0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det inte på det viset att den nominella effekten (4,2kW) är den verkliga effekten som pumpen levererar? Och maxeffekten (5,8kW) är vad pumpen levererar plus vad den drar i el.
Citat från: Tobyponken skrivet 15 januari 2009, 19:34:49Hej.Jag håller med Raffen om att två mindre pumpar skulle sprida värmen bättre i ett så långt hus men jag skulle aldrig placera innedelen i ett sovrum. Dels för att den låter och dels för att du alltid får som varmast i det rummet innedelen är placerad. Personligen gillar jag att sova där det är lite svalare. Sover du även med stängd dörr så får du ju också problem med värmespridningen. Du har ingen skiss på huset? Hej Tobyponken! Håller helt med dig här om att en placering i ett sovrum inte är särskilt lyckat. Men det var bl.a anledningen till mitt tips om Mitsubishipumparna eftersom dessa modeller går att ställa ned till en riktigt tyst gång för innerdelen, samt ev då i kombination med en helt öppen sovrumsdörr isf. Mvh Raffen.
Hej.Jag håller med Raffen om att två mindre pumpar skulle sprida värmen bättre i ett så långt hus men jag skulle aldrig placera innedelen i ett sovrum. Dels för att den låter och dels för att du alltid får som varmast i det rummet innedelen är placerad. Personligen gillar jag att sova där det är lite svalare. Sover du även med stängd dörr så får du ju också problem med värmespridningen. Du har ingen skiss på huset?
Med andra ord så har uppgiften om nominell effekt inget större värde för konsumenten.
NJA..håller inte med Raffen riktigt !en gång i tiden stämde hans argument om nominell och medeleffekt.men sen började vissa tillverkare att via stryrningen strypa pumparna vid exakt +7 ºC för att få upp COP:et (COP:et stiger vid sänkt effekt).men den nominella effekten anges även denna vid +7....så även denna sjönk vid strypningen.Och numera kan vi bortse från nominell effekt helt.ACE
Citat från: ace skrivet 16 januari 2009, 07:17:32NJA..håller inte med Raffen riktigt !en gång i tiden stämde hans argument om nominell och medeleffekt.men sen började vissa tillverkare att via stryrningen strypa pumparna vid exakt +7 ºC för att få upp COP:et (COP:et stiger vid sänkt effekt).men den nominella effekten anges även denna vid +7....så även denna sjönk vid strypningen.Och numera kan vi bortse från nominell effekt helt.ACEHej Ace! Och vilken effekt skall man då ta hänsyn när man väljer pump menar du?? Jag känner till att tillverkarna numera håller på och manipulerar med styrningen på pumparna för att kunna få till ett bra COP-värde vid sina tester, men anser ändå att uppgiven nominell effekt är mer realistisk att räkna med än den uppgivna maxeffekten för pumparna ivf. Mvh Raffen.
hej skit i nominell & medeleffekt..har du en öppenplanlösning så köp en stoor inverterpump på 8-10 kw så klarar du dig ner mot minus 20-25 graderallt svammel om effekter är ovesäntligt då dom inte redovisas vid minus 15 grader att en pump lämmnar 7kw vid +7 är av mindre intresse då man väldigt sällan kör max på pumpen vid den tempen,tänk i stället att pumpen lämnar ut ungefär hälften då du behöver det