0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Ok - kan nån länka dit så håller vi oss till ämnet i denna lååånga tråd! Det där med QC är ju generellt, det håller jag med om. Sorry att jag inte höll mig på spåret.. b00k
Citat från: Berka81 skrivet 09 februari 2010, 15:55:48Citat från: ztrindberg skrivet 09 februari 2010, 15:33:53Citat från: Berka81 skrivet 09 februari 2010, 15:32:17Citat från: ahma skrivet 09 februari 2010, 13:19:48Citat från: Berka81 skrivet 09 februari 2010, 12:27:19Ok?? Jag har tänkt hålla ca 19-20 grader i ett förråd som skall användas som kontor, sen funderar jag på en värmeflyttare (likt den puttepj använder sig av) för att få några plusgrader i garaget också... Men vilken modell är att föresra om det nu finns flera? Sorry om jag upprepar mig, men förstod inte riktigt budskapet?Yta och isolering?Alltid 19-20 ºC?Värmeflyttaren kommer ju att dra in ett antal kalla kubikmeter luft per timme i dit förråd/kontor - det blir hårt jobb för den lilla kolik-maskinen...Beklagar om vi är luddiga - men just den typen av installationer som du funderar på finns det många exempel på där man inte blivit nöjd. Coolix 3,5kw kan låta som mycket, men när det går neråt en 10 minus lämnar den kanske bara drygt 1000W....Ok finns det många exempel? Vart då? nåt du kan referera till? Det viktiga är att kontoret har bra komfort, värmeflyttaren är varvtalsstyrd och kan stängas av om den skulle stjäla för mycket värme. Dock fattar jag det som att denna typen av installation fungerar bra hos Puttepj? vad det gäller isolering och förutsättningar så har hela garaget och förrådet 165mm i väggar 300mm i tak och 200mm i golvet....Puttepj har den gamla utan underhållsvärme......Men har dom inte olika art.nr eller batchnummer?? beroende på om dom har fp elelr ej??Jag har tänkt att sätta ett par oljefyllda elradiatorer i var utrymme som underhållsvärme om det blir riktigt kallt....Jag tror inte att du kommer att hitta något annat än den senaste modellen så länge du letar hos Jula. Åtgången har varit stor. Min modell heter MSR3-12HRN1QE och är köpt sommaren 2008. Det som säljs idag får väl ses som uppföljare till denna och har idag FP, något som inte jag har./putte
Citat från: ztrindberg skrivet 09 februari 2010, 15:33:53Citat från: Berka81 skrivet 09 februari 2010, 15:32:17Citat från: ahma skrivet 09 februari 2010, 13:19:48Citat från: Berka81 skrivet 09 februari 2010, 12:27:19Ok?? Jag har tänkt hålla ca 19-20 grader i ett förråd som skall användas som kontor, sen funderar jag på en värmeflyttare (likt den puttepj använder sig av) för att få några plusgrader i garaget också... Men vilken modell är att föresra om det nu finns flera? Sorry om jag upprepar mig, men förstod inte riktigt budskapet?Yta och isolering?Alltid 19-20 ºC?Värmeflyttaren kommer ju att dra in ett antal kalla kubikmeter luft per timme i dit förråd/kontor - det blir hårt jobb för den lilla kolik-maskinen...Beklagar om vi är luddiga - men just den typen av installationer som du funderar på finns det många exempel på där man inte blivit nöjd. Coolix 3,5kw kan låta som mycket, men när det går neråt en 10 minus lämnar den kanske bara drygt 1000W....Ok finns det många exempel? Vart då? nåt du kan referera till? Det viktiga är att kontoret har bra komfort, värmeflyttaren är varvtalsstyrd och kan stängas av om den skulle stjäla för mycket värme. Dock fattar jag det som att denna typen av installation fungerar bra hos Puttepj? vad det gäller isolering och förutsättningar så har hela garaget och förrådet 165mm i väggar 300mm i tak och 200mm i golvet....Puttepj har den gamla utan underhållsvärme......Men har dom inte olika art.nr eller batchnummer?? beroende på om dom har fp elelr ej??Jag har tänkt att sätta ett par oljefyllda elradiatorer i var utrymme som underhållsvärme om det blir riktigt kallt....
Citat från: Berka81 skrivet 09 februari 2010, 15:32:17Citat från: ahma skrivet 09 februari 2010, 13:19:48Citat från: Berka81 skrivet 09 februari 2010, 12:27:19Ok?? Jag har tänkt hålla ca 19-20 grader i ett förråd som skall användas som kontor, sen funderar jag på en värmeflyttare (likt den puttepj använder sig av) för att få några plusgrader i garaget också... Men vilken modell är att föresra om det nu finns flera? Sorry om jag upprepar mig, men förstod inte riktigt budskapet?Yta och isolering?Alltid 19-20 ºC?Värmeflyttaren kommer ju att dra in ett antal kalla kubikmeter luft per timme i dit förråd/kontor - det blir hårt jobb för den lilla kolik-maskinen...Beklagar om vi är luddiga - men just den typen av installationer som du funderar på finns det många exempel på där man inte blivit nöjd. Coolix 3,5kw kan låta som mycket, men när det går neråt en 10 minus lämnar den kanske bara drygt 1000W....Ok finns det många exempel? Vart då? nåt du kan referera till? Det viktiga är att kontoret har bra komfort, värmeflyttaren är varvtalsstyrd och kan stängas av om den skulle stjäla för mycket värme. Dock fattar jag det som att denna typen av installation fungerar bra hos Puttepj? vad det gäller isolering och förutsättningar så har hela garaget och förrådet 165mm i väggar 300mm i tak och 200mm i golvet....Puttepj har den gamla utan underhållsvärme......
Citat från: ahma skrivet 09 februari 2010, 13:19:48Citat från: Berka81 skrivet 09 februari 2010, 12:27:19Ok?? Jag har tänkt hålla ca 19-20 grader i ett förråd som skall användas som kontor, sen funderar jag på en värmeflyttare (likt den puttepj använder sig av) för att få några plusgrader i garaget också... Men vilken modell är att föresra om det nu finns flera? Sorry om jag upprepar mig, men förstod inte riktigt budskapet?Yta och isolering?Alltid 19-20 ºC?Värmeflyttaren kommer ju att dra in ett antal kalla kubikmeter luft per timme i dit förråd/kontor - det blir hårt jobb för den lilla kolik-maskinen...Beklagar om vi är luddiga - men just den typen av installationer som du funderar på finns det många exempel på där man inte blivit nöjd. Coolix 3,5kw kan låta som mycket, men när det går neråt en 10 minus lämnar den kanske bara drygt 1000W....Ok finns det många exempel? Vart då? nåt du kan referera till? Det viktiga är att kontoret har bra komfort, värmeflyttaren är varvtalsstyrd och kan stängas av om den skulle stjäla för mycket värme. Dock fattar jag det som att denna typen av installation fungerar bra hos Puttepj? vad det gäller isolering och förutsättningar så har hela garaget och förrådet 165mm i väggar 300mm i tak och 200mm i golvet....
Citat från: Berka81 skrivet 09 februari 2010, 12:27:19Ok?? Jag har tänkt hålla ca 19-20 grader i ett förråd som skall användas som kontor, sen funderar jag på en värmeflyttare (likt den puttepj använder sig av) för att få några plusgrader i garaget också... Men vilken modell är att föresra om det nu finns flera? Sorry om jag upprepar mig, men förstod inte riktigt budskapet?Yta och isolering?Alltid 19-20 ºC?Värmeflyttaren kommer ju att dra in ett antal kalla kubikmeter luft per timme i dit förråd/kontor - det blir hårt jobb för den lilla kolik-maskinen...Beklagar om vi är luddiga - men just den typen av installationer som du funderar på finns det många exempel på där man inte blivit nöjd. Coolix 3,5kw kan låta som mycket, men när det går neråt en 10 minus lämnar den kanske bara drygt 1000W....
Ok?? Jag har tänkt hålla ca 19-20 grader i ett förråd som skall användas som kontor, sen funderar jag på en värmeflyttare (likt den puttepj använder sig av) för att få några plusgrader i garaget också... Men vilken modell är att föresra om det nu finns flera? Sorry om jag upprepar mig, men förstod inte riktigt budskapet?
Hur gör man då för att få snyggt efteråt både ute och inne när man tvingas göra ett så stort hål för slangarna?
Finns det någon som kan rapportera om en positiv feed-back på Coolixen med FP eller har samtliga pumpar med FP samma fel?
Jula har bekräftat ett typfel hos denna modell: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29884.0
Citat från: Berka81 skrivet 10 februari 2010, 13:11:27Citat från: Turnip skrivet 10 februari 2010, 10:42:38Jula har bekräftat ett typfel hos denna modell: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29884.0ursäkta språket men hur FAN kan dom då fortsätta sälja pumpen som om att ingenting hänt? Hade tänkt skaffa en idag, men om Jula bekräftat typfel på pumparna är det ju en ganska idiotisk tanke...Köpte en igår... Med tanke på att jag läser här om Coolixens problem så frågade jag om de hade haft några problem eller så med den här modellen.Julas personal i Skara sa nej inga alls, om det hade varit några problem med dem så hade vi ju hört det direkt..
Citat från: Turnip skrivet 10 februari 2010, 10:42:38Jula har bekräftat ett typfel hos denna modell: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29884.0ursäkta språket men hur FAN kan dom då fortsätta sälja pumpen som om att ingenting hänt? Hade tänkt skaffa en idag, men om Jula bekräftat typfel på pumparna är det ju en ganska idiotisk tanke...
Håll oss informerade om hur det funkar!