0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Raffen! Jag har inte skaffat någon extra mätare för själva värmepumpen, även om det nog skulle vara intressant. Jag försökte vid några tillfällen i vintras när det var som kallast och utetempen var stabil, att räkna ut pumpens förbrukning. Om du kollar några inlägg bakåt så ser du hur jag gjorde och vad jag kom fram till. Noggrannare än så kan jag nog inte få fram med bara en elmätare.Jag brukar läsa av mätarställningen en gång i veckan och dividera med 7, för att få fram en medeldygnsförbrukning som jag antecknar. Den högsta siffran sedan pumpinstallationen är 45.9 kWh/dygn, uppmätt första veckan i mars. Vad jag kan minnas, så hade det nog gått åt 75-85 kWh med det gamla värmesystemet vid den utetempen. Alla siffror är totalförbrukning inkl. varmvatten och hushållsel, förstås. Nu var den här vintern ovanligt varm häruppe men å andra sidan höll vintern i sig längre än de senaste åren. Det gör det lite svårt att göra rättvisande jämförelser t.ex. månadsvis mot föreg. år.Mvh/ Göran
Hej Göran! Ett stort tack för ditt svar. Det ser ju riktigt bra ut ju, och huvudsaken är ju att man sparar en massa energi, och det gör man ju verkligen med luftvärmepumpar. Ser med spänning fram emot din helårsrapport framöver då Göran. Ha det bra! ThumbsupMvh Raffen.
Ska också kommentera varför valet föll på en stor maskin i stället för två små. Jag kände att vi har för litet hus och för få rum för att ha två pumpar. Hallen eller vardagsrummet var de platser jag kunde tänka mig. Köket och sovrummet har bara en dörröppning vardera mot resten av huset och sedan befarade jag problem med matos resp. buller.Sedan så hade det mest troligt blivit dyrare med de priser som gällde här uppe om man köper pump och installation ihop.Huset är lite dåligt isolerat, vilket börjar märkas tydligt vid -12° till -15°, för att sedan bli direkt okomfortabelt kring -20° och kallare. (Alltså med VP:n som enda värmekälla) Avkylningen av luften i de rum där självcirkulation råder blir för stor. Jag hoppas kunna installera fläktar som snabbar på cirkulationen i huset för att på så sätt minska temperaturskillnaderna.Mvh/ Göran
En nackdel med 2st pumpar kan ju vara att man får 2st värmepumpar som låter.2st låter ju mer än 1st..
HejMed 2 värmepumpar har man lättare att få till en bra värmespridning, man behöver inte köra innerdelens fläkt på max för att nå ut med värmen och maskinens kompressor behöver inte gå så hårt. Det blir snarare tystare med 2 värmepumpar. När man har 2 värmepumpar så kan man stänga av eller sänka den värmepump som är närmast sovrummen om man är väldigt ljudkänslig, man klarar uppvärmningen bra ändå.MVH/Gano
Citat från: A80TD skrivet 23 juni 2008, 00:18:08Ska också kommentera varför valet föll på en stor maskin i stället för två små. Jag kände att vi har för litet hus och för få rum för att ha två pumpar. Hallen eller vardagsrummet var de platser jag kunde tänka mig. Köket och sovrummet har bara en dörröppning vardera mot resten av huset och sedan befarade jag problem med matos resp. buller.Sedan så hade det mest troligt blivit dyrare med de priser som gällde här uppe om man köper pump och installation ihop.Huset är lite dåligt isolerat, vilket börjar märkas tydligt vid -12° till -15°, för att sedan bli direkt okomfortabelt kring -20° och kallare. (Alltså med VP:n som enda värmekälla) Avkylningen av luften i de rum där självcirkulation råder blir för stor. Jag hoppas kunna installera fläktar som snabbar på cirkulationen i huset för att på så sätt minska temperaturskillnaderna.Mvh/ GöranHej Göran! Jag förstår mkt väl att du inte satsade på 2 mindre pumpar i ditt hus med tanke på storleken och planlösningen i/på ditt hus, och det hade nog precis som du säger blivit dyrare också. Du får väl antagligen rätt varmt i vardagsrummet antar jag, så en värmeförflyttning vore nog inte helt fel alltså. Har du ett 1-plans med kallvind uppe på huset eller?? Jag har faktiskt jobbat en hel del med värmeförflyttning i mitt hus eftersom jag hade pumpen och braskaminen i källaren och hade vid kallare väderlek lite svårt att få upp tillräckligt med värme till bostadsvåningen i mitt 1-planshus med källare. Men jag fick efter en hel del funderande och div experiment fram en riktigt bra lösning som jag gärna delger dig Göran om du vill, och som man lika lätt kan omsätta till ett hus med utrymmen i samma bostadsplan.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 23 juni 2008, 00:34:47Citat från: A80TD skrivet 23 juni 2008, 00:18:08Hej Raffen!Ja, vardagrummet blir varmare än resten av huset. Det är 54 cm från taket ner till överkant på öppningen mot hallen. Därför samlas ett ganska tjockt skikt med riktigt varm luft under taket. Som jag skrev tidigare så hade vi vid -8° ute, en luftström som höll 27° ut högst uppe genom öppningen. Returluftflödet längs golvet in i vardagsrummet höll samtidigt 16°. Det betyder att det inte känns överdrivet varmt på den höjd man sitter i tv-soffan. Faktum är att när det var riktigt kallt ute så fick vi rikta ner luftstrålen nästan lodrätt mot golvet för att det inte skulle dra för kallt kring fötterna. Det jag skrev tidigare att det blir okomfortabla temperaturskillnader mellan rummen gäller som sagt när det är rejält kallt. Vid varmare väderlek, säg kring fyra fem minusgrader och varmare så blir det förvånansvärt jämn temp i hela huset, bättre än jag hade vågat hoppas på. Då är det fullt tillräckligt med självcirkulation.Visst skulle det vara intressant att få höra dina tips kring system som fördelar ut varmluften i huset. Det är ett enplanshus med kallvind. Jag har en ide som gäller sovrummet men resten av huset kräver nog lite svårare lösningar som troligen innebär att man måste gå via vinden.Det är kanske så att det ämnet bör tas upp i ventilationsforumet?Mvh/ Göran
Citat från: A80TD skrivet 23 juni 2008, 00:18:08
Citat från: A80TD skrivet 25 juni 2008, 22:44:28Citat från: Raffen skrivet 23 juni 2008, 00:34:47Citat från: A80TD skrivet 23 juni 2008, 00:18:08Hej Göran! Jag känner väl igen din beskrivning av att problemet gör sig mera märkbart vid just kallare väderlek och börjar göra sig riktigt gällande under ca 4-5 minusgrader, när det är +grader eller några minusgrader så funkar det ju oftast bra ändå ju. Är dina behov av värmeförflyttning i huvudsak riktade mot sovrummet och köket i huset eller?? Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 23 juni 2008, 00:34:47Citat från: A80TD skrivet 23 juni 2008, 00:18:08
Citat från: Raffen skrivet 25 juni 2008, 23:05:25Citat från: A80TD skrivet 25 juni 2008, 22:44:28Citat från: Raffen skrivet 23 juni 2008, 00:34:47Citat från: A80TD skrivet 23 juni 2008, 00:18:08Hej Göran! Jag känner väl igen din beskrivning av att problemet gör sig mera märkbart vid just kallare väderlek och börjar göra sig riktigt gällande under ca 4-5 minusgrader, när det är +grader eller några minusgrader så funkar det ju oftast bra ändå ju. Är dina behov av värmeförflyttning i huvudsak riktade mot sovrummet och köket i huset eller?? Mvh Raffen.Hej igen!Det stämmer att det är kök och sovrum som behöver få en snabbare luftomsättning vid kallare väderlek. För sovrummet tror jag att jag har kommit på en lösning som bör fungera. Eftersom det bara är en vägg mellan och en ganska tjock sådan dessutom, borde det gå att få in en lodrät luftkanal mellan två reglar. Jag har dock inte vågat sätta motorsågen i väggen ännu.Köket och ev. badrummet blir väl lite knepigare att fixa. Gissar att det är rördragning på vinden som gäller, med isolering och allt annat som det medför.Mvh/ Göran