Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134508 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #196 skrivet: 03 november 2009, 07:49:55 »
Etanolbilsägarna är ekonomiskt lurade i grund och botten. Det är mycket mera ekonomiskt att lägga lite mera pengar på att få en diesel i den bil man vill ha. Ta t.ex. Golf, dieselvarianten kostar väl 30.000:- mer än multifuelvarianten, men du får en bil med dubbelt så mycket vrid, halverad bränslekostnad och en skatt som endast är 440:- högre per år. Och så skall du besöka macken dubbelt så ofta om du skall ha etanol i tanken.
Och dom 30.000:- extra som man är tvungen att punga ut får man till stor del tillbaka när man skall sälja den. Etanolbilarna står ju inte speciellt hög kurs på andrahandsmarknaden. Dessutom skall etanolbilen in 2-3ggr så ofta på service, det kanske inte är dyrare men det är klart mycket mera besvärligt när man måste vara utan bil en dag.
Etanolpriset måste ligga på ungefär 5:- för att det skall löna sig. Och sedan finns det de som resonerar att om jag väljer multifuel så har jag valfrihet, bullshit, är det valfrihet att välja mellan pest eller kolera?!? Det är ju precis lika dyrt att tanka multifuel bilen med bensin. Dieseln är helt klart mest ekonomisk med dagens bränslepriser.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #197 skrivet: 03 november 2009, 08:10:00 »
Hejja! Ska man bo i bilen då eller? Bättre då att köpa multifuel och tanka bensin! Billigare skatt och 30 000kr billigare! Sen lär E85 vara några ören billigare i sommar att köra än bensin, men håller med, tar hellre dieseln, men inte för 30 000kr till! Då ska jag inte tanka diesel på macken!

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #198 skrivet: 03 november 2009, 09:35:50 »
Jadu, skatteskillnaden är ju jättestor(440:-/år). Efter en tankning diesel istället för två på etanol så har du tjänat in den skillnaden. Och vinsten att tanka bensin istället för etanol i Golfen är marginell, c:a 20öre/mil med dagens bränslepriser. Men väljer du diesel så tjänar du över 4 kronor/mil. Så efter 7500mil så har jag tjänat in merkostnaden för dieselmodellen. Vi kör 2000mil/år så jag har då tjänat in hela merkostnaden för dieseln på c:a 4år. Det är en kort payoff tid på en bil som förmodas hålla bra mycket längre.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #199 skrivet: 03 november 2009, 09:54:24 »
Hej

Det är mycket mera ekonomiskt att lägga lite mera pengar på att få en diesel i den bil man vill ha.

Jag resonerade precis så.

Skoda Octavia Multifuel        0,74 liter/mil blandad, 12 kr/liter           8,88 kr/mil
Skoda Octavia Diesel 1,6      0,45 liter/mil blandad, 11,20 kr/liter       5,04 kr/mil (-3,84 kr, -43%) nästan halva bränslekostnaden.

Högre andrahandsvärde på dieseln, billigare service, längre serviceintervall, får dra mer last. OK, den kostar 30000 mer och är är 500 kr dyrare i skatt. Men för tusan, kör man 2000 mil/år så blir det ändå ett plus på nästan 10000 spänn per år. Och så är det en miljöbil med samma regler som etanolbilar. För mej var valet LÄTT.

MVH/Gano


2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #200 skrivet: 03 november 2009, 10:36:33 »
Alltför många kollar bara på inköpskostnaden och så ser det inte att de gör en dålig affär i långa loppet.

Jag har räknat med att köra min Golf i minst 10år, det blir över 20 000 mil och då spelar inte 30.000:- i högre inköpskostnad så stor roll. När jag med dagens bränslepriser sparar över 4:-/mil.

1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #201 skrivet: 03 november 2009, 11:07:40 »
Hur kan du spara över 4:-/mil i bränslekostnad? Det skulle ju innebära minst 3 dl lägre förbrukning per mil, och jämfört med en ny bensinare tror jag inte du klarar det, om du inte har gratis bränsle förstås.

Dessutom är ju fordonskatten fortfarande 3,15 gånger högre på en diesel jämfört med motsvarande bensinare.

Jag skulle gärna ha köpt en diesel i stället för den 1.4tsi vi köpte, men det går inte att få ekonomin att gå ihop med bara 1500mil/år.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #202 skrivet: 03 november 2009, 11:20:39 »
Jag får inte ihop det alls, vi har haft Astra kombi -2008´a med 1.6´a, samt Ford Focus kombi av nyare modell, ligger på 0.62liter/mil bla körning som min sambo kör den, sen har vi inte bilarna alltförlänge heller, sen dieseln drar bla körning runt 0.5-0,55liter/mil, har haft några nya bilar, men njuter inte av det, köper hellre än 3 år gammal bil för 1/3 av priset, och slipper märkesverkstadens dyra servicar! Och då åker man väldigt billigt motför att köpa en ny dieselbil, och samma driftsäkerhet samt ändå "ny" bil..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #203 skrivet: 03 november 2009, 11:46:43 »
<tipo874>
1. Blandad bränsleförbrukning på Golf Bluemotion (diesel) är 0,41l/mil, Golf Multifuel 0,71(0,94 vid etanoldrift). Allt enligt tillverkaren.

2. Skatten beräknas på CO2-utsläppen och enligt formeln 360+(CO2-100)*15, och på diesel är formeln (360+(CO2-100)*15)*3.15
Multifuelen har ett CO2-utsläpp på 166g/km medans dieseln bara har 107g/km. Så det lönar sig verkligen att hitta en bil med lågt CO2-utsläpp.

TSI-modellerna är ju ett bra val om man kör lite, de kostar ungefär 10.000:- mer än mutlifuelen och har ungefär 1dl mindre i förbrukning. Plus att du får en mycket mer trevlig motor. Men den kostar fortfarande 3:- mer per mil i bränsle än dieseln. Det gör 4500:- mer på ett år med din körsträcka. Så då får man avgöra om 20.000:- upp till en Diesel är värt för att minska kostnaderna med c:a 4000:-/år(efter att den högre skatten är avdragen). 5års payoff-tid.

Mycket beror ju på hur länge man räknar med att behålla bilen. Jag vill helst ha bilarna i c:a 10år eller mer...Men byter man bil ofta så är det kanske mer lönsamt att bara titta på inköpspriset. Sedan om man väljer köpa nytt eller begagnat är ju en annan fråga.
« Senast ändrad: 03 november 2009, 11:52:02 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #204 skrivet: 03 november 2009, 11:54:03 »
Hur kan du spara över 4:-/mil i bränslekostnad?

Jo, men det bli ju närmare 4 spänn. Först är ju dieseln billigare per liter. Sedan drar dieseln ca 20-25% mindre. Skillnaden blir ju större ju större bilen är. Glöm inte att vi jämför miljöbilar; flexifuel mot diesel !

Ford Focus kombi av nyare modell, ligger på 0.62liter/mil bla körning som min sambo kör den.

Låter med ert snåla körsätt som att motsvarande diesel skulle hamna på drygt 0,40 liter/mil.

Sedan vet jag väl inte om man förlorar hela merkostnaden för en diesel när man säljer den efter 3 år, det verkar vara ett orimligt antagande. Dieseln håller bättre i andrahandsvärde. Partikelfilter på dieslar gör att skatten hålls i schack, den blir inte 3,15 ggr högre.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #205 skrivet: 03 november 2009, 12:16:46 »
Jag får inte ihop det alls, vi har haft Astra kombi -2008´a med 1.6´a, samt Ford Focus kombi av nyare modell, ligger på 0.62liter/mil bla körning som min sambo kör den, sen har vi inte bilarna alltförlänge heller, sen dieseln drar bla körning runt 0.5-0,55liter/mil, har haft några nya bilar, men njuter inte av det, köper hellre än 3 år gammal bil för 1/3 av priset, och slipper märkesverkstadens dyra servicar! Och då åker man väldigt billigt motför att köpa en ny dieselbil, och samma driftsäkerhet samt ändå "ny" bil..

/A.

Jag kör nytt. Säljer innan garantin går ut.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #206 skrivet: 03 november 2009, 12:44:36 »
Och jag har börjat köra nytt för att förhoppningsvis slippa byta så ofta.
Jag hatar helt enkelt att byta bil för då måste man ju sälja den gamla vilket är det värsta jag vet. Säljandet tar en massa tid och så får man oftast nästan inget för det i slutändan...känns det som i alla fall...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #207 skrivet: 03 november 2009, 13:06:36 »
<tipo874>
1. Blandad bränsleförbrukning på Golf Bluemotion (diesel) är 0,41l/mil, Golf Multifuel 0,71(0,94 vid etanoldrift). Allt enligt tillverkaren.

2. Skatten beräknas på CO2-utsläppen och enligt formeln 360+(CO2-100)*15, och på diesel är formeln (360+(CO2-100)*15)*3.15
Multifuelen har ett CO2-utsläpp på 166g/km medans dieseln bara har 107g/km. Så det lönar sig verkligen att hitta en bil med lågt CO2-utsläpp.

TSI-modellerna är ju ett bra val om man kör lite, de kostar ungefär 10.000:- mer än mutlifuelen och har ungefär 1dl mindre i förbrukning. Plus att du får en mycket mer trevlig motor. Men den kostar fortfarande 3:- mer per mil i bränsle än dieseln. Det gör 4500:- mer på ett år med din körsträcka. Så då får man avgöra om 20.000:- upp till en Diesel är värt för att minska kostnaderna med c:a 4000:-/år(efter att den högre skatten är avdragen). 5års payoff-tid.

Mycket beror ju på hur länge man räknar med att behålla bilen. Jag vill helst ha bilarna i c:a 10år eller mer...Men byter man bil ofta så är det kanske mer lönsamt att bara titta på inköpspriset. Sedan om man väljer köpa nytt eller begagnat är ju en annan fråga.

Ok, missade miljöbilskravet  a:gl

Vår 1.4tsi släpper ut 144g/km CO2.

Det här är faktiskt den första nya bil vi köpt (haft bil sedan 1973), och har väl räknat med att ha den lika länge som de andra bilarna vi haft. Tycker det är alldeles för jobbigt att byta bil ofta. :-)

Jag gick länge och väntade på att de skulle komma med den dieselhybrid de presenterade för ett par år sedan i Geneve, men det verkar dröja. Kommer det nåt nytt spännande, typ laddhybrid, är jag inte främmande för att byta. Min fru använder den varje dag och kör såpass kort sträcka att det skulle funka utmärkt att köra den på batteri dessa sträckor.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #208 skrivet: 03 november 2009, 13:10:49 »
Och jag har börjat köra nytt för att förhoppningsvis slippa byta så ofta.
Jag hatar helt enkelt att byta bil för då måste man ju sälja den gamla vilket är det värsta jag vet. Säljandet tar en massa tid och så får man oftast nästan inget för det i slutändan...känns det som i alla fall...
Jaså, 1997 sålde jag en bil sedan fick jag en inlöst pga påkörning 2001 sedan dess köper jag bara en till vid behov.
Har 4 för tillfället.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #209 skrivet: 03 november 2009, 13:21:19 »
Jag hade 4 bilar som mest...men nu har jag faktiskt lyckas sälja bort alla onödiga bilar. Och nu har vi bara 2st som vi kör dagligen med. Och jag hoppas att det blir så ett bra tag framöver.

Citera
Jag gick länge och väntade på att de skulle komma med den dieselhybrid de presenterade för ett par år sedan i Geneve, men det verkar dröja. Kommer det nåt nytt spännande, typ laddhybrid, är jag inte främmande för att byta. Min fru använder den varje dag och kör såpass kort sträcka att det skulle funka utmärkt att köra den på batteri dessa sträckor.
Jag går och väntar på att få byta ut våran A3:a mot en ny vettig småbil, typ VW Polo diesel eller en plug-in dieselhybrid. A3:an är våran andra bil, men den går 1500mil/år så det lönar sig att hitta en bil med låg driftskostnad. Men man lär ju få vänta några till...minst...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 832
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!