0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nibe 300 sol har för det första bara 275 liters volym (den heter 300 för att det låter bättre)Elpatronen sitter ganska långt ner men inte i botten, vilket gör att den kan gå hyfsat somel-VVB. Den är däremot värdelös som soltank om elpatronen är igång...Elpatronen går bara att ställa in i intervallet 60-80 grader och med sin placering i bottenomöjliggör den vettig samkörning med solen.Ni kan ju gärna få gissa varför Nibe inte vill att man själv skall kunna bestämma en lägretemeratur än 60 grader i en förrådsberedare Väldigt bra exempel, förresten även om denna tråd inte är till för produktjämförelser...
Nja, det vet jag inte precis...som varmvattenberedare funkar den väl?Samtidig användning som soltank blir dock inte någon hit...
Om du har en 800 liters tank med VVB-slinga som från viloläge börjar lämna60 grader och som vid tappning sjunker till tillåtna 55 grader har lämnatca 5 kWh om inga andra parametrar har ändrats.För att en 200 liters förråds-VVB skall kunna göra samma trick från 60 graderinnebär det att temperaturen sjunker till 40 grader!Se'n är det inte temperaturfall vid tappningen som är det stora problemet utan lagringen.Hur jag själv har byggt upp min anläggning saknar betydelse för denna tråd.Jag gör naturligtvis ochså fel, men när jag väl insett det så rekommenderar jag förståsinte andra att följa mitt dåliga exempel Grundprincipen är enkel: kallt vatten skall hållas kallt och varmt vatten skall hållas varmt.Vi alla som använder solen kan inte få någon slags undantag från den principen.I andra trådar diskuterar jag gärna hur jag tycker det skall gå till praktiskt.T.ex. här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25894.0