0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har läst igenom forumet lite och de flesta verkar använda samma inställning på innedelen. 45graders lutning på bladet och näst högsta fläkthastigheten. På min pump finns en inställning som gör att bladet åker upp och ner mellan högsta och lägsta läget borde inte det sprida luften bättre?En annan sak jag funderade över var att det känns som min pump ger ifrån sig sval ibland, även fast jag ställt den på att bara värma. Borde inte pumpen stänga helt om det är tillräkligt varmt? Dessutom upptäckte jag en morgon att när det var under -15 grader ute så kom det bara kallluft från bara pumpen. Detta var lite jobbigt då vi värmer huset med endast pumpen och därför blev en väldigt kylig morgon hemma. Fungerar pumparna på det viset eller är det något fel? Vad gör man för att bäst skydda sig när det plötsligt blir kallt?
[Bästa inställningen för högsta värmeavgivning och bästa spridningen av varmluften i huset är faktiskt manuellt inställd vinge rakt ut och högsta fläktvarvtal på innerdelen.
Citat från: Raffen skrivet 31 mars 2008, 16:49:53[Bästa inställningen för högsta värmeavgivning och bästa spridningen av varmluften i huset är faktiskt manuellt inställd vinge rakt ut och högsta fläktvarvtal på innerdelen.En viss lutning nedåt bör man väl ändå ha för maximal kastlängd, eftersom varmluften stiger uppåt? Liknande som när man kastar en boll, fast tvärtom. Vill man få en boll långt kastar man snett uppåt, eftersom jordens dragningskraft verkar nedåt. Med varmluft är det tvärtom, att den har en "dragningskraft uppåt". Kanske 30-45 grader nedåt är lagom? Köp ett par termometrar och kolla olika vinklars effekt på värmen i just ditt hus./Pontus
Hej Pontus! Nej! Ingen lutning nedåt alls, utan vinge helt rakt ut och högsta fläktvarvtal för att få den bästa värmeavgivningen och värmespridningen i huset Pontus.
Citat från: Raffen skrivet 01 april 2008, 13:20:11Hej Pontus! Nej! Ingen lutning nedåt alls, utan vinge helt rakt ut och högsta fläktvarvtal för att få den bästa värmeavgivningen och värmespridningen i huset Pontus.Hur kan det vara bättre för värmespridningen att skicka varmluften rakt längs med taket? Luften borde ju dels stanna upp snabbare pga det högre motståndet, dels avge onödig värme till innertaket utan att värma resten av rummet och dels fastna ovanför dörröppningar. Jag förstår fortfarande inte varför man inte ska rikta svagt nedåt? Mina pumpar är inställda på första läget nedåt från horisontellt läge och det är det som jag tycker funkar bäst, men jag är inte säker på att jag ens testat rakt fram.../Pontus
det är nog många med dig Pontus som tycker att det verkar underligt kanske, eftersom de flesta tror att det blir kallare vid golvet isf om man nu inte riktar vingen snett nedåt, men det blir det inte förstår du eftersom det samtidigt uppstår en återcirkulation av den kallare luften vid golvet som då återkommer till pumpinnerdelen och värms upp i nästkommande utblåsvända sas, så att temperaturen efter en stunds drift blir densamma i hela utrymmet.Så på den rent konkreta frågan om vilken inställning som är bäst vad gäller högsta värmeavgivning och bästa och längsta värmespridningen i huset från en luftvärmepump, så är alltså det konkreta svaret: manuellt inställd vinge rakt ut och högsta fläktvarvtal på innerdelsfläkten
Citat från: Raffen skrivet 01 april 2008, 18:46:05det är nog många med dig Pontus som tycker att det verkar underligt kanske, eftersom de flesta tror att det blir kallare vid golvet isf om man nu inte riktar vingen snett nedåt, men det blir det inte förstår du eftersom det samtidigt uppstår en återcirkulation av den kallare luften vid golvet som då återkommer till pumpinnerdelen och värms upp i nästkommande utblåsvända sas, så att temperaturen efter en stunds drift blir densamma i hela utrymmet.Så på den rent konkreta frågan om vilken inställning som är bäst vad gäller högsta värmeavgivning och bästa och längsta värmespridningen i huset från en luftvärmepump, så är alltså det konkreta svaret: manuellt inställd vinge rakt ut och högsta fläktvarvtal på innerdelsfläktenOK, intressant! Skulle vilja testa detta lite mera, men tyvärr har det hunnit bli vår... Thumbsup/Pontus