeles för mycket, däremot min bror som är 5år yngre fick lära sig rätt från körskolan direkt.
Och så skall man inte sega sig upp i fart, utan snabbt upp i fart och sedan bara underhålla med gasen, det är däremot ganska lätt att komma ihåg.
Det svåraste är ju planeringen, och att släppa gasen lite tidigare vid korsningar. Jag har s änkt förbrukningen med 10% och det går säkerligen att sänka den lika mycket till om man stenhårt kör efter denna teknik.


Det här med att nolla förbrukningen vid motorbroms funkar ju om man har en nyare bil och en väldigt brant utförslöpa eller skall stanna vid en stoppskylt eller en annan korsning som kräver stopp. Annars på landsvägen så finns det så många lämpliga utförslöpor som det passar bättre att frikoppla, släpper du på gasen så tappar du för mycket fart och måste gasa igen, ooch då har vi denna ryckiga körning som drar mera bränsle. Var på en genomgång eftersom grabben skulle  börja övningsköra, då pratade de om detta , och jag tycker det är lite synd att det inte finns en gråskala mellan detta vita och svarta, det är bara antingen eller, de har väl sina direktiv de måste följa antar jag. Det är inte första gången trafikskolor, myndigheter varit ute och cyklat när det gäller direktiv och det har blivit fel... De gjorde ju om teorin en gång för det var så tokigt det kunde bli...I det stora hela har de väl rätt i denna fråga, men som sagt så är det synd att "nyanserna" mellan antingen eller inte finns med.


Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #238 skrivet: 07 november 2009, 23:31:45 »
Hej Leifa.k

Precis så gör jag, kopplar ur och rullar så långt det bara är möjligt. Enligt färddatorn i min Volvo V70 drar den då 0,1 liter/mil och jag rullar mångdubbelt längre jämfört med motorbroms. Vissa utförsbackar har bara tillräcklig lutning för att bibehålla hastigheten, inte öka den, och då vore det lite osmart att motorbromsa. Detta med motorbroms måste gälla planerad inbromsning.

-Man tar rörelseenergi från bilen och omvandlar till friktionsvärme i motorn/växellådan vid all motorbroms.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #239 skrivet: 08 november 2009, 08:04:23 »
Säger ecodrivinginstruktörerna verkligen att man skall börja motorbromsa i alla nedförsbackar?  Tror väl snarare att de säger (i alla fall borde det vara så) att man använder motorbromsar ISTÄLLET för den vanliga bromsen i så stor utsträckning som möjligt och där det är säkert att göra så.  Tror knappast att de menar att man skall slänga in motorbromsen i en nedförsbacke som knappt räcker till för att hålla farten uppe, då hade man ju knappast lagt foten på bromspedalen heller, eller hur?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!