Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Bästa inställningarna?  (läst 16849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nehe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
Bästa inställningarna?
« skrivet: 30 mars 2008, 14:01:22 »
Har läst igenom forumet lite och de flesta verkar använda samma inställning på innedelen. 45graders lutning  på bladet och näst högsta fläkthastigheten. På min pump finns en inställning som gör att bladet åker upp och ner mellan högsta och lägsta läget borde inte det sprida luften bättre?
En annan sak jag funderade över var att det känns som min pump ger ifrån sig sval ibland, även fast jag ställt den på att bara värma. Borde inte pumpen stänga helt om det är tillräkligt varmt? Dessutom upptäckte jag en morgon att när det var under -15 grader ute så kom det bara kallluft från bara pumpen. Detta var lite jobbigt då vi värmer huset med endast pumpen och därför blev en väldigt kylig morgon hemma. Fungerar pumparna på det viset eller är det något fel? Vad gör man för att bäst skydda sig när det plötsligt blir kallt?

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändå
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2008, 22:02:36 »
Hej Nehe!

Vilket märke och modell är din pump?Jag kan bara få vingarna på mina pumpar och åka upp och ner,då jag kör dem i kyl läge.



/Anders  studs
1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Kön: Man
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2008, 15:44:12 »
De gånger du upplever att det kommer kyla från din pump håller den kanske på att avfrosta? Innedelen blir då kall och man kan känna lite kallras. Men fläkten är inte igång, så den sprider inte kylan. När det blir riktigt kallt ökar antalet och längden på avfrostningarna. Både maxeffekten och verkningsgraden går ner vid sträng kyla. Sannolikt är det så att din pump är en lite äldre modell som inte fungerar så bra vid riktigt kallt väder? Och effekten är för liten för att ensam klara av att värma huset. Man får nog finna sig i att stödvärma med elradiatorer eller vedeldning när det blir riktigt kallt, eller verkligen dimensionera för kyla, genom en riktigt kraftfull pump eller två mindre, och gärna en modell som fungerar vid och har hyfsad verkningsgrad (COP) vid stark kyla.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2008, 16:49:53 »
Har läst igenom forumet lite och de flesta verkar använda samma inställning på innedelen. 45graders lutning  på bladet och näst högsta fläkthastigheten. På min pump finns en inställning som gör att bladet åker upp och ner mellan högsta och lägsta läget borde inte det sprida luften bättre?
En annan sak jag funderade över var att det känns som min pump ger ifrån sig sval ibland, även fast jag ställt den på att bara värma. Borde inte pumpen stänga helt om det är tillräkligt varmt? Dessutom upptäckte jag en morgon att när det var under -15 grader ute så kom det bara kallluft från bara pumpen. Detta var lite jobbigt då vi värmer huset med endast pumpen och därför blev en väldigt kylig morgon hemma. Fungerar pumparna på det viset eller är det något fel? Vad gör man för att bäst skydda sig när det plötsligt blir kallt?

Hej Nehe!  Bästa inställningen för högsta värmeavgivning och bästa spridningen av varmluften i huset är faktiskt manuellt inställd vinge rakt ut och högsta fläktvarvtal på innerdelen. Den ev lilla kalluft som du kan känna beror antingen på att pumpen håller på och avfrostar eller har uppnått sin temperatur och går i offläge. För då känner man av en mkt liten luftväxling från innerdelen eftersom fläktmotorn då går på ett riktigt lågt varvtal, och detta beroende på att den aldrig stänger av sig helt om du inte fimpar ned hela pumpen, och detta beror på att fläkten bara vispar runt luften lite runt själva innerdelen för att på ett riktigt sätt kunna känna av innetemperaturen via tempgivaren.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Kön: Man
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #4 skrivet: 01 april 2008, 12:46:29 »
[Bästa inställningen för högsta värmeavgivning och bästa spridningen av varmluften i huset är faktiskt manuellt inställd vinge rakt ut och högsta fläktvarvtal på innerdelen.

En viss lutning nedåt bör man väl ändå ha för maximal kastlängd, eftersom varmluften stiger uppåt? Liknande som när man kastar en boll, fast tvärtom. Vill man få en boll långt kastar man snett uppåt, eftersom jordens dragningskraft verkar nedåt. Med varmluft är det tvärtom, att den har en "dragningskraft uppåt". Kanske 30-45 grader nedåt är lagom? Köp ett par termometrar och kolla olika vinklars effekt på värmen i just ditt hus.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #5 skrivet: 01 april 2008, 13:20:11 »
[Bästa inställningen för högsta värmeavgivning och bästa spridningen av varmluften i huset är faktiskt manuellt inställd vinge rakt ut och högsta fläktvarvtal på innerdelen.
En viss lutning nedåt bör man väl ändå ha för maximal kastlängd, eftersom varmluften stiger uppåt? Liknande som när man kastar en boll, fast tvärtom. Vill man få en boll långt kastar man snett uppåt, eftersom jordens dragningskraft verkar nedåt. Med varmluft är det tvärtom, att den har en "dragningskraft uppåt". Kanske 30-45 grader nedåt är lagom? Köp ett par termometrar och kolla olika vinklars effekt på värmen i just ditt hus.
/Pontus

Hej Pontus!  Nej! Ingen lutning nedåt alls, utan vinge helt rakt ut och högsta fläktvarvtal för att få den bästa värmeavgivningen och värmespridningen i huset Pontus.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ElVikingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än två på foten
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #6 skrivet: 01 april 2008, 13:53:09 »
Värmen du får ur din vp är de Kw den orkar avge.

Dessa Kw ligger mellan 3 och 5  på de vanligaste modellerna.

On/off pumpar kring 3,5-3,7Kw och billigare inverters mellan 4 och 5Kw.

Detta tal är angivet för +7 ute och +20 inne.

Tar du en pump som kan avge 3,01Kw vid 20/7 så faller den till 1,5Kw vid -7

Vid minus 15 är talet ännu lägre, men det har jag ingen tabelldata på.

Låt oss anta att det ligger kring 1 Kw. Tar du ett normalt isolerat hus så krävs 60-80w/m2 för att skapa ett varmt hus.

Dvs 100m2 hus kräver mellan 6 och 8 Kw för att skapa 20 grader värme i alla rum.

Vad räcker då 1Kw till... 1000/75=ca 13m2. EN välisolerad friggebod....

Vad en pump avger vid -15 är en bra test på hur bra den är. Coptalen säger alltså en del om vad du kan spara, men det gäller att se till att pumpen kan avge kring 75% av ditt behov av värme.

Alltså... De flesta billigare vp (L/L) är inte dimensionerade för att klara -15 och speciellt inte en längre tid.
Vill man värma sitt hus krävs samma kwtal vilken metod man än använder.

Därför är valet av pump (fortfarande L/L i detta exempel) en avvägning av priset-kapaciteten-övriga komplementerande värmekällor och deras driftskostnader.

Själv har jag kamin och vp. Elradiatorerna sitter kvar men används ej. Mitt värmebehov är litet, med få dagar under -5 om året.

I resonemanget ovan förstår du att även om en vp arbetar för fullt, så kan den kanske inte skapa mer än 1Kw vid -15, och det känns inte som då den vräker ut 48+ varmluft vid +7 ute.
Det känns svalt.

Din fråga om spjällen... Jag har automatiska spjäll men det använder jag inte. De pekar rakt fram, lite snett nedåt. Fördelen är framförallt att man slipper höra det ljud som följer med automatiken och vindljudet. Nackdelen är att det kan kännas lite kallare närmast innedelen som ju bara träffas av värmen indirekt.
Sett utifrån funktionen så skall så klart spjällen röra sig och svepa runt värmen. Den sprids bäst då.
Hastigheten på fläkten är en vetenskap för sig. Vill du rensa innedelens lameller för all värme (nästan) så kör för fullt. Men då känns 3,1-5 kw inte speciellt varmt om du träffas av detta utblås.
Den är så klart varm enligt termometern, men luftens hastighet gör att den kyler. Man kan hellre sätta fläkten på låg till mellan hastighet eller som jag som kör autohastighet. Då blir luften varmare, du tömmer inte innedelen så fort, får färre avfrostningar och det känns varmare kring innedelen.
Så är det tänkt att vp skall köras. Den skall räcka till en mindre yta och då behövs inte högsta hastighet, MEN många vill ju ha "rabatten" i hela bostaden. Dvs de vill lägga en matta av billig vpvärme över kanske 100-200m2, då krävs så klart att man drar på rejält.

Rätt lösning vore nog fler innedelar eller fler vp som får ta var sin del av utrymmet. Eller L/V-bergvärme kopplat till radiatorerna.

Frågan om rätt val handlar om vad man har för mål med vp.

Vill du ha det varmt enbart med vp vid -15, då är lösningen en annan än om du enbart dimensionerar efter +grader, och har stödvärme under nollan.

Mitt resonemang ovan bortser från att du kan ha fel på anläggningen, sensorer, gasmängd, styrning etc.
Även en ny vp har sina begränsningar. Besvikna kunder har ofta stirrat sig blinda på coptal men missat kapaciteten i förhållande till deras behov.

En inverter som klarar minst 5 Kw är lagom för stora delar av landet vid ca 100m2, ned till ca -5.
Vid minus 15 kan även denna behöva stöd från en brasa eller vad man nu har att tillgå i form av stödeldning.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Kön: Man
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #7 skrivet: 01 april 2008, 14:25:01 »
Hej Pontus!  Nej! Ingen lutning nedåt alls, utan vinge helt rakt ut och högsta fläktvarvtal för att få den bästa värmeavgivningen och värmespridningen i huset Pontus.

Hur kan det vara bättre för värmespridningen att skicka varmluften rakt längs med taket? Luften borde ju dels stanna upp snabbare pga det högre motståndet, dels avge onödig värme till innertaket utan att värma resten av rummet och dels fastna ovanför dörröppningar. Jag förstår fortfarande inte varför man inte ska rikta svagt nedåt? Mina pumpar är inställda på första läget nedåt från horisontellt läge och det är det som jag tycker funkar bäst, men jag är inte säker på att jag ens testat rakt fram...

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Kön: Man
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #8 skrivet: 01 april 2008, 14:45:49 »
Kanoninlägg förresten ElVikingo. Pedgogiskt och utförligt!  Thumbsup
Hade vårt hus legat lite längre norrut hade jag nog satsat på en Mitsubishi Electric FD35-VAH som ger 4,2kW vid -15 grader och fortfarande COP över 2. Nu blev det lillebror FD25, men två stycken, och vi har haft radiatorerna helt avstängda även vid minusgrader.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad ElVikingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än två på foten
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #9 skrivet: 01 april 2008, 15:23:38 »
Pongu;

Tack.

Din feedback gjorde en bra dag ännu bättre.

Jag tror till och med att jag kan sänka vp'n ett par grader.

 :)
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #10 skrivet: 01 april 2008, 18:46:05 »
Hej Pontus!  Nej! Ingen lutning nedåt alls, utan vinge helt rakt ut och högsta fläktvarvtal för att få den bästa värmeavgivningen och värmespridningen i huset Pontus.
Hur kan det vara bättre för värmespridningen att skicka varmluften rakt längs med taket? Luften borde ju dels stanna upp snabbare pga det högre motståndet, dels avge onödig värme till innertaket utan att värma resten av rummet och dels fastna ovanför dörröppningar. Jag förstår fortfarande inte varför man inte ska rikta svagt nedåt? Mina pumpar är inställda på första läget nedåt från horisontellt läge och det är det som jag tycker funkar bäst, men jag är inte säker på att jag ens testat rakt fram...
/Pontus

Hej Pontus!  Jag förstår mkt väl din undran och tvekan över detta att skicka varmluften rakt fram längs med taket, och det är nog många med dig Pontus som tycker att det verkar underligt kanske, eftersom de flesta tror att det blir kallare vid golvet isf om man nu inte riktar vingen snett nedåt, men det blir det inte förstår du eftersom det samtidigt uppstår en återcirkulation av den kallare luften vid golvet som då återkommer till pumpinnerdelen och värms upp i nästkommande utblåsvända sas, så att temperaturen efter en stunds drift blir densamma i hela utrymmet.
Så på den rent konkreta frågan om vilken inställning som är bäst vad gäller högsta värmeavgivning och bästa och längsta värmespridningen i huset från en luftvärmepump, så är alltså det konkreta svaret: manuellt inställd vinge rakt ut och högsta fläktvarvtal på innerdelsfläkten, och skulle man sedan ha en lite mindre pump och det är riktigt kall väderlek så kan man utöver nämnda inställningar också ställa in temperaturen på max 30 ºC, för då maxar man pumpen till att ge ifrån sig absolut allt vad den nu kan ge ifrån sig i värmeavseende (kan ju vara bra att veta vid t.ex riktigt kall väderlek).
Sen är det ju på det viset Pontus att var och en brukar ju prova ut sina egna inställningar, och som också passar för varje hus när det gäller t.ex inst vinge och fläktvarvtal (som kan vara störande t.ex), och självklart så ställer ju alla in sina resp pumpar hur i hedenhös de nu än vill ha dem givetsvis.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Kön: Man
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #11 skrivet: 02 april 2008, 13:31:21 »
det är nog många med dig Pontus som tycker att det verkar underligt kanske, eftersom de flesta tror att det blir kallare vid golvet isf om man nu inte riktar vingen snett nedåt, men det blir det inte förstår du eftersom det samtidigt uppstår en återcirkulation av den kallare luften vid golvet som då återkommer till pumpinnerdelen och värms upp i nästkommande utblåsvända sas, så att temperaturen efter en stunds drift blir densamma i hela utrymmet.
Så på den rent konkreta frågan om vilken inställning som är bäst vad gäller högsta värmeavgivning och bästa och längsta värmespridningen i huset från en luftvärmepump, så är alltså det konkreta svaret: manuellt inställd vinge rakt ut och högsta fläktvarvtal på innerdelsfläkten

OK, intressant! Skulle vilja testa detta lite mera, men tyvärr har det hunnit bli vår... Thumbsup

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #12 skrivet: 02 april 2008, 13:41:58 »
det är nog många med dig Pontus som tycker att det verkar underligt kanske, eftersom de flesta tror att det blir kallare vid golvet isf om man nu inte riktar vingen snett nedåt, men det blir det inte förstår du eftersom det samtidigt uppstår en återcirkulation av den kallare luften vid golvet som då återkommer till pumpinnerdelen och värms upp i nästkommande utblåsvända sas, så att temperaturen efter en stunds drift blir densamma i hela utrymmet.
Så på den rent konkreta frågan om vilken inställning som är bäst vad gäller högsta värmeavgivning och bästa och längsta värmespridningen i huset från en luftvärmepump, så är alltså det konkreta svaret: manuellt inställd vinge rakt ut och högsta fläktvarvtal på innerdelsfläkten
OK, intressant! Skulle vilja testa detta lite mera, men tyvärr har det hunnit bli vår... Thumbsup
/Pontus

Tjenare Pontus!  Ja prova gärna detta du, det fungerar alldeles utmärkt faktiskt, även om du nu iof får vänta ända till hösten/vintern. Thumbsup

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad jankee

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 8
  • Kön: Man
    • jankee.se
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #13 skrivet: 07 september 2008, 20:28:24 »
Är det någon som börjat känna av kylan och börjat testa olika inställningar. Vänligen rapportera.


Hvh / Janne



Utloggad jonas 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
SV: Bästa inställningarna?
« Svar #14 skrivet: 17 september 2008, 20:36:41 »
Hej hur mycket mera drar vpn om man skulle höja från 22 ºC till 24 ºC och vad har ni för temp på era pumpar på nu
IVT greenline HE C7

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?