0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är inne på att det enklaste sättet att mäta detta på är att mäta den effekt som värmepumpen drar från elnätet med en enkel effektmätare från t.ex. Clas Ohlson för 99:- eller en billig strömtång.
CiteraJag är inne på att det enklaste sättet att mäta detta på är att mäta den effekt som värmepumpen drar från elnätet med en enkel effektmätare från t.ex. Clas Ohlson för 99:- eller en billig strömtång. Det har nog påpekats flera ggr förr men en enkel el/effektmätare á Classe eller Jula mäter fel. Det funkar för källor med resistiv last typ glödlampa, elelement eller liknande men däremot inte för elmotorer, kylskåp, värmepumpar etc. För det krävs en elmätare som klarar att mäta inuktiva/kapacitiva laster. Mig veterligen finns bara en stickkontaktsmätare som löser det - Voltcraft 3000/3500 som finns på Conrad.se. Har själv beställt en för att testa.
Problemet dom borde ha är kanske dels hur dom gör effektberäkningen och dels att mäta effektfaktorn och därmed den aktiva effekten. Men ström och spänning tycker jag att dom borde klara hyfsat.
Hej Alli! Ok, jag har själv en Panasonic E9DKE-pump i min gillestuga i källaren som installerades i sept 2005, och som hittills ivf har varit helt befriad från H16-problematiken. Denna pump kör jag då givetsvis på läge heat vid uppvärmning, manuellt inställd vinge, sidfenor samt fläktvarvtal på innerdelen. Fläktvarvtalet har jag då konstant på 5:ans fläktläge, detta eftersom pumpen ändå reglerar ned fläkthastigheten när den känner behov av detta pga inlagda parametrar som man själv inte kan påverka.Pumpen fungerar alldeles utmärkt, men det är ingen pump som man kan fis-köra lite mjukt med eftersom fläkthastigheten då reglerar ned sig till kanske 1:an eller möjligtvis 2:ans fläktläge, och man får då ett mkt dåligt värmeutbyte av denna pump tycker jag. Den går heller inte ned lägre i elförbrukning vid drift än till ca 380-400 watt, för sen går den i offläge, trots att specifikationen säger att den skall kunna gå ned till ca 165 watt i elförbrukning. F-ö så kommer pumpen mera till sin rätt när den får blåsa på lite ordentligt, eller ivf mellan ca 700-1200 watts elförbrukning, för då ger den ifrån sig hyggligt med värme, samtidigt som fläkthastigheten då kan ökas och att man därmed då får till ett bra värmeutbyte och värmespridning från den pumpen. Mvh Raffen.
CiteraProblemet dom borde ha är kanske dels hur dom gör effektberäkningen och dels att mäta effektfaktorn och därmed den aktiva effekten. Men ström och spänning tycker jag att dom borde klara hyfsat.Ja det kan nog stämma. Du är dessutom mer teoretiskt insatt i ellära än jag. Jag minns bara ett test i en tysk tidning där skillnaden mellan reell förbrukning och uppmätt låg uppåt 20% medan det handlade om någon eller ett par procent för Voltcraft-mätaren (dock högre på den billigare varianten som Raffen hänvisar till). OM jag minns rätt mätte de billiga mätarna rätt spänning men avvek en del på effektsidan. Men som sagt jag minns inte källan till denna kunskap. Återkommer om jag hittar något.
Hej Alli! Nja nu vet jag inte riktigt vad du menar. Pumpen skall ju alltid stå inställd på heat när du skall köra värme med den. När det gäller fläkthastigheten så kör du ju den antingen i Auto-läget för då väljer pumpen själv lämplig fläkthastighet (tror den alltså) = vanligtvis 3:ans hastighet, eller också kan du ju manuellt ställa in hastigheterna 1-5, och då kan man ju vanligtvis få läge 1-3 att fungera ganska normalt. Men när det gäller 4:ans och 5:ans fläkthastighet så svarar ju inte pumpen på dessa hastigheter med mindre än att ett antal inlagda parametrar är uppfyllda som t.ex att innetempen är för låg ifh till på pumpen inställd samt att pumpen går upp i en ordentlig effekt och värmeavgivning, för annars fungerar inte de högre fläkthastigheterna alltså.Själv har jag alltid min Panasonic på manuellt inställt 5:ans läge, och det går han ju upp i när den gasar på ordentligt, men när värmen kommer upp hyfsad i temperatur så går ju effekten ned, likväl som att fläkthastigheten då också justeras ned till 3:ans och ibland också till 2:ans hastighet utan att man kan göra något åt detta. Så visst är det en lite knäpp pump alltså. Mvh Raffen.