0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Raffen ! Jag har inte startat RAS 13 för värme än! ( vi hade en liten diskution i sommras där jag glömde att jag hade en på övervån. om du minns )
Citat från: J.A skrivet 30 oktober 2008, 17:29:47Raffen ! Jag har inte startat RAS 13 för värme än! ( vi hade en liten diskution i sommras där jag glömde att jag hade en på övervån. om du minns )Tjenare J.A! Jajamensan det kommer jag väl ihåg du J.A Du har ju värmevärstingen på övervåningen och den lite tamare apparaten på nedre planet ju. När det brukar vara tvärtom ju. Ha det bra J.A, och hör gärna av dig när du har startat upp värstingen du. Mvh Raffen.
Citat från: Nehe skrivet 30 mars 2008, 14:01:22Har läst igenom forumet lite och de flesta verkar använda samma inställning på innedelen. 45graders lutning på bladet och näst högsta fläkthastigheten. På min pump finns en inställning som gör att bladet åker upp och ner mellan högsta och lägsta läget borde inte det sprida luften bättre?En annan sak jag funderade över var att det känns som min pump ger ifrån sig sval ibland, även fast jag ställt den på att bara värma. Borde inte pumpen stänga helt om det är tillräkligt varmt? Dessutom upptäckte jag en morgon att när det var under -15 grader ute så kom det bara kallluft från bara pumpen. Detta var lite jobbigt då vi värmer huset med endast pumpen och därför blev en väldigt kylig morgon hemma. Fungerar pumparna på det viset eller är det något fel? Vad gör man för att bäst skydda sig när det plötsligt blir kallt?Hej Nehe! Bästa inställningen för högsta värmeavgivning och bästa spridningen av varmluften i huset är faktiskt manuellt inställd vinge rakt ut och högsta fläktvarvtal på innerdelen. Den ev lilla kalluft som du kan känna beror antingen på att pumpen håller på och avfrostar eller har uppnått sin temperatur och går i offläge. För då känner man av en mkt liten luftväxling från innerdelen eftersom fläktmotorn då går på ett riktigt lågt varvtal, och detta beroende på att den aldrig stänger av sig helt om du inte fimpar ned hela pumpen, och detta beror på att fläkten bara vispar runt luften lite runt själva innerdelen för att på ett riktigt sätt kunna känna av innetemperaturen via tempgivaren. Mvh Raffen.
Har läst igenom forumet lite och de flesta verkar använda samma inställning på innedelen. 45graders lutning på bladet och näst högsta fläkthastigheten. På min pump finns en inställning som gör att bladet åker upp och ner mellan högsta och lägsta läget borde inte det sprida luften bättre?En annan sak jag funderade över var att det känns som min pump ger ifrån sig sval ibland, även fast jag ställt den på att bara värma. Borde inte pumpen stänga helt om det är tillräkligt varmt? Dessutom upptäckte jag en morgon att när det var under -15 grader ute så kom det bara kallluft från bara pumpen. Detta var lite jobbigt då vi värmer huset med endast pumpen och därför blev en väldigt kylig morgon hemma. Fungerar pumparna på det viset eller är det något fel? Vad gör man för att bäst skydda sig när det plötsligt blir kallt?
Hej Alli! Om du menar själva pumpinställningen så måste du ha den i läge Heat, för om du har den i Auto så kan pumpen växla mellan både värme och kyldrift (AC-drift), och då kan det bli en riktigt dyr drift på pumpen. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 11 november 2008, 14:43:54Hej Alli! Om du menar själva pumpinställningen så måste du ha den i läge Heat, för om du har den i Auto så kan pumpen växla mellan både värme och kyldrift (AC-drift), och då kan det bli en riktigt dyr drift på pumpen. Mvh Raffen.Jo de var den jag avsåg, jag har kört på läge heat ett tag och tycker att det funkar bra, bor i Norrbotten, men de flesta här propagerar för läge auto men jag tycker att det drar kallt när pumpen går ner.Mvh/ Alli
Citat från: alli skrivet 11 november 2008, 14:56:31Citat från: Raffen skrivet 11 november 2008, 14:43:54Hej Alli! Om du menar själva pumpinställningen så måste du ha den i läge Heat, för om du har den i Auto så kan pumpen växla mellan både värme och kyldrift (AC-drift), och då kan det bli en riktigt dyr drift på pumpen. Mvh Raffen.Jo de var den jag avsåg, jag har kört på läge heat ett tag och tycker att det funkar bra, bor i Norrbotten, men de flesta här propagerar för läge auto men jag tycker att det drar kallt när pumpen går ner.Mvh/ AlliHej Alli! Ok jag förstår, nej pumpinställningen skall alltid vara i Heat när man kör pumpen för värme, och det är klart att det drar kallt när pumpen rätt som det är växlar över och kör AC en stund emellanåt. Däremot så finns det ju en del som föredrar Auto-inställning på fläkthastighet mm på innerdelen, men det är ju en helt annan sak det. Vad var det för pump du har nu då Alli?? Mvh Raffen.