0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: sebbe skrivet 18 april 2008, 21:30:34Gott folk, varför håller ni er inte till -ND modellen som är gjord för nordiskt klimat? -E är ju gjord för sydligare länder och saknar bla. värmekabel i tråget. jag (tror) inte värmekabeln i utedelen har någon betydelse for livslängden på fläktmotorn på inne delen möjligt vis spännings fallet pga värmekabeln den kanske förlänger livslängden på fläktmotorn några timmar ND har nog samma fläktmotor som de övriga kjell
Gott folk, varför håller ni er inte till -ND modellen som är gjord för nordiskt klimat? -E är ju gjord för sydligare länder och saknar bla. värmekabel i tråget.
Jamen gratinerar så mycket då Raffen!Själv får jag pumpen installerad på...öhm...hur var det nu...onsdag? Tror jag? Ja, sista april har jag för mig. Ska bli spännande - hoppas jag får en lika kunnig och serviceinriktad montör.*high five*/NickeNyfiken
Efter att ha kört min Sanyo nu i drygt 2½ vecka så har jag redan planer på att installera en pump i källarens gillestuga också. I så fall så kommer jag också att ha två pumpar liksom du Raffen. Då kanske jag kan skippa planerna på en pelletsbrännare i pannan. Snacka om att man blir fort frälst av luftvärmepumpar.
Gratulerar...att ha två L/L i huset. Ger en mycket effektiv värmespridning om dom är bra placerade. Tricket är naturligtvis oxå att få dom till ett bra pris nu på försommaren. Tror att ni kommer att bli positivt överraskade till vintern.Förutom två små L/L, så har jag satt in en liten L/V (CTC 105, direkt ansluten till gammal panna) som värmer varmvattnet och ger grundvärme på elementen.Ger minst lika bra komfort som bergvärme, till nästan samma driftkostnad, till halva priset, och med en installerad effekt på 14kW. (Visserligen brutto vid +7 ºC, som kanske sjunker till hälften vid -7 ºC ute)
Citat från: sebbe skrivet 18 april 2008, 21:30:34Gott folk, varför håller ni er inte till -ND modellen som är gjord för nordiskt klimat? -E är ju gjord för sydligare länder och saknar bla. värmekabel i tråget.Hej Sebbe! Var har du nu fått detta ifrån då att -E modellerna är gjorda enbart för sydligare länder och saknar bl.a värmekabel i tråget?? Den RAS10-GKVP-E-pump som jag får på torsdag i nästa vecka är iaf byggd helt för våra nordiska förhållanden, inkl värmekabel i tråget.Och de Toshiba Super Daiseikai RAS-SKVP-E -modeller som installeras av seriösa leverantörer är också försedda med värmekabel i tråget och därmed byggd för våra nordiska förhållanden. Eller har du möjligtvis någon annan förklaring till ditt uttalande i ärendet kanske?? För du inbillar dig väl inte att stora Toshiba bygger särskilda pumpar för oss här uppe i lilla Norden väl??Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 21:53:08Citat från: sebbe skrivet 18 april 2008, 21:30:34Gott folk, varför håller ni er inte till -ND modellen som är gjord för nordiskt klimat? -E är ju gjord för sydligare länder och saknar bla. värmekabel i tråget.Hej Sebbe! Var har du nu fått detta ifrån då att -E modellerna är gjorda enbart för sydligare länder och saknar bl.a värmekabel i tråget?? Den RAS10-GKVP-E-pump som jag får på torsdag i nästa vecka är iaf byggd helt för våra nordiska förhållanden, inkl värmekabel i tråget.Och de Toshiba Super Daiseikai RAS-SKVP-E -modeller som installeras av seriösa leverantörer är också försedda med värmekabel i tråget och därmed byggd för våra nordiska förhållanden. Eller har du möjligtvis någon annan förklaring till ditt uttalande i ärendet kanske?? För du inbillar dig väl inte att stora Toshiba bygger särskilda pumpar för oss här uppe i lilla Norden väl??Mvh Raffen.Hej Sebbe! Jag väntar fortfarande på svar från dig enligt ovanstående kommentar, eller var det bara ett rent spontant felaktigt uttalande/åsikt från din sida??Mvh Raffen.
Varoitus!!Markkinoilla liikkuu super daiseikai versiota, joka on tarkoitettu Etelä-Euroopan markkinoille.Pohjoisen olosuhteisiin suunniteltu versio kulkee nimikkeellä:RAS-10SAVP-NDRAS-10SKVP-NDND=NORDIC
Citat från: Raffen skrivet 29 april 2008, 18:54:58Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 21:53:08Citat från: sebbe skrivet 18 april 2008, 21:30:34 Hej Raffen. Jag får erkänna ett litet sakfel. Det är Toshiba super daiseikai SKVP-E som den finska officiella importören varnar för. Modellen som den officiella importören säljer heter Toshiba super daiseikai SKVP-ND, ND som i NorDen.CiteraVaroitus!!Markkinoilla liikkuu super daiseikai versiota, joka on tarkoitettu Etelä-Euroopan markkinoille.Pohjoisen olosuhteisiin suunniteltu versio kulkee nimikkeellä:RAS-10SAVP-NDRAS-10SKVP-NDND=NORDICSidan www.toshibafinland.com har i dagarna tyvärr blivit kapad rätt under näsan på carrier toshiba, så vill nån se sidan så googla på toshibafinland och klicka på cachad.Tillverkningen av den äldre modellen GKVP-E har flyttats från Japan till Malaysia eller Thailand. Min försäljare hade den i lager och skulle ha sålt den för 400€ billigare än SKVP-ND men han rekommenderade den inte. Pumpen installerades förra hösten. Efter 4 månader gjorde jag reklamation pga oljud från fläkten i innerdelen. Efter en månads väntan försökte två montörer byta fläkten, som var en Panasonic. Försöket misslyckades för de klarade inte av att lossa insex-skruven på motorns axel. En månad senare böts hela innerdelen ut - det är panasonic-fläktmotor i den nya delen också Jag räknar med ännu ett fläktbyte innan garantitiden gått ut.Med facit i hand skulle jag ha valt en annan pump.mvhSebbe
Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 21:53:08Citat från: sebbe skrivet 18 april 2008, 21:30:34
Citat från: sebbe skrivet 18 april 2008, 21:30:34
Citat från: Raffen skrivet 29 april 2008, 18:54:58Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 21:53:08Citat från: sebbe skrivet 18 april 2008, 21:30:34 CiteraSidan www.toshibafinland.com har i dagarna tyvärr blivit kapad rätt under näsan på carrier toshiba, så vill nån se sidan så googla på toshibafinland och klicka på cachad.Tillverkningen av den äldre modellen GKVP-E har flyttats från Japan till Malaysia eller Thailand. Min försäljare hade den i lager och skulle ha sålt den för 400€ billigare än SKVP-ND men han rekommenderade den inte. Pumpen installerades förra hösten. Efter 4 månader gjorde jag reklamation pga oljud från fläkten i innerdelen. Efter en månads väntan försökte två montörer byta fläkten, som var en Panasonic. Försöket misslyckades för de klarade inte av att lossa insex-skruven på motorns axel. En månad senare böts hela innerdelen ut - det är panasonic-fläktmotor i den nya delen också Jag räknar med ännu ett fläktbyte innan garantitiden gått ut.Med facit i hand skulle jag ha valt en annan pump.mvhSebbe
Citat från: sebbe skrivet 29 april 2008, 20:07:09Citat från: Raffen skrivet 29 april 2008, 18:54:58Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 21:53:08Citat från: sebbe skrivet 18 april 2008, 21:30:34 CiteraSidan www.toshibafinland.com har i dagarna tyvärr blivit kapad rätt under näsan på carrier toshiba, så vill nån se sidan så googla på toshibafinland och klicka på cachad.Tillverkningen av den äldre modellen GKVP-E har flyttats från Japan till Malaysia eller Thailand. Min försäljare hade den i lager och skulle ha sålt den för 400€ billigare än SKVP-ND men han rekommenderade den inte. Pumpen installerades förra hösten. Efter 4 månader gjorde jag reklamation pga oljud från fläkten i innerdelen. Efter en månads väntan försökte två montörer byta fläkten, som var en Panasonic. Försöket misslyckades för de klarade inte av att lossa insex-skruven på motorns axel. En månad senare böts hela innerdelen ut - det är panasonic-fläktmotor i den nya delen också Jag räknar med ännu ett fläktbyte innan garantitiden gått ut.Med facit i hand skulle jag ha valt en annan pump.mvhSebbeHej Sebbe! Vilken av de olika utförandena av Toshibapump har du själv installerat Sebbe?? Sen att den äldre Toshibapumpen Daiseikai 2 är något billigare än Daiseikai 3 är ju inte så konstigt eftersom det är den lite äldre modellen av den här pumpen, och det har ju skiljt några tusenlappar i pris även hos Ventilationsutveckling ju, och självklart vill väl en försäljare helst sälja den dyraste och nyaste modellen (förmodligen bäst avans på den), men för den skull behöver det väl inte vara en sämre pump, och det här med att tillverkningen av den äldre modellen GKVP-E har flyttats från Japan till Malaysia eller Thailand måste ju vara rent felaktigt struntprat bara, efterom den Toshiba RAS10 GKVP-E-pump som jag fick installerad i förra veckan av Ventilationsutveckling var tillverkad i Japan iaf (se bild nedan från ytterdelen).Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 29 april 2008, 21:44:52Citat från: sebbe skrivet 29 april 2008, 20:07:09Citat från: Raffen skrivet 29 april 2008, 18:54:58Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 21:53:08Citat från: sebbe skrivet 18 april 2008, 21:30:34 CiteraHej Sebbe! Vilken av de olika utförandena av Toshibapump har du själv installerat Sebbe?? Sen att den äldre Toshibapumpen Daiseikai 2 är något billigare än Daiseikai 3 är ju inte så konstigt eftersom det är den lite äldre modellen av den här pumpen, och det har ju skiljt några tusenlappar i pris även hos Ventilationsutveckling ju, och självklart vill väl en försäljare helst sälja den dyraste och nyaste modellen (förmodligen bäst avans på den), men för den skull behöver det väl inte vara en sämre pump, och det här med att tillverkningen av den äldre modellen GKVP-E har flyttats från Japan till Malaysia eller Thailand måste ju vara rent felaktigt struntprat bara, efterom den Toshiba RAS10 GKVP-E-pump som jag fick installerad i förra veckan av Ventilationsutveckling var tillverkad i Japan iaf (se bild nedan från ytterdelen).Mvh Raffen.Jag har SKVP-ND & SAVP-ND RAS10 installerad här.Försäljaren sålde GKVP billigare för, som han sa, "det är fjolårets modell". Han sa också att "tillverkningen kommer att fortsätta men flyttas till malaysia eller thailand. Då sjunker de antagligen ytterligare i pris." Detta var alltså förra hösten.
Citat från: sebbe skrivet 29 april 2008, 20:07:09Citat från: Raffen skrivet 29 april 2008, 18:54:58Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 21:53:08Citat från: sebbe skrivet 18 april 2008, 21:30:34 CiteraHej Sebbe! Vilken av de olika utförandena av Toshibapump har du själv installerat Sebbe?? Sen att den äldre Toshibapumpen Daiseikai 2 är något billigare än Daiseikai 3 är ju inte så konstigt eftersom det är den lite äldre modellen av den här pumpen, och det har ju skiljt några tusenlappar i pris även hos Ventilationsutveckling ju, och självklart vill väl en försäljare helst sälja den dyraste och nyaste modellen (förmodligen bäst avans på den), men för den skull behöver det väl inte vara en sämre pump, och det här med att tillverkningen av den äldre modellen GKVP-E har flyttats från Japan till Malaysia eller Thailand måste ju vara rent felaktigt struntprat bara, efterom den Toshiba RAS10 GKVP-E-pump som jag fick installerad i förra veckan av Ventilationsutveckling var tillverkad i Japan iaf (se bild nedan från ytterdelen).Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 29 april 2008, 18:54:58Citat från: Raffen skrivet 18 april 2008, 21:53:08Citat från: sebbe skrivet 18 april 2008, 21:30:34 Citera