0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Till Raffen eller andra som har bra kläm på det mesta: Det är flera Nordic Air 8000 LV till salu på Blocket fn.Är det bra en tillfällighet eller har nå´n generalagent gjort kk ?Är det förresten skräppumpar som krånglar?RobertSorry att jag bytte ämne lite grand, men det är iaf luftvatten
Citat från: nic2 skrivet 04 juli 2008, 16:58:11Till Raffen:En riktig värmepump hade ju fixat biffen.Värme till både hus och pool, till väldigt låg kostnad, utan massa krams på taket. Hej Nic2! Jodå en riktig värmepump hade säkert fixat både och, men riktigt så enkelt är det kanske ändå inte eftersom huset är byggt med direktelradiatorer förutom den här numera gamla frånluftsvärmepumpen som svarar för varmvattnet + 2 st separata vattenburna element varav ett finns i hallen och ett i badrummet i det här huset (alltså de enda vattenburna elementen i huset).Sen är det väl kanske ändå så Nic2 att inte ens en riktig värmepump värmer väl upp poolen helt gratis vad det gäller driftskostnaden såsom kramset på taket (solfångarna) gör just nu eller?? Om man nu bortser från investeringskostnaden som är en lite annan fråga i sammanhanget. Sen har jag ju faktiskt inte heller varit med och påverkat dessa investeringar i vare sig pool, poolvärmepump eller solfångare överhuvudtaget, utan jag har bara varit och hjälpt dem med att få upp och igång poolsolfångaren som de hade beställt, och den enda investeringen som jag faktiskt har varit med om att påverka dem är investeringen i en luftvärmepump, så på det sättet så har de ju idag ändå en riktig värmepump kan man säga Men nu är det ju så att jag har fått fär mig att den här gamla frånluftsvärmepumpen är en stor energitjuv i deras hus eftersom deras totala energikostnad ändå visar sig ligga ganska högt även nu efter installationen av luftvärmepumpen som ju har skött uppvärmningen av deras ca 140 m2 i ett plan med öppen planlösning inkl ett uterum på ca 25 m2 som ligger helt integrerat med huset på ett alldeles föredömligt sätt, och förbrukningen på denna pump ligger då på ca 3300 kwh för hela uppvärmningssäsongen enligt en Etechmätare, och samtliga elradiatorer har varit helt avstängda i huset.Sen vet jag ju att de också har använt sig en hel del av sitt elektriskt uppvärmda klinkergolv i uterummet, och det är ju ungefär samma sak som att kasta pengarna direkt i sjön, eftersom det ju kan kosta nästan hur mkt som helst ju, så det har jag givetsvis varnat dem ordentligt för. Mvh Raffen.
Till Raffen:En riktig värmepump hade ju fixat biffen.Värme till både hus och pool, till väldigt låg kostnad, utan massa krams på taket.
Citat från: erp skrivet 04 juli 2008, 18:36:07Just det, sen värmer ju solen även poolen precis på samma sätt som den värmer allt annat.//RonnieHej Ronnie! Ja om du nu menar att solen direktvärmer vattnet i poolen utan någon solfångare?? Så tror jag att det kommer att ta rätt rejält lång tid att få upp temperaturen på vattnet till ca 30 ºC Tveksamt om man lyckas med detta ens under en hel och mkt solig sommarsäsong. Mvh Raffen.
Just det, sen värmer ju solen även poolen precis på samma sätt som den värmer allt annat.//Ronnie
Citat från: Raffen skrivet 04 juli 2008, 20:44:39Citat från: erp skrivet 04 juli 2008, 18:36:07Just det, sen värmer ju solen även poolen precis på samma sätt som den värmer allt annat.//RonnieHej Ronnie! Ja om du nu menar att solen direktvärmer vattnet i poolen utan någon solfångare?? Så tror jag att det kommer att ta rätt rejält lång tid att få upp temperaturen på vattnet till ca 30 ºC Tveksamt om man lyckas med detta ens under en hel och mkt solig sommarsäsong. Mvh Raffen. Jag menar, att även utan solfångare har man hjälp av solen för att värma poolen.//Ronnie
Om man målar poolens botten och väggar svart så borde vattnet bli lite varmare.
Citat från: digitalrobert skrivet 05 juli 2008, 21:16:15Om man målar poolens botten och väggar svart så borde vattnet bli lite varmare. man måste ha pool-guard över poolen om den är byggd före 1970 ? så inte grannen barn trillar i då spelar nog färgen inte så stor roll om pool-guarden är öppen ett par timmar kjell
Citat från: kjell62 skrivet 05 juli 2008, 21:59:48Citat från: digitalrobert skrivet 05 juli 2008, 21:16:15Om man målar poolens botten och väggar svart så borde vattnet bli lite varmare. man måste ha pool-guard över poolen om den är byggd före 1970 ? så inte grannen barn trillar i då spelar nog färgen inte så stor roll om pool-guarden är öppen ett par timmar kjellHej Kjell! Var hittar man den regeln/bestämmelsen någonstans??Mvh Raffen.
Citat från: digitalrobert skrivet 05 juli 2008, 21:16:15Om man målar poolens botten och väggar svart så borde vattnet bli lite varmare. Det där med svart färg har 2 sidor. Visst blir svart snabbare uppvärmt av solen men det avger också värme snabbare t ex på natten eller då det är mulet. Det ultimata vore två pool-skydd, ett svart då solen lyser och ett blankt eller vitt för natt och mulet väder. Men i praktiken så är det nog enklare med solpaneler.
Ehh..Blir någonting svart kallt fortare när inte solen skiner? Det är väl ändå så att svart absorberar solljuset=värme och vitt reflekterar solljus=mindre värme. Men vad är det som gör att svart avger mer värme när det inte är solljust?Ska man ta på sig en vit tröja när det blir kallt istället för en svart?Mvh Thomas