0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Carl N skrivet 02 juli 2008, 21:02:04Helt klart bästa stället, pellets kan avge vissa gaser som inte är så hälsosamma, dessutom kan det damma vid påfyllning...Det var intressant.Vad är det för gaser som kan avges?
Helt klart bästa stället, pellets kan avge vissa gaser som inte är så hälsosamma, dessutom kan det damma vid påfyllning...
Jaha pellets vs L/V.Jag bryr mig inte om utan vad jag läste Jimmy_I´s första inlagd här som han skrev ..har även en pool, så tänker jag på varför inte skaffar typ solfångare med kombination till pelletspanna eller L/V hade varit ännu bättre. Sparar en hel del på det, dvs gratis under 1/3 av året
Det enda problemet är att investeringskostnaden ökar... men självklart, finns pengarna så är sol bra som komplement.
Vad gick en sådan pol lös på? Inklusive allt...
Citat från: LoonQ skrivet 03 juli 2008, 23:12:12Det enda problemet är att investeringskostnaden ökar... men självklart, finns pengarna så är sol bra som komplement.Hej LoonQ! Så farligt är det väl inte ändå, ca 20000:- kr med all utrustning. Jag var själv och hjälpte min dotter och måg att installera solfångare av genomströmningstyp i maj månad, och de har nog inte kört alls med sin luft/vattenvärmepump som de har till poolen i vanliga fall om jag har förstått det rätt, så den är ju hemräknad på ca 3 år om nu solen visar sig lite från den bättre sidan sas.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 03 juli 2008, 23:29:04Citat från: LoonQ skrivet 03 juli 2008, 23:12:12Vad snyggt med poolen där , lagom storlek på den . ja , det påminner en om amerikanska filmer när man ser bilden ! Stiligt ! Använder de luft-vatten-pumpen enbart till poolen eller även till husets uppvärmning ?
Citat från: LoonQ skrivet 03 juli 2008, 23:12:12
Till Raffen:En riktig värmepump hade ju fixat biffen.Värme till både hus och pool, till väldigt låg kostnad, utan massa krams på taket.
Just det, sen värmer ju solen även poolen precis på samma sätt som den värmer allt annat.//Ronnie