0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det negativa är att pellets har blivit dyrare och man sitter i knät på tillverkarna. Hur ser framtiden ut? Kan det tänkas bli samma vansinniga priser på pellets i framtiden som det är på villaolja nu? Olja var ju faktiskt också billigt en gång i tiden.
Tack för svaren. Då huset ligger i s.skåne så blir bergvärme svårt. Just nu lutar jag mot pellets av dom anledingarna jag skrev men även pga att det är ett okomplicerat system som inte kan strula som tex luft/vatten.
Om jag ser till strulstatistiken hos bekanta med pellets eller vp så har de med pellets haft mest krångel hittills.Men det är i och för sig ingen av dem som har en nyare "helautomatisk" pelletspanna.
Citat från: Jimmy_I skrivet 02 juli 2008, 11:31:24Tack för svaren. Då huset ligger i s.skåne så blir bergvärme svårt. Just nu lutar jag mot pellets av dom anledingarna jag skrev men även pga att det är ett okomplicerat system som inte kan strula som tex luft/vatten.Vad är det som är komplicerat och kan strula med luft/vatten?Häromkring finns flera luft/vatten-pumpar och även några som har pellets. Vad jag vet har ingen som har luft/vatten gjort någonting med sina pumpar eller haft några problem. Däremot är det några som får hem ett par pallar med pellets några gånger om året. Sedan bär dom in någon säck i veckan och askar väl ur anläggningen då och då.Nog tycker jag att det verkar mer komplicerat med en pelletspanna än med en värmepump. Jag skulle tippa att du klarar värme och varmvatten under 10 000:- med en luft/vatten-pump.Jag skulle inte valt pellets om jag fick en luft/vatten för samma pris.//Ronnie
Fast som jag just sa så späder ni ju nu på skitsnacket om pellets.På dom moderna pannorna behöver man inte hålla på och släpa in säckar, sota, aska ur och stöka med allt sådant,Det enda som kan tyckas vara ansträngande är väl att ringa och beställa pellets.Sotar gör pannan själv.Sotaren tar med sig askan...Att säga att pellets är omodernt bevisar ju bara hur omodern den som sa det är.
Citat från: Hansson skrivet 02 juli 2008, 19:46:10Fast som jag just sa så späder ni ju nu på skitsnacket om pellets.På dom moderna pannorna behöver man inte hålla på och släpa in säckar, sota, aska ur och stöka med allt sådant,Det enda som kan tyckas vara ansträngande är väl att ringa och beställa pellets.Sotar gör pannan själv.Sotaren tar med sig askan...Att säga att pellets är omodernt bevisar ju bara hur omodern den som sa det är.Jag var på vippen att installera en ny pelletspanna för några år sedan (innan jag stötte på detta forum som ledde in mig på den sanna vägen ) och kikade då på de helautomatiska varianterna.Känner du nån som har en sån (typ Janfire NH)? Fungerar de bra?