Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134558 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #210 skrivet: 03 november 2009, 13:22:22 »
Givetvis låter jag bilfirman köpa min bil när jag byter bil. Privat försäljning är ingen höjdare. En av mina fd anställda skulle sälja sin värstin Sukka 1100kubik. Intresenten lämnade sitt körkort och försvann. En timme senare ringer min anställde upp intressenten som svarar på skånska 65mil bort. Som tur var hittades hojen i uppbränd i Stockholm utan framgafflar. Hade de inte hittat hojen så hade han inte fått en spänn på försäkringen. Nu ficka han ut fullt via brand. Nä sälja privat fy bubblan. Sålde min första Volvo privat. Satt i baksätet när gubben vispade växlarna som om kopplingen inte fanns. Tur att man tänker innan armarna reagerar.  ::)
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #211 skrivet: 03 november 2009, 13:44:50 »
Jag hade 4 bilar som mest...men nu har jag faktiskt lyckas sälja bort alla onödiga bilar. Och nu har vi bara 2st som vi kör dagligen med. Och jag hoppas att det blir så ett bra tag framöver.

Citera
Jag gick länge och väntade på att de skulle komma med den dieselhybrid de presenterade för ett par år sedan i Geneve, men det verkar dröja. Kommer det nåt nytt spännande, typ laddhybrid, är jag inte främmande för att byta. Min fru använder den varje dag och kör såpass kort sträcka att det skulle funka utmärkt att köra den på batteri dessa sträckor.
Jag går och väntar på att få byta ut våran A3:a mot en ny vettig småbil, typ VW Polo diesel eller en plug-in dieselhybrid. A3:an är våran andra bil, men den går 1500mil/år så det lönar sig att hitta en bil med låg driftskostnad. Men man lär ju få vänta några till...minst...

Vi har tre, på två pers.  ::)

Panteran blir ju kvar såklart, men 96:a a6 2.8E quattro avanten ligger lite pyrt till :-) Fast det är ju en underbar dragare (1900kg), men den går så lite nu att jag ibland råkar ut för att batteriet är tomt när jag skall ha den. Vi satte på avtagbart drag på golfen, och den får faktiskt dra 1300kg, vilket är imponerande, så egentligen är det liten anledning att ha a6:an kvar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #212 skrivet: 03 november 2009, 14:12:25 »
Panteran, är det en deTomaso Pantera?  :)
I så fall blir jag avundsjuk...

Jag hade en Audi 100/A6 2.6E Avant -94 som jag sålde bort för ett år sedan. Bilen hade gått klockrent i över 10år, absolut inga fel som jag visste om i alla fall, men bilfirman som jag köpte Golfen av skulle ha betalt av mig om de skulle ta Audin som inbyte. Så jag slumpade bort den för 25.000:- på blocket...
Och vilken cirkus det blev. Vi råkade använda ett gammal regbevis till ägarbytet så Trafikstyrelsen vägrade ta emot det. Och den nya ägaren gick inte att få tag på, jag skickade honom rätt regbevis underskrivet och klart...han skickade inte in det. Tillslut så gick trafikstyrelsen med på att genomföra  ägarbytet ändå om jag skickade in kopia på kvittot och att den nya ägaren inte bestred det. Som tur gjorde han inte det. Det ägarbytet tog över 2månader innan det var klart...

Och för två år sedan skulle jag sälja en Buick Riviera som jag hade ägt i 10år, trodde jag...
Jag hade köpt bilen på avbetalning och på den tiden registrerades det som leasing på ägarbeviset. Så bilfirman stod som ägare på bilen fast de inte ägde skulden, skulden ägde SEB. Bilfirman gick i konkurs men inget gjordes åt leasing-markeringen och konkursförvaltaren måste ha varit bakom flötet som inte rättade till problemet. Så det var tur att jag hade kvar kvitton osv så jag kunde bevisa för trafikstyrelsen att bilen var min. För annars hade jag stått med en bil som ingen ägde på papperet och totalt omöjlig att sälja...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #213 skrivet: 03 november 2009, 14:33:20 »
Panteran, är det en deTomaso Pantera?  :)
I så fall blir jag avundsjuk...

Japp:


Körde den på E85 ett tag i fjol, miljöbil!  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #214 skrivet: 03 november 2009, 14:41:28 »
Din bil är förstaträffen på Google, tyckte jag kände igen den...
Nu drägglar jag, detta är äkta porr.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #215 skrivet: 03 november 2009, 17:33:05 »
Dieseln går inte så mycket billigare med snålkörning som en bensinbil gör, Gano, byter du ny bil vartannat år då? Om du inte köper kia förståss, vi byter bil ca 10ggr/år, och har 4st, 2 sommarbilar, Chrysler Crossfire -2005, och Ford mustang -1966, samt idag en Opel Zafira -2007 och en Golf - 2001 (vinterliket)

Sen att det är längre serviceintervaller på Diesel, vet jag inte vart det kommer ifrån, de flesta bilar är 3000mil eller varje år/ vart annat år, och lämnar aldrig bil på märkesverkstad, ocker.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #216 skrivet: 03 november 2009, 17:50:48 »
3000 mil kan jag köra min passat på så kallad longlife service. Har en bekant som körde de intervallerna på en vag bil och fick byta kamaxlar vid 16000 mil så jag kör 1500 mils intervall på min. De flesta man pratar med med som är motorkunniga säger att det är vansinne och köra så långt utan oljebyte.
Jag körde den intervallen när jag köpte bilen, tror jag fick fylla på 2 L mellan servicarna ,oljan är shells helix ultra 0-30,  har för mig den kostade 180 kr litern att köpa 
Nu när jag kör på shells vanliga helsyntetiska olja så behöver jag inte fylla på nån olja mellan servicarna (1500 mil)
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #217 skrivet: 03 november 2009, 18:05:24 »
De flesta multifuel bilarna har service intervall på 1000-1500mil vad jag vet. Mellan diesel och vanlig bensin så är det ingen skillnad.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #218 skrivet: 03 november 2009, 20:06:16 »
E85 bilarna har 1000mil på Fordarna, om den körs på E85, annars 2000mil, V.A.G har lätt för att förbruka olja, vi hade A4 2.4 -2004, drog mycket olja, men gillar Audin, säljer alla bilar privat, och många till Finland.

Är det denna Tomaso pantera som har Volvo PRV sexan? Men kändes inte rätt, den bilen som körs i "Tillbaka framtiden" filmerna, vad är det för bil? Denna har volvo motor...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #219 skrivet: 03 november 2009, 20:06:49 »
Nu kom de...De lorean tänkte jag på, sorry!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #220 skrivet: 03 november 2009, 20:34:36 »
deTomason har väl Ford motor och upp och ner vänd växellåda om jag minns rätt. Och chassiet är väl italienskt?
Dessutom är det väl svårt och dyrt att få tag på reservdelslådor eftersom en privat person i USA har köpt upp hela lagret, om jag minns rätt. tipo874 vet säkert tusen gånger mer än jag om denna bil.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #221 skrivet: 04 november 2009, 00:16:18 »
deTomason har väl Ford motor och upp och ner vänd växellåda om jag minns rätt. Och chassiet är väl italienskt?
Dessutom är det väl svårt och dyrt att få tag på reservdelslådor eftersom en privat person i USA har köpt upp hela lagret, om jag minns rätt. tipo874 vet säkert tusen gånger mer än jag om denna bil.

Japp, Ford 351 Cleveland. En del av de sista Panterorna fick 351 Windsor eftersom Clevelandarna hade slutat tillverkas många år tidigare.

Min bil är en 84:a, och motorn tillverkades 1979 i Australien, dit Ford skeppade verktygen efter att dessa motorer slutat tillverkas i USA 1974. DeTomaso köpte upp det sista lagret i Australian och när de motorerna tog slut använde de de tröttare 351W.

Växellådan/transaxeln är en ZF, och det är i stort sett samma låda som satt i DeTomaso Mangusta, Ford GT4, Mercedes C111, BMW M1, nån mittmotor Jaguar, nån Maserati, och de flesta hade den vänd åt andra hållet, vilket gör att motorn hamnar lägre, och tråget ligger då bara några cm över marken, vilket var ett problem.

Verktygen och lagret av ZF-delar köptes upp av Roy Butfoy när ZF lade ner tillverkningen/supporten, och han var Fords ZF expert under GT40 åren. Han är numera bortgången och hans son, Lloyd Butfoy har tagit över. Han nytillverkar lådorna, och gör även en 6-växlad variant. Lådorna är den klart dyraste komponenten i bilen, och en ny låda kostar en bit över 100'. En kompis åkte på att köpa en ny ingående axel och den gick på $2500  :o Lyckligtvis är lådan väldigt stark, och den skall enligt uppgift klara ca 1000hk utan större problem.

DeTomaso höll till i Modena, i norra Italien, där de flesta italienska prestandabilar tillverkas, Lamborghini, Maserati (som ägdes av DeTomaso ett tag), Ferrari (Maranello ligger i närheten av Modena), mfl.

Det är faktiskt relativt enkelt att få tag i delar. I USA finns flera firmor som specialiserat sig på delar till DeTomaso och de nytillverkar vissa delar. Motordelar är inget problem, och Clevelanden har faktiskt något av en renässans nu, med flera tillverkare som tillverkar nya block, även aluminium, och toppar och sådant.

Dessutom är den lättskruvad, och en motorrenovering kostar nog mindre än en ventiljustering på en Ferrari. :D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Miljöbil ?
« Svar #222 skrivet: 04 november 2009, 10:28:10 »
Hur kan du spara över 4:-/mil i bränslekostnad? Det skulle ju innebära minst 3 dl lägre förbrukning per mil, och jämfört med en ny bensinare tror jag inte du klarar det, om du inte har gratis bränsle förstås.

Dessutom är ju fordonskatten fortfarande 3,15 gånger högre på en diesel jämfört med motsvarande bensinare.

Jag skulle gärna ha köpt en diesel i stället för den 1.4tsi vi köpte, men det går inte att få ekonomin att gå ihop med bara 1500mil/år.

Klipper in...

mitt ödmjuka inlägg om biogasekonomi igen. Inte så tokigt om jag får säga det själv:


Gas är nog billigast och miljövänligt när det finns. Men det finns andra rätt rejäla fördelar:

-Låg fordonsskatt (50%) För en Volvo S60 850kr/år, vilket är uthärdligt

-Lågt förmånsvärde (40%). Gör cirka 9.000/år i skatteåterbäring för mig.

-Ingen trängselskatt ( Cirka 7.000kr/år)

-Gratis boendeparkering (3.500kr/år)

-Gratis nyttoparkering (mini) (10.000kr/år)

Förutom att du tjänar en dryg tusenlapp/år genom att tanka gas istället för diesel eller bensin.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #223 skrivet: 04 november 2009, 10:49:36 »
Ja jänkar V8 är mycket förmånliga att hitta delar till samt bra priser, men det med lådan lät, ångest! Skulle inte våga äga en sådan bil, men klart ovanlig på svenska vägar..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #224 skrivet: 04 november 2009, 11:12:15 »
Ja jänkar V8 är mycket förmånliga att hitta delar till samt bra priser, men det med lådan lät, ångest! Skulle inte våga äga en sådan bil, men klart ovanlig på svenska vägar..

/A.

Lådan är ett väldigt litet problem om man sköter den rätt. Det viktigaste är att se till att kopplingen är rätt justerad, annars tar synkringarna stryk, och de går att få tag på.

Den är inte så komplicerad att skruva själv. Det har blivit någon mytbildning runt lådan att det krävs expertkunskaper och specialverktyg, men den är i själva verket rätt okomplicerad och om man är normalt händig fixar man den själv. Ingen skall tveka att köpa en DeTomaso på grund av att lådan är dyr.

Förra ordföranden i klubben körde över 32000 mil med sin pantera innan han renoverade motorn. Lådan har han mig veterligt inte rört. Tysk kvalitet  Thumbsup
« Senast ändrad: 04 november 2009, 11:14:11 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 947
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!