0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
<tipo874>Har du några uppgifter hur många bilar det finns i Sverige? För jag upplever inte att den är allt för ovanlig heller, jag ser då några stycken i Luleå som brukar snurra runt.
Vi köpte 2 nya Toyota Landcruiser Dieselar 3.0 med Automatlåda på jobbet, Enligt spec så drar dessa mindre än med manuell låda, växlar grymt fint och jättelåga varv./A.
Kan någon förklara varför VW:s DSG(automat)-lådor drar mindre btänsle än den manuella lådan i bensinarna men inte i dieslarna?
Med automatlåda så var det svårare att göra besparing, läraren pratade väl om ungefär halverad besparing om man hade automatlåda eftersom den inte nollade förbrukningen vid motorbroms.Sedan är det skitsvårt att i alla lägen köra enligt denna stil. Det som jag har tagit till mig och faktiskt ändrat på är att aldrig frikoppla och rulla utan det är motorbroms som gäller för att nolla förbrukningen. Jag vet inte om alla fick lära sig fel när jag tog körkort, för de som jag känner och är i min ålder frikopplar alldeles för mycket, däremot min bror som är 5år yngre fick lära sig rätt från körskolan direkt.Och så skall man inte sega sig upp i fart, utan snabbt upp i fart och sedan bara underhålla med gasen, det är däremot ganska lätt att komma ihåg.Det svåraste är ju planeringen, och att släppa gasen lite tidigare vid korsningar. Jag har s änkt förbrukningen med 10% och det går säkerligen att sänka den lika mycket till om man stenhårt kör efter denna teknik.