0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hallå!Jag har nyligen köpt 2st Pana TE9 5.3Kw.. En på varje våning. Varje våning är på 72,5kvm. Jag bor visserligen i stock.omr. (lite varmare här ) men dom värmer hela våningen utan några som helst problem. Har min på ovanvåningen precis ovanför dörren, inställd på 21 ºC. Det är inte kallare än 19 ºC någonstans i huset. Huset är från 1972 utan tilläggsisolering. Det ända jag tänkte på ang en JÄTTEPUMP var: Om den alltid ligger och kör med låg fläkthastighet så fördelas ju luften sämre ut i huset. Särkilt om du inte har öppen planlösning.. Jag säger INTE att du ska ha en pump som får jobba som en galning hela tiden så att den blåser runt luften bättre, men om maskinen är alldeles för stor finns kanske en risk att den bara ligger och "fiskör" hela tiden så att fördelningen av värmen blir sämre...Eller va säger ni andra med lite mer erfarenhet? Är jag ute och cyklar helt??Lycka till med köpet! Kan rekomendera min Pana TE9.. Snygg, Tyst som Faa..., relativt billig..MvhStefan
Hej A80TD,Jag tror nog att det kommer att fungera med en innerdelsplacering där du ritat in den.Finns det någon möjlighet att bredda dörröppningen till köket? Ryms inte frysen i tvättrummet (av utrymmesskäl vid breddning..)? Jag kan inte tänka mig att frysen där den står idag kommer att påverkas negativt av en innerdel i hallen.HälsningarMicra
Hej A80TD! Hur stor totalt är din bostadsvåning i m2, och är huset i 2 plan eller?? och var i landet ungefär bor du??Mvh Raffen.
Jag tycker det verkar trångt där i hallen risken är att den kommer att känna sig nöjd för fort.Jag skulle nog välja att montera i vardagsrummet så att det blåser ut mot hallen,utedelen går ju alltid att dra i sidled så att den inte behöver vara närmast verandan.Just nu är det ganska bra tid att köpa värmepump eftersom dom flesta kan erbjuda lite bättre pris under jan-februari då inte så många handlar
Citat från: Raffen skrivet 22 januari 2008, 17:02:01Hej A80TD! Hur stor totalt är din bostadsvåning i m2, och är huset i 2 plan eller?? och var i landet ungefär bor du??Mvh Raffen.Hej Raffen!Det är ett litet hus med bara ett våningsplan och ytan är ca 75 m². Högra halvan är från 40-talet. Kök, hall, bad m.m. är en tillbyggnad från 60-talet. Golven känns ganska kalla, liksom även väggarna i gamla delen. Fönstren har treglas isolerrutor och är nog från sent 80- till tidigt 90-tal.Vi bor i Norrbotten, några mil in från kusten. Vintrarna brukar vara betydligt kallare här jämfört med kuststäderna (och somrarna varmare). Mvh/ Göran
Så där! Nu "eldar" vi med värmepump sedan några timmar. Ska bli mycket intressant att se resultatet så småningom, när man har lärt sig att köra den på bästa sätt. Tack för alla tips och kommentarer! Thumbsup Jag får återkomma med rapporter senare.Mvh/ Göran
Citat från: A80TD skrivet 05 februari 2008, 19:54:09Så där! Nu "eldar" vi med värmepump sedan några timmar. Ska bli mycket intressant att se resultatet så småningom, när man har lärt sig att köra den på bästa sätt. Tack för alla tips och kommentarer! Thumbsup Jag får återkomma med rapporter senare.Mvh/ GöranGrattis till pumpen!Vad köpte du för pump?//Krister