0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
<MGKea>Läs ordentligt innan du slänger ut en massa kommentarer runt omkring dig...Det roliga med ECOdriving är att alla på kursen körde rundan på kortare tid när vi körde efter körskollärarens instruktioner än när vi körde efter våran egen stil. Så ECOdriving är INTE långsammare...som många tror. Det hela handlar om att ha ett flyt i körningen, komma in i rondeller och korsningar med rätt fart så man inte behöver stanna i onödan. Man ser allt för ofta dessa fartdårar som håller full gas mellan rondeller/korsningar som får bromsa hårt och ofta stanna helt för att vänta in att trafiken i rondellen/korsningen skall passera. Medans man själv anpassar farten så man snabbt och enkelt kan glida in en lucka mellan två bilar så står ofta fartdåren kvar...för han står ju still och behöver en större lucka för att ta sig in...Och inte är det rostiga skivor som är problemet om man bromsar lite, det kan man få bara man inte kör bilen på några dagar. Problemen är istället bromsok som kan kärva, men detta är problem som man kan råka ut för även utan ECOdriving speciellt på bilar med skivor bak...ett standard problem på bl.a. Audi...
Har en Mustang -1966 med V8, såklart! Detta måste vara en Miljöbil, skattefri i all framtid..! /Andreas.
Och Jo det är bromsskivorna som rostar först vid "gubb/kärringkörning". För jag hoppas att rörelsen på kolvarna i bromsoken inte helt är avsaknad ens vid ECOdriving.
30år för skattebefrielse, jag hade en Buick Riviera -74 fram till i somras, underbart skön komfort inte många nya bilar som kommer upp i den klassen. Om man räknar utsläpp per år på en sådan bil så kan man nog räkna den som miljöbil Det blev kanske en tank per säsong...
Mina skivor är då inte rostiga fast jag utövar ECOdriving, men står bilen ett par dar så blir de alldeles rostiga om det är fuktigt ute. Så jag förstår då inte hur ECOdrivingen skulle kunna påverka detta.