0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en offert på en IVT X11 (premiumline, fast det kanske dom alltid heter när det är X11). På offerten står 2st steglösa cirkulationspump på köld- och värmebärarsidan Av bl.a. Bece som har en X-maskin får jag reda på att det bara är kompressorn som är steglös. Har IVT ändrat sina CP på senare tid eller ljuger offerten (eller snarare änvänder sig av tveksamma begrepp)??
Det är ju uppenbarligen lätt att missförstå offerten då det inte står något om detta Fungerar X11 som thermias optimum pumpar så till vida att den automatiskt reglerar hastigheten på CP för att uppnå önskat delta på KB. Om detta sker antar jag att motsvarande inte kan ske på VB eftersom den måste ställas manuellt. Hur man kan beskriva VB CP som steglös i fall den ställs i 3 fasta steg???
Hej OWL, Tack för ett mycket tydligt och uttömmande svar! Den offert jag fick måste alltså vara felskriven. Det är även andra fel. Bland annat står det med konverteringsbidrag även om detta togs bort vid årsskiftet. Vad gäller andra tillverkare. Har även nibe 1250 endast en CP och kompressor frekvensstyrd.
.........................................................................................................VB-pumpen har som beskrevet 3 faste trin der stilles manuelt på pumpen.Uanset om den manuelle instilling på pumpen står på 1 - 2 eller 3, så kører VB-pumpen max så snart KB-pumpe og kompressor kører.Så styringen kan "override" den manuelle indstilling på VB-pumpen - dette er nødvendigt for at sikre at varmepumpen kan komme af med varmen.Den manuelle indstilling på VB-pumpen har kun betydning når varmepumpen ikke producerer varme - eksempelvis når varmebehovet er så lavt at kompressor stopper helt.Hvis begge cirkpumper og kompressor skulle køre frekvensreguleret ville det let give reguleringsproblemer - eksempelvis hvor pumper og kompressor går i "selvsving" og regulerer op og ned hele tiden. Derfor regulerer man normalt kun 2 stk af de tre.IVT og Nibe regulerer kompressor og KB-pumpe men ikke VB-pumpe.Andre VP-fabrikanter (Thermia / Danfoss) regulerer både KB- og VB-pumpe men ikke kompressor.
.........................................................................................................Nu förstod jag inte riktigt.Menar du att Värmepumpen kan åsidosätta den manuella inställningen på VB-CP (X11)?!?Jag tycker isåfall att IVT borde ha lagt till någonting så att man kan kontrollera varvtalet som på KB-CP.Som det är nu kan jag inte få ett stabilt Delta mellan framledning och retur på VB.Från början hade jag ett delta som låg runt 2 grader, efter jag strypt radiatorventilernas förinställningar maximalt så kom jag upp i ett delta på c:a 4 grader.Nu har jag monterat en injusteringsventil på framledningen. Deltat ligger nu på 4-5 grader när värmepumpen går på lågvarv och på c:a 10 grader när det blir kallt och den går på högvarv.Det ska väl inte vara meningen att man ska sitta i källaren och skruva på injusteringsventilen hela dagarna?!? Eller är det kanske normalt att det pendlar såhär?
..............................VB-pumpen har som beskrevet 3 faste trin der stilles manuelt på pumpen.Uanset om den manuelle instilling på pumpen står på 1 - 2 eller 3, så kører VB-pumpen max så snart KB-pumpe og kompressor kører.Så styringen kan "override" den manuelle indstilling på VB-pumpen - dette er nødvendigt for at sikre at varmepumpen kan komme af med varmen.Den manuelle indstilling på VB-pumpen har kun betydning når varmepumpen ikke producerer varme - eksempelvis når varmebehovet er så lavt at kompressor stopper helt...................................
.............................................................................................. Her er nogle erfaringer fra en svensk ejer af en IVT X15:...................................................................................Värmebärare delta:Notera också att när pumpen jobbar hårt (60-90Hz) skall det skilja ca 8 till 10 grader mellan givare T8 och T9! (obs bara då vid värmebehov EJ varmvatten). ..................................................................................................