Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #180 skrivet: 29 oktober 2009, 18:44:50 »
<MGKea>Läs ordentligt innan du slänger ut en massa kommentarer runt omkring dig...

Jag sa att motorbromsen NÄSTAN är obefintlig. Inte obefintlig, det är stor skillnad. På hemvägen så släpper jag gasen 600m innan sista korsningen, på de 600m så minskas farten från 90 till 50km/h. Jag anser att det är i det närmaste obefintlig. På A3:an så får jag hålla gasen ungefär 100m längre innan jag kan släppa gasen.

Gano skrev att han brukar koppla ur i utförsbackar SAMT motorbromsa ibland istället för bromsa. Det betyder inte att han motorbromsar samtidigt som han kopplar ur...Det betyder att han kopplar ur i utförsbackar. Och ibland så motorbromsar han istället för att bromsa...

Det roliga med ECOdriving är att alla på kursen körde rundan på kortare tid när vi körde efter körskollärarens instruktioner än när vi körde efter våran egen stil. Så ECOdriving är INTE långsammare...som många tror. Det hela handlar om att ha ett flyt i körningen, komma in i rondeller och korsningar med rätt fart så man inte behöver stanna i onödan. Man ser allt för ofta dessa fartdårar som håller full gas mellan rondeller/korsningar som får bromsa hårt och ofta stanna helt för att vänta in att trafiken i rondellen/korsningen skall passera. Medans man själv anpassar farten så man snabbt och enkelt kan glida in en lucka mellan två bilar så står ofta fartdåren kvar...för han står ju still och behöver en större lucka för att ta sig in...

Och inte är det rostiga skivor som är problemet om man bromsar lite, det kan man få bara man inte kör bilen på några dagar. Problemen är istället bromsok som kan kärva, men detta är problem som man kan råka ut för även utan ECOdriving speciellt på bilar med skivor bak...ett standard problem på bl.a. Audi...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #181 skrivet: 29 oktober 2009, 18:57:55 »
Jamen vilken växel talar du om?  Om du kör i 90 och lägger i ettan så visst sjutton så motorbromsar den väl?  Du får väl helt enkelt välja en växel som passar för ändamålet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #182 skrivet: 29 oktober 2009, 19:07:43 »
Ändamålet med att motorbromsa istället för att bromsa är ju att nolla förbrukningen. Så då väljer man så hög växel som möjligt, vid 7-800rpm börjar motorn dra så då får jag växla ner en växel för att fortsätta motorbromsningen. Skall jag ha stopp lite snabbare så väljer jag så klart en lägre växel och hjälper till med bromsen...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #183 skrivet: 29 oktober 2009, 19:22:42 »
Ja, så alltså är det inga problem och enda anledningen till att du känner att den "nästan inte har någon motorbroms" är att du väljer en hög växel.  Så är det ju med alla bilar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #184 skrivet: 29 oktober 2009, 20:29:11 »
jag måste säga att en diesel bil är inte så känslig hur man kör den. Om jag kör som en dåre och trampar ur den varenda gång jag skall upp ifart samt massa omkörningar så drar den obetydligt mer.
Jag kan säga med en gång att det är omöjligt att komma ner 20% med en diesel bil. Med 1300 kg husvagn+fullpackad bil med 5 personer så drar den 0,9 om man ligger på fart hållarn i 110  det blir +48% och då går det tungt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #185 skrivet: 29 oktober 2009, 21:58:28 »
<FRJO>Jag sa att med ECOdriving så kan man minska förbrukningen med 10-20%. Vilket alla på kursen gjorde(de flesta låg 12-15% lägre), där körde vi med en bensinare. Med våran egen diesel-Golf så sänkte jag medelförbrukningen med cirka 10%. Men jag upplever att våran diesel påverkas väldigt mycket av hur den belastas, med släp så drar den 1-2dl mer. Och det är stor skillnad i förbrukning om jag håller en medelfart på 80 eller 110, det skiljer säkert 1dl/mil. Och jag ser direkt på snittförbrukningen om jag är stressad och kör "oekonomiskt" eller om jag anstränger mig och kör enligt ECOdriving metoden, på min dagliga färdväg till jobbet så kan det skilja 1,5dl/mil beroende på humöret. Men detta är min första diesel-bil så jag har ingen uppfattning om detta generellt gäller alla dieslar eller endast våran modell. Men den modell vi har är nog optimerad för att köras ekonomiskt, utan släp och inte så fort. Skall man dra mycket släp/husvagn eller ligga mycket efter motorväg i 120-130km/h så lönar det sig säkert att välja en modell med lite större motor.

<Ridax>Nä precis inga problem, det är ju en fördel när den har "svag" motorbroms, det är ju en förutsättning för att bilen skall kunna gå billigt. Annars är ju detta ett motstånd som man hela tiden skall övervinna, vilket ger högre bränsleförbrukning. Enligt våran ECOdriving-utbildare som hade haft ett antal Golfar de sista 10-15åren så hade motorbromsen blivit svagare på varje ny modell de införskaffade. Ju svagare motorbroms desto tidigare kan man ju släppa på gasen innan en korsning och därmed också spara mera bränsle.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #186 skrivet: 30 oktober 2009, 08:35:57 »
<MGKea>Läs ordentligt innan du slänger ut en massa kommentarer runt omkring dig...
Det roliga med ECOdriving är att alla på kursen körde rundan på kortare tid när vi körde efter körskollärarens instruktioner än när vi körde efter våran egen stil. Så ECOdriving är INTE långsammare...som många tror. Det hela handlar om att ha ett flyt i körningen, komma in i rondeller och korsningar med rätt fart så man inte behöver stanna i onödan. Man ser allt för ofta dessa fartdårar som håller full gas mellan rondeller/korsningar som får bromsa hårt och ofta stanna helt för att vänta in att trafiken i rondellen/korsningen skall passera. Medans man själv anpassar farten så man snabbt och enkelt kan glida in en lucka mellan två bilar så står ofta fartdåren kvar...för han står ju still och behöver en större lucka för att ta sig in...

Och inte är det rostiga skivor som är problemet om man bromsar lite, det kan man få bara man inte kör bilen på några dagar. Problemen är istället bromsok som kan kärva, men detta är problem som man kan råka ut för även utan ECOdriving speciellt på bilar med skivor bak...ett standard problem på bl.a. Audi...

Det värsta jag vet är de "sniglar" som saktar in fler hundra meter innan ett kors eller dyligt. Jag befarar att ECOdriving oftas går till överdrift om inte förklaringen är hönan Agda. Öppna ögon, skarp hjärna med rätta arm och benrörelser är det som krävs!

Och Jo det är bromsskivorna som rostar först vid "gubb/kärringkörning". För jag hoppas att rörelsen på kolvarna i bromsoken inte helt är avsaknad ens vid ECOdriving.  

Dages tips! Välj rätt APEX.

Om några år kommer billtillverkare att skrika ut budskapet "KERS åt alla!" Glöm då inte att det var fartdårarna som utvecklade!

« Senast ändrad: 30 oktober 2009, 08:45:18 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Miljöbil ?
« Svar #187 skrivet: 30 oktober 2009, 10:12:30 »
Kör jag lugnt och lite ECOdriving så får jag ner min bensin Seat till 0.57. Kör jag som vanligt så ligger jag på 0.65.
Fast det är roligare att köra vanligt  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #188 skrivet: 30 oktober 2009, 11:43:25 »
Har en Mustang -1966 med V8, såklart! Detta måste vara en Miljöbil, skattefri i all framtid..! >:D

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #189 skrivet: 30 oktober 2009, 12:38:21 »
Har en Mustang -1966 med V8, såklart! Detta måste vara en Miljöbil, skattefri i all framtid..! >:D

/Andreas.

Najs, även om jag föredrar 67-70  Thumbsup

Är det 30 år som gäller för skattebefrielse?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #190 skrivet: 30 oktober 2009, 12:58:01 »
Har en Mustang -1966 med V8, såklart! Detta måste vara en Miljöbil, skattefri i all framtid..! >:D

/Andreas.

Du har många busbilar du...

Själv får man nöja sig med en trampbil
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #191 skrivet: 30 oktober 2009, 13:02:37 »
30år för skattebefrielse, jag hade en Buick Riviera -74 fram till i somras, underbart skön komfort inte många nya bilar som kommer upp i den klassen. Om man räknar utsläpp per år på en sådan bil så kan man nog räkna den som miljöbil  ;) Det blev kanske en tank per säsong...

Citera
Och Jo det är bromsskivorna som rostar först vid "gubb/kärringkörning". För jag hoppas att rörelsen på kolvarna i bromsoken inte helt är avsaknad ens vid ECOdriving.
Mina skivor är då inte rostiga fast jag utövar ECOdriving, men står bilen ett par dar så blir de alldeles rostiga om det är fuktigt ute. Så jag förstår då inte hur ECOdrivingen skulle kunna påverka detta.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #192 skrivet: 30 oktober 2009, 13:15:47 »
Håller med, tror jag hann med 2 tankar i sommras, men komfort, vet inte om Mussen har detta, skall nog säljas, åker Chrylser Crossfire istället, mer komfort och bus

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #193 skrivet: 30 oktober 2009, 13:35:13 »
30år för skattebefrielse, jag hade en Buick Riviera -74 fram till i somras, underbart skön komfort inte många nya bilar som kommer upp i den klassen. Om man räknar utsläpp per år på en sådan bil så kan man nog räkna den som miljöbil  ;) Det blev kanske en tank per säsong...

Jag besiktade Panteran i augusti och kollade hur mycket jag kört sedan året innan, och det var ca 90 mil.  huvuddunk

Den lär inte heller bidra speciellt mycket till utsläpp och växthusgaser.

Tyvärr lär den inte bli skattebefriad förrän 2014, om ens någon gång...
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #194 skrivet: 30 oktober 2009, 14:32:23 »

Citera
Mina skivor är då inte rostiga fast jag utövar ECOdriving, men står bilen ett par dar så blir de alldeles rostiga om det är fuktigt ute. Så jag förstår då inte hur ECOdrivingen skulle kunna påverka detta.

Då använder du ju bromsarna.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!