0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Det blir säkert jättebra med en 9.1 kW Fujitsu Nocria-pump, de är ju kraftfulla och bra även om den antagligen kommer att gå i offläge rätt ofta. Där jag bor har vi en bilfirma (bilhall) på mellan 600-700 m2 med källarplan under halva hallen på ca 300-350 m2, och de har faktiskt samma Nocriapumpar, 3 st som enda uppvärmningskälla, 2 st på överplanet och 1 st i källaren. Där har ju pumparna lite space att jobba med, och där trivs de riktigt bra, och fungerar alldeles utmärkt enligt uppgift från ägaren.Mvh Raffen.
Kolla först om du har en mycket öppen planlösning som kan sprida värmen komfortabelt från en så stor maskin. Har du en bilhall är det naturligtvis inga problem.Annars satsar du på två små pumpar, med samtidig installation och bra pris kan det kanske bli billigare per kW.
Jag har en Nocria 18 till 85 kvadrat 1 1/2 plan i småland och det fungerar mycket bra för mig. Skönt ha den där effektreserven som gör att man slipper tillskottsel kalla dagar(även om sådana verkar saknas i år).Den höga effekten kan användas för snabbare temperatur höjning efter avfrostning eller om man själv valt att sänka ned på natten exempelvis. Jag kör dock oftast i ekomode där den är begränsad till 70% effekt vilket höjer Cop och kanske gör att den inte avfrostar lika mycket.Enda ställena med stöd av elradiatorer är på toa när dörren är stängd vilket den bara är vid upptaget och nere i källaren dit värmepumpen inte når.Övervåningens elradiatorer står på 10 grader underhållsvärme vilket betyder att de är inaktiva då värmepumpen själv orkar hålla 17-18 grader där uppe utan hjälp från radiatorerna. Detta trots husisoleringen som är rena skämtet, tyvärr rätt bökigt att åtgärda pga putsfasad.Fast det är klart kan du få två pumpar till ett närliggande pris är det nog bra val om det inte blir mycket dyrare.Om du gör valet att nöja dig med en så är det bättre med en kraftigare än för klen och många gånger skiljer det bara några tusen i prisskillnad att gå upp på de större modellerna som Nocria 14 och 18. Om man ändå ska hosta upp runt 19-20 papp är det ingen stor skillnad utslaget på pumpens livslängd som dessutom troligen ökar om pumpen inte behöver jobba ihjäl sig.Så valde jag men det finns många olika åsikter på forumet så jag önskar dig lycka till. Thumbsup