0 medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
Hej Teltur,några svar på dina frågor;1. Ja, fram till nu fast kondensering (48 ºC).Bra2. Ja, VX in på ingångsledning till pumpens innedel. VX ut på utgångsledningen. RM in (retur) på EL pannans ingångsledning. RM ut (matning) på EL pannans utgångledning. Matar pannan med pumpens VX i botten (avtappningen) och tar dess retur i ett sido uttag (CTC EL Combi -82). Detta borde vara tvärt om , du skall ta det kallare vatten i elpanans botten och skicka tillbaks det i toppen/sidan på pannan.3. VB=Varmvattenberedare (givare på utloppet så värdet varierar krafttigt med uttaget).4. Ja, kollade nu termostaten, den verkar kass ,,,stor hysteres och temp osäker. Måste bytas! Nu ställt den på noll. Ändrat oxo till flytande kondensering.Nej ,kör med fast på pumpen. Huset dock varmt och med risk för klagomål får jag vänta med att dra ner temp.....Har beställt givar kit på din rekomendation (TACK!) så jag får bytt den misstänkta hetgasgivarenFörångargivaren(hoppas jag). Värdet 2.1 KOhm ger väl enligt din lista ca 49 ºC ?! och vid kallt rör (ca 5 ºC) borde det vara ca 11,5 kOhm.... Helt rättVad blir resultatet för funktionen om givaren har detta värde? Pumpen startar aldrig en avfrostning eftersom givaren visar alldeles för högt värdeDen verkar ju inte vilja avfrosta och den kanske heller inte ger något tillskott. Maskinen sitter lite dumt så jag går nog direkt på att byta och ta in givarna och mäta lite mer kontrollerat , vill ju gärna att den kan komma igång innan det blir för kallt !Hälsningar // Göran Blå huset.
HejFy katten vad det blåser nu ,har haft 6 st korta strömavbrott på 1h.Hoppas jag hinner skriva detta inlägg. Hur mycket R410 skall det vara optimalt? Skall man ha en helt optimal gasmängd så skall man göra som Ace beskrev i tråden.Detta fanns på sid 117 , men tråden verkar vara städad så jag hittar det inte just nu.(kanske någon annan kan hitta det ?)Annars så är det flera som fyllt sina maskiner med ca 900g och är väldigt nöjda.Att bara fylla pumpen med 1kg efter läckage är redan för mycket , du kan ju ha så mycket som 1,1-1,6 kg i den. Ring firman och be dom att komma och göra om ,med våg.Mvh Teltur