0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är mycket mera ekonomiskt att lägga lite mera pengar på att få en diesel i den bil man vill ha.
Hur kan du spara över 4:-/mil i bränslekostnad?
Ford Focus kombi av nyare modell, ligger på 0.62liter/mil bla körning som min sambo kör den.
Jag får inte ihop det alls, vi har haft Astra kombi -2008´a med 1.6´a, samt Ford Focus kombi av nyare modell, ligger på 0.62liter/mil bla körning som min sambo kör den, sen har vi inte bilarna alltförlänge heller, sen dieseln drar bla körning runt 0.5-0,55liter/mil, har haft några nya bilar, men njuter inte av det, köper hellre än 3 år gammal bil för 1/3 av priset, och slipper märkesverkstadens dyra servicar! Och då åker man väldigt billigt motför att köpa en ny dieselbil, och samma driftsäkerhet samt ändå "ny" bil../A.
<tipo874>1. Blandad bränsleförbrukning på Golf Bluemotion (diesel) är 0,41l/mil, Golf Multifuel 0,71(0,94 vid etanoldrift). Allt enligt tillverkaren.2. Skatten beräknas på CO2-utsläppen och enligt formeln 360+(CO2-100)*15, och på diesel är formeln (360+(CO2-100)*15)*3.15Multifuelen har ett CO2-utsläpp på 166g/km medans dieseln bara har 107g/km. Så det lönar sig verkligen att hitta en bil med lågt CO2-utsläpp.TSI-modellerna är ju ett bra val om man kör lite, de kostar ungefär 10.000:- mer än mutlifuelen och har ungefär 1dl mindre i förbrukning. Plus att du får en mycket mer trevlig motor. Men den kostar fortfarande 3:- mer per mil i bränsle än dieseln. Det gör 4500:- mer på ett år med din körsträcka. Så då får man avgöra om 20.000:- upp till en Diesel är värt för att minska kostnaderna med c:a 4000:-/år(efter att den högre skatten är avdragen). 5års payoff-tid.Mycket beror ju på hur länge man räknar med att behålla bilen. Jag vill helst ha bilarna i c:a 10år eller mer...Men byter man bil ofta så är det kanske mer lönsamt att bara titta på inköpspriset. Sedan om man väljer köpa nytt eller begagnat är ju en annan fråga.
Och jag har börjat köra nytt för att förhoppningsvis slippa byta så ofta.Jag hatar helt enkelt att byta bil för då måste man ju sälja den gamla vilket är det värsta jag vet. Säljandet tar en massa tid och så får man oftast nästan inget för det i slutändan...känns det som i alla fall...
Jag gick länge och väntade på att de skulle komma med den dieselhybrid de presenterade för ett par år sedan i Geneve, men det verkar dröja. Kommer det nåt nytt spännande, typ laddhybrid, är jag inte främmande för att byta. Min fru använder den varje dag och kör såpass kort sträcka att det skulle funka utmärkt att köra den på batteri dessa sträckor.