0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Toshiba har numera keramiska lager i sina fläktmotorer! ThumbsupMaskinerna blandas ju på marknaden och man vet inte vilka som har detta och det vore kanske inte heller så smart av Toshiba att tala om det!Dom motorer som skickas ut på garanti har numera keramiska lager i alla fall!
Hej Kilo! Skall kanske nämna att jag beställde 2 st Voltcraft-mätare från Conrad på nätet ikväll, så om ca 3-4 dagar så kan man kanske gå igång och börja testa dessa mätare. Skall bli riktigt spännande att se om nu den sorten visar rätt förbrukning. Mvh Raffen.
Citat från: Nettovärmepumpar skrivet 07 oktober 2008, 18:54:51Toshiba har numera keramiska lager i sina fläktmotorer! ThumbsupMaskinerna blandas ju på marknaden och man vet inte vilka som har detta och det vore kanske inte heller så smart av Toshiba att tala om det!Dom motorer som skickas ut på garanti har numera keramiska lager i alla fall! Hej Nettovärmepumpar! Ett stort tack för den infon du Thumbsup Det var ju ett mkt bra klarläggande på detta bekymmer, och då slipper vi ju fundera mera på detta framledes. Det är ju iof inte mer än rätt att man sätter i riktiga fläktmotorer på Toshibapumparna istället för att köra med Panasonics fläktar med sina resp skräplager, och spec som pumparna för övrigt är av en hög kvalitet ju. Men detta med keramiska lager vid byten av fläktmotorer är väl kanske relativt nytt eller?? För såvitt jag kan förstå så är det isf infört under senare tid, eller kanske senaste året??
Citat från: Raffen skrivet 07 oktober 2008, 19:17:16Citat från: Nettovärmepumpar skrivet 07 oktober 2008, 18:54:51Hej Nettovärmepumpar! Ett stort tack för den infon du Thumbsup Det var ju ett mkt bra klarläggande på detta bekymmer, och då slipper vi ju fundera mera på detta framledes. Det är ju iof inte mer än rätt att man sätter i riktiga fläktmotorer på Toshibapumparna istället för att köra med Panasonics fläktar med sina resp skräplager, och spec som pumparna för övrigt är av en hög kvalitet ju. Men detta med keramiska lager vid byten av fläktmotorer är väl kanske relativt nytt eller?? För såvitt jag kan förstå så är det isf infört under senare tid, eller kanske senaste året??Varför tror Raffen att det inte längre är panasonic fläktmotorer i Toshiba??
Citat från: Nettovärmepumpar skrivet 07 oktober 2008, 18:54:51Hej Nettovärmepumpar! Ett stort tack för den infon du Thumbsup Det var ju ett mkt bra klarläggande på detta bekymmer, och då slipper vi ju fundera mera på detta framledes. Det är ju iof inte mer än rätt att man sätter i riktiga fläktmotorer på Toshibapumparna istället för att köra med Panasonics fläktar med sina resp skräplager, och spec som pumparna för övrigt är av en hög kvalitet ju. Men detta med keramiska lager vid byten av fläktmotorer är väl kanske relativt nytt eller?? För såvitt jag kan förstå så är det isf infört under senare tid, eller kanske senaste året??
Citat från: Raffen skrivet 06 oktober 2008, 01:18:13Hej Kilo! Skall kanske nämna att jag beställde 2 st Voltcraft-mätare från Conrad på nätet ikväll, så om ca 3-4 dagar så kan man kanske gå igång och börja testa dessa mätare. Skall bli riktigt spännande att se om nu den sorten visar rätt förbrukning. Mvh Raffen.Blev det med SD-kort?
Hej alla,Lite korrigering och VARNING!: Toshiba RAS-B10SKVP-E existerar inte tyvärr. Den heter RAS 10 SKVP-ND (Den gamala modellen heter RAS B10 GKWP-E.) Vad många inte vet är att ND står för Nordic Design och den pumpen har en mycket högre verkningsgrad när utetemperaturen går under nollan än motsvarande E vilken är designad för södra Europa men går trots allt att köpa i Sverige.Den rubricerade värmepumpen (E) är avsevärt sämre när det biter till och blir kallare ute.Maffen
Citat från: Maf skrivet 08 oktober 2008, 20:39:32Hej alla,Lite korrigering och VARNING!: Toshiba RAS-B10SKVP-E existerar inte tyvärr. Den heter RAS 10 SKVP-ND (Den gamala modellen heter RAS B10 GKWP-E.) Vad många inte vet är att ND står för Nordic Design och den pumpen har en mycket högre verkningsgrad när utetemperaturen går under nollan än motsvarande E vilken är designad för södra Europa men går trots allt att köpa i Sverige.Den rubricerade värmepumpen (E) är avsevärt sämre när det biter till och blir kallare ute.Maffen Det försökte jag säga för några månader sen här på forumet - då blev jag påhoppad och nertrampad.
Citat från: kilo skrivet 28 september 2008, 21:52:20Vissa av dess exemplar jag testat har visat rätt (tror jag), andra har visat fel. Det verkar variera mellan olika exemplar. Jag har ingen aning om vad som kan orsaka skillnaden mellan olika ex. Det verkar (observera: verkar) som att Clas Ohlsons andra mätartyp visar mer korrekt, åtminstone vad gäller standbyförbrukning. Den typen visar effektfaktorn, dvs den tar hänsyn till fasskillnaden mellan ström och spänning. Tyvärr har denna mätare inte någon batteribackup vilket innebär att vid strömavbrott så börjar den räkna från 0 igen, otroligt irriterande om man vill ha lite koll över tiden.Enligt testet jag hänvisade till i annan tråd så visade ELV-mätaren som jag diskuterat i ytterliggare annan tråd mer korrekt, den är dock lite dyrare. Andra mätare som också tydligen visar bra värden är Voltcraft-mätare från Conrad och dessa innehåller batteribackup.Hej Kilo! Skall kanske nämna att jag beställde 2 st Voltcraft-mätare från Conrad på nätet ikväll, så om ca 3-4 dagar så kan man kanske gå igång och börja testa dessa mätare. Skall bli riktigt spännande att se om nu den sorten visar rätt förbrukning. Mvh Raffen.
Vissa av dess exemplar jag testat har visat rätt (tror jag), andra har visat fel. Det verkar variera mellan olika exemplar. Jag har ingen aning om vad som kan orsaka skillnaden mellan olika ex. Det verkar (observera: verkar) som att Clas Ohlsons andra mätartyp visar mer korrekt, åtminstone vad gäller standbyförbrukning. Den typen visar effektfaktorn, dvs den tar hänsyn till fasskillnaden mellan ström och spänning. Tyvärr har denna mätare inte någon batteribackup vilket innebär att vid strömavbrott så börjar den räkna från 0 igen, otroligt irriterande om man vill ha lite koll över tiden.Enligt testet jag hänvisade till i annan tråd så visade ELV-mätaren som jag diskuterat i ytterliggare annan tråd mer korrekt, den är dock lite dyrare. Andra mätare som också tydligen visar bra värden är Voltcraft-mätare från Conrad och dessa innehåller batteribackup.