0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Att ni orkar!
Citat från: PlutoOrjan skrivet 27 oktober 2009, 21:49:35jag ger därmed Rikard rätt när han i guiden påstår att de är olagligt att installera själv.Utan att jag kanske är lika lyriskt som 'zibrosc1235' så upplever jag inte att vi är några miljöbovar i ordet rätta mening, men jag tycker det är bra att den som funderar på att gå till Jula och köpa en Coolix eller annan form av QC pump, i alla fall vet vad som gäller. Vad denna någon sedan tar för ett eget beslut, är inget som gör mig sömnlös.
...borde vara det enda tillåtna sättet att koppla ihop dessa värmepumpars ledningar på!
Vissa regler är till för att brytas,speciellt när lagarna är framtagna efter lobbyarbete från kylbranchen.
PS saknar Raffen
Jag tänkte köpa en Coolix Luftvärmepump 3520 W på Jula snarast, vill bara kolla att det verkligen är Parker Spanner Quick Connector System på denna först.Är nedanstående konsol som Jula säljer hopplös på något sätt?http://www.jula.se/konsol-128072 PS tänkte tillverka ett litet tak ovanför utedelen med hjälp av ett par superkonsoler och lite takplåt.http://www.jula.se/konsoler-obelix-126952
Håller helt med! Skulle aldrig ge dessa pengar, tex när jag köpte Atlas pumpen, 6kw invertermaskin för 4900:-, men som är Tom mycket större än 6kw, men endast 1års garanti, då skall pumpen vara billig! Då vågar man chansa../A.
Jag har klurat och tittat på detta.....(Har ett vidbyggt garage/förråd om totalt 60kvm varav cirka 40kvm skulle kunna värmas av en mindre pump).Idag... kan man få en "märkes" inverterpump färdiginstallerad och klar för cirka 11-13000 för de billigaste, med rotavdrag då...En motsvarande QC pump kostar i runda slängar vanligen cirka 8-12000 (plus monteringssats/stativ är det vanligen också), då står den i bagagen på din bil efter det utlägget.Möjligen kan man tycka att de små enkla on/off apparaterna för runt 5-6k (plus monteringssats ?) kan vara prisvärda i det läget som komplementmaskiner på småställen.Men.... det verkar ju inte vara någon direkt BRA ekonomisk affär jämfört med att få en färdiginstallerade "märkes" maskin för nästintill samma pengar ?Missar jag något ?