0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dem ser intressanta ut!En annan sak jag undrar över är det här med energibehov per kvm.Jag har läst att det är ca 40w/kvm. Kollar man på Råd och röns test från 2005(?),så står det att angiven värmekapacitet för Sanyo 123 är 4,2kw(tillverkarens uppgift). Det skulle innebära att våran pump bara skulle klara att värma ca.105kvm...Kolllar man istället på t.ex. VPG:s hemsida står det att värmeeffekten ligger på 5,8kw, vilket innebär ca.145kvm.....Vilka siffror stämmer egentligen, eller är det någonting som jag inte förstår?mvh/Manche
Hej.Jag håller med Raffen om att två mindre pumpar skulle sprida värmen bättre i ett så långt hus men jag skulle aldrig placera innedelen i ett sovrum. Dels för att den låter och dels för att du alltid får som varmast i det rummet innedelen är placerad. Personligen gillar jag att sova där det är lite svalare. Sover du även med stängd dörr så får du ju också problem med värmespridningen. Du har ingen skiss på huset?
Är det inte på det viset att den nominella effekten (4,2kW) är den verkliga effekten som pumpen levererar? Och maxeffekten (5,8kW) är vad pumpen levererar plus vad den drar i el.