Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134446 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #255 skrivet: 08 november 2009, 23:15:27 »
Det magras inte ut någon sekund, utan de går precis som vanligt ett kort ögonblick och sedan öppnar inte spridarna. Spridarna öppnar och stänger ju i normal drift för varje cykel, och att låta bli att öppna dem när man motorbromsar är inte nåt som tar tid.

När man motorbromsar utan bränsletillförsel fungerar motorn bara som en luftpump och eftersom ingen förbränning sker blir det heller inga utsläpp.

Jag har experimenterat med detta på Panteran (byggde insprut till den 2001) och på en så stor motor gör det en märkbar skillnad i motorbroms att stänga av bränslet i stället för att låta den gå på tomgång. Jag använder en Ford styrbox från en Mustang med automat, och automaterna stänger som tidigare sagts inte av bränslet vid motorbroms. Denna säsong har jag slagit på den funktionen, och man märker direkt när spridarna hålls stängda vid motorbroms.

Funktionen är givetvis enbart aktiv över vissa varv (ca 1200 rpm i mitt fall).
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad swepri

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn på saken
SV: Miljöbil ?
« Svar #256 skrivet: 08 november 2009, 23:16:57 »
En grej som gjorde Priusen rolig att köra var att transmissionen (steglös aut, planetväxel) tillät ett 'frihjulsläge' när motorn var varmkörd. Man kunde accelerera upp till rätt hastighet och sedan 'glida' ganska långt, ungefär som att frikoppla en vanlig manuell växellåda. Det enda som behövdes var en lagom känslig högerfot så att man hittade läget mellan driv och motorbroms.
Om det fanns kräm i batteriet så kunde man sedan försiktigt underhållsaccelerera med elmotorn en stund och sedan fortsätta frihjula. Funkar helt perfekt i hastigheter runt 50 km/h, alltså i stadstrafik.

Det är en finness jag saknar, liksom att motorn stängdes av vid stopp.

Edit: bensinmotorn var alltså avstängd vid frihjulningen.
« Senast ändrad: 08 november 2009, 23:19:16 av swepri »
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #257 skrivet: 08 november 2009, 23:34:16 »
Det magras inte ut någon sekund, utan de går precis som vanligt ett kort ögonblick

Vad är ett ögonblick?

Ok att jag skrev sekund när jag lika gärna kunde skrivit "några millisekunder" men jag tyckte det var lite overkill

Vet du hur mycket bränsle som hänger kvar i insuget och på ventiltallriken?
Vet du hur mycket HC som är bundet i sotet på kolven?

På de flesta styrsystem när man gasat på så har systemet kompenserat för att en del bränsle fastnar på insugsväggarna och på ventilen (sk.wallwet funktion) och när man släpper av sugs detta bränsle in i förbrännings rummet
jag lovar dig att varje cylinder troligtvis gör två förbränningar innan bränslet är slut.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #258 skrivet: 09 november 2009, 07:59:37 »
Jag är absolut ingen expert på det här med (dålig-)förbränning och utsläpp. Men att varje cylinder skulle råka hinna göra två förbränningar låter skrattretande lite. Hur stor roll kan dom spela?!? Om jag motorbromsar 7-800m hur många förbränningar undviker jag helt då? 7-800 meter med nollförbrukning måste ju kompensera dessa 2 med dålig förbränning mångfalt??? Sc:,h

En till tanke som dök upp var att en diesel måste tjäna ännu mera på motorbromsningar. Dieseln kan man motorbromsa ned till mycket lägre varvtal med nollförbrukning, bensinaren börjar väl oftast ge gas vid 12-1300rpm? Golf dieseln motorbromsar jag med nollförbrukning ner till 700rpm utan problem, det går säkert ännu lägre, jag har inte provat bara. Eller...?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #259 skrivet: 09 november 2009, 08:18:53 »
Man skall motorbromsa, brukar släppa gasen på 6´an i hyffsat god tid, sen lägga in 4´an och sen svänga på 3´an, ställ färddator på momentan förbrukning, och vid motorbroms så drar bilen ingenting, under 1500rpm, på tomgång ca 0.2l, med automatlåda med tiptronic funktion brukar jag med motorbromsa, funkar mycket bra, samt även växla upp manuellt.

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #260 skrivet: 09 november 2009, 09:09:23 »
En till tanke som dök upp var att en diesel måste tjäna ännu mera på motorbromsningar. Dieseln kan man motorbromsa ned till mycket lägre varvtal med nollförbrukning, bensinaren börjar väl oftast ge gas vid 12-1300rpm? Golf dieseln motorbromsar jag med nollförbrukning ner till 700rpm utan problem, det går säkert ännu lägre, jag har inte provat bara. Eller...?

Jag använder motorbroms då jag ämnar att återta fart eller har för högfart. I nedförsbackar gasar jag för att skaffa mig billig fart. I uppförsbackar släpper jag på gasen. När jag använder motorbromsen så har jag inte reflekterat över hur motornsvarvtal är i värde. Men det är inte ofta varvtalet ligger kring tomgång när jag har fart på mitt fordon. Har mycket svårt att förställa mig att man spar så många droppar bränsle att det ens märks på totalen vid extrem motorbromsning.  
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #261 skrivet: 09 november 2009, 09:11:21 »
Det magras inte ut någon sekund, utan de går precis som vanligt ett kort ögonblick

Vad är ett ögonblick?

Ok att jag skrev sekund när jag lika gärna kunde skrivit "några millisekunder" men jag tyckte det var lite overkill

Vet du hur mycket bränsle som hänger kvar i insuget och på ventiltallriken?
Vet du hur mycket HC som är bundet i sotet på kolven?

På de flesta styrsystem när man gasat på så har systemet kompenserat för att en del bränsle fastnar på insugsväggarna och på ventilen (sk.wallwet funktion) och när man släpper av sugs detta bränsle in i förbrännings rummet
jag lovar dig att varje cylinder troligtvis gör två förbränningar innan bränslet är slut.

Ett ögonblick i mitt fall är ca en halv sekund, men det sker ingen utmagring, utan endera får den bränsle eller också får den det inte. Det är inte så att den får halv normal dos eller så, så man får normala avgaser eller inga alls.

Jag pratar enbart om relativt moderna sekventiella insprut, dvs med en spridare per cylinder som sitter nära insugsventilen, dvs insuget är torrt, och det blir minimalt med bränsle som hänger på väggarna. Dessutom är funktionen enbart aktiv vid normal motortemp när risker för wet walling är liten.

I normalfallet sprutas alltid bränslet in mot stängd insugsventil, i alla fall i de system jag har erfarenhet av, så endera finns där en mängd bränsle som sugs in när ventilen öppnar, eller också kommer inget bränsle att sprutas in och ventilen blir därmed torr. Visst kan man tänka sig att det finns en minimal mängd fukt av bränsle kvar sedan förra cykeln, men det är ju så lite att ingen förbränning kan ske, och varken NOx eller CO/CO2 kan bildas, möjligen kan man tänka sig lite HC, men den lilla mängden tas om hand av katalysatorn.

Om man skulle stänga av spridarna direkt från fullgas, med långa öppningstider, skulle jag kunna gå med på att det finns tillräckligt med bränsle kvar i insuget för att till nöds få igång ytterligare en förbränning, men de stängs ju inte av direkt utan man måste först släppa upp gasen helt och sedan går det ett antal cykler med normal bränsletillförsel (väldigt korta spridartider) innan de stängs av helt, och på den tiden har den gott och väl hunnit vädra ut ev rester.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #262 skrivet: 09 november 2009, 09:12:34 »
Man skall motorbromsa, brukar släppa gasen på 6´an i hyffsat god tid, sen lägga in 4´an och sen svänga på 3´an, ställ färddator på momentan förbrukning, och vid motorbroms så drar bilen ingenting, under 1500rpm, på tomgång ca 0.2l, med automatlåda med tiptronic funktion brukar jag med motorbromsa, funkar mycket bra, samt även växla upp manuellt.

/Andreas.

Nu har jag nästan glömt. Men vi hade en S80 T6:a förut där man kunde köra + och minus på växlarna. Men när farten blev för låg tvångs växlades det. Vid fart och gassläpp så blev det inge motorbroms .... otroligt bra rull...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #263 skrivet: 09 november 2009, 10:31:18 »
Ett ögonblick i mitt fall är ca en halv sekund,

Bara så vi vet vad en halv sekund är för en motor
tomgång ca720rpm / 60 är 12rps
12rps delat med våra 4takter (utblås,insug,kompression och expansion) ger hur många förbränningar varje sekund???????

sen kan du räkna på vad vi har i landsvägsfart ca2500rpm för det är väl där du släpper gasen oftast för att nå en bränsleavstängning

och som jag skrev
Om det skulle bildas NO föreningar när man släpper gasen och får bränsleavstängning så tas de omhand och omvandlas till kvävgas i katalysatorn eftersom den är vid sin driftstemperatur (över 600°C )

precis som du skrev
så egentligen är vi rörande överens att dessa gaser tas om hand i katten så jag tror inte vi behöver argumentera över ögonblick och halva/hela sekunder mer
utmagring eller ej men indicom indcating system kan mäta en massa roliga saker.  ^-^

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #264 skrivet: 09 november 2009, 10:59:03 »
Citera
Jag använder motorbroms då jag ämnar att återta fart eller har för högfart. I nedförsbackar gasar jag för att skaffa mig billig fart. I uppförsbackar släpper jag på gasen. När jag använder motorbromsen så har jag inte reflekterat över hur motornsvarvtal är i värde. Men det är inte ofta varvtalet ligger kring tomgång när jag har fart på mitt fordon. Har mycket svårt att förställa mig att man spar så många droppar bränsle att det ens märks på totalen vid extrem motorbromsning.  

Vid flera av de korsningar jag passerar dagligen så sänks hastigheten från 90 till 70 och sedan 50, sedan måste jag ner till 20 för att klara ta svängen. Så för att vara laglydig passar det perfekt att motorbromsa in i dessa korsningar. På Golf dieseln behöver jag inte göra någon nedväxling förrän i korsningen när jag skall upp i fart igen, då har förbrukningen nollats på högsta(5:e) växeln ända ner till 35-40km/h. Men på bensinaren måste jag göra 1-2 nedväxlingar för att förbrukning skall nollas hela vägen...så på dieseln kan jag vara lite mera loj med växlandet helt enkelt.
« Senast ändrad: 09 november 2009, 11:02:01 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #265 skrivet: 09 november 2009, 13:26:07 »
Ett ögonblick i mitt fall är ca en halv sekund,

Bara så vi vet vad en halv sekund är för en motor
tomgång ca720rpm / 60 är 12rps
12rps delat med våra 4takter (utblås,insug,kompression och expansion) ger hur många förbränningar varje sekund???????

sen kan du räkna på vad vi har i landsvägsfart ca2500rpm för det är väl där du släpper gasen oftast för att nå en bränsleavstängning

och som jag skrev

Tja, DFCO är ju inte aktivt under ca 1200 rpm, vilket är 20 rps, eller 10 fulla cykler per sekund, vilket ger 5 fulla cykler med en halv sekunds fördröjning.

Vid 2500 rpm blir det ju över 20 fulla cykler per sekund, eller mer än 10 fulla cykler innan bränslet stängs av.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Miljöbil ?
« Svar #266 skrivet: 09 november 2009, 21:57:08 »
varför får man höga nox värden om man bara släpper luft genom motorn?

Mja, mina kunskaper är som sagt gamla...

men det är just luften som är problemet. Den består ju av N och O (eller rättare N2 och O2). När man släpper på gasen på en förgasarmotor, så stängs inte bränsleflödet av helt (för då skulle motorn stanna vid tomgång). Luftflödet ökar, bränsleblandningen blir magrare. Då ökar förbränningstemperaturen i cylindrarna och mer NOx bildas. Katalysatorn är bara dimensionerad för att ta hand om en viss koncentration och tillåtna Nox värden kan överskridas.

Med bränsleinsprutning så kan bränsleflödet styras på ett annat sätt och stängas av helt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #267 skrivet: 09 november 2009, 22:05:15 »
jag menade på en modern bil som stänger av bränsle tillförseln. Då blir det enbart luft som pressas igenom
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #268 skrivet: 10 december 2009, 09:59:32 »
Miljöbil!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Mg0Pe092Jho[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5Z33odWSsHU&feature=related[/youtube]

http://www.autojunk.nl/2009/11/volvette-vs-yamaha-r1
« Senast ändrad: 10 december 2009, 10:04:01 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +6/-1
SV: Miljöbil ?
« Svar #269 skrivet: 23 december 2009, 11:30:42 »
jag menade på en modern bil som stänger av bränsle tillförseln. Då blir det enbart luft som pressas igenom

På de senaste åren har det blivit mer och mer vanligt att bilar inte alltid stänger av bränslet vid motorbromsning. Detta av två skäl:
Dels för att inte katalysatorn ska kallna under motorbromsningen, så att det sedan släpps ut orenade avgaser en stund när man börjar gasa på igen. Och dels för att inte eventuell oljedimma som en sliten motor släpper ifrån sig ska gå ut helt oförbränd.
Om bilen har färddator är det lätt att se om momentanförbrukningen går ner till noll eller inte.

Den där funktionen verkar inte helt konsekvent på Ford med EEC-V motorstyrsystem (i stort sett alla Fordmodeller från 1998 och framåt). Det tycks finnas en algoritm som försöker förutse hur varm katalysatorn är för tillfället, och om katalysatorn är tillräckligt varm när man börjar motorbromsa så stängs bränslet av. Om man t ex har kört hårt några km så stängs bränslet av utan vidare, men om man har hållit 60-70 km/h på planmark en längre tid så stängs bränslet inte av om man inte växlar ner så motorn kommer upp i mycket högt varvtal i början av motorbromsningen. Har man väl fått den att stänga av bränslet en gång så verkar det som om programvaran "minns" det och därefter stängs bränslet av vid varje motorbromsning ungefär en timme framåt eller tills man har stängt av och startat om. Fordar med FFV-motor beter sig på precis samma sätt oavsett om de körs på bensin eller E85 för tillfället.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!