Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentrapumpen Officiell tråd!  (läst 1142443 gånger)

0 medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2700 skrivet: 18 november 2011, 20:58:02 »
Jag skulle satsa på att isolera plåtlådan.
Kompressorn själv kan komma upp i c:a 100 ºC som leder upp varm luft trots isoleringen, medan svinkall och fuktig luft kommer in precis brevid, hela plåtlådan blir nog som en taskig matlåda till slut och den har 3 stora öppningar för kablage där även luften då far runt. Bästa motåtgärd bör bli att isolera lådan på utsidan med tunn värmeisolerande material, har provat med en tejp för rörisolering som verkar funka bra, då kan man även klä insidan och då får kondensen aldrig något fäste och det blir mycket mindre temp-svängningar när plåten inte längre är "naken".

Här uppkommer även en delikat fråga.
Kylelementet i alu är homogen där kretsarna sitter med 6 skruv, under lådan drar friskluften förbi i full fart vilket bör ge kraftigt undertryck brevid och ovanför plåtlådan. Skulle det löna sig att borra ett hål i aluprofilen så att luften i lådan då sugs ned genom hålet och ut mot fläkten och samtidigt dränera ev fuktansamling på alu-biten ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2701 skrivet: 18 november 2011, 21:47:49 »
Har också funderat i dom banorna med extra hål i alukylflänsen.
I så fall skulle jag vilja borra i början på dom frästa dränerings spåren.
Jag misstänker att eftersom vi lutar pumpen lite bakåt för att få bra
avfrostnigs avrinning så får vi felaktig lutning på dränerings spåren
och kondens vatten samlas i spåren istället för att rinna ut.
Spåren är ju direkt bredvid inverterkretsen , det kan ju inte vara bra.

Tilllägg: Lägger till bilder (tagna med mobil)så att alla hänger med.
Spåren är frästa plant.
« Senast ändrad: 18 november 2011, 22:09:28 av Teltur »
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Blå_huset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2702 skrivet: 19 november 2011, 14:44:27 »
Hej Teltur och ni andra på tråden.
Nu äntligen fått mätt lite på min Invest pump.... till att börja med så verkade det som om jag (som andra) har problem med dräneringen. I hörnet där förångningsgivaren sitter var det välfruset....isoleringen runt kompressorn hade släppt i skarven och den hade frusit runt röret vid givaren. Givaren lös i hylsan och fjäderblades som skall hålla den mot röret helt platt. Borrat två dräneringshål i bottenplåten och smältvattnet nu borta. Allt i övrigt såg bra ut, inga synliga läckage eller fukt.
Tag av plåten på elboxen och följde givarkabeln in till kortet. Den gick in i en 6pol kontakt tillsammans med de två andra givarna. Anslutningarna märkta :
- Pide      > Ansluten till förångningsgivaren<
-Comp T  > Ansluten till hetgas givaren <
- Outside > Ansluten till Utetempgivaren <
Mätvärden:
- Pide (förångningsgivaren) nom 5kOhm /+25degC > Mätt = 2.61kOhm /+11 degC !! Satt dock på det kalla röret (is runt om) och skulle enligt Telturs lista vara mer än 8,7kOhm kanske typ 12....verkar fel !!
- Comp T nom 50kOhm /25 degC > Mätt = 41,2 /+11degC , den satt oxo kvar på sitt rör (dock var temp på inkommande hetgasen ca ca 26 degC så det stämmer nog kanske...
- Outside nom 5kOhm /+25degC > Mätt = 8,96kOhm /+11degC, satt på plats. Skall enligt listan vara 8,84kOhm så det är ok.
Slutsats; Förångningsgivaren verkar kass vilket verifierar Telturs teori (TACK). Var kan man köpa en orginalgivare, Greven? Andra tips mottages tacksamt.
Återkommer sedan med resultatet!

Hälsningar // Göran Blå huset
Hus: 140 m2 byta + 60 biyta i suterräng Bår-82 sö GBG. CTC elcombi -82 körs med el mot 3regl. slingor vattenradiatorer (7+8 st). Nu Invest VP  dockad i botten på pannan med fast kondensering 50 grader elp på 45.

Utloggad tyketo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2703 skrivet: 19 november 2011, 16:40:22 »
Hej !
Jag har problem med gasläckage i en Invest pump.
Alla kopplingar kollade med negativt resultat. Var skall
man leta vidare ? Tacksam för tips !
/Erling

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2704 skrivet: 19 november 2011, 17:19:37 »
Nice Blå_huset Thumbsup
Givaren/na kan du köpa av greven eller pudu.se
http://www.pudu.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=194&artnr=144429&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std
Du får då alla 3 med kontakt.
eller
http://www.pudu.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=192&artnr=144081&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std
men då får du kapa och löda ihop givaren.
Om du handlar på pudu så kolla med dom att dessa passar foma aw6200(rätt värden) och oavsett vem du handlar från om du köper 3 givare med 6pol kontakt ,kolla så att givarna är rätt anslutna i kontakten.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2658
  • Karma +5/-1
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2705 skrivet: 19 november 2011, 17:58:12 »
Har också funderat i dom banorna med extra hål i alukylflänsen.
I så fall skulle jag vilja borra i början på dom frästa dränerings spåren.
Jag misstänker att eftersom vi lutar pumpen lite bakåt för att få bra
avfrostnigs avrinning så får vi felaktig lutning på dränerings spåren
och kondens vatten samlas i spåren istället för att rinna ut.
Spåren är ju direkt bredvid inverterkretsen , det kan ju inte vara bra.

Tilllägg: Lägger till bilder (tagna med mobil)så att alla hänger med.
Spåren är frästa plant.

Jag brukar alltid vara misstänksam mot såna här grå silikongummibrickor som används för att isolera krafthalvledare från kylfläns. Gummit är så mjukt att det är lätt hänt att grader eller slagmärken trycker igenom det så det blir överslag. Även om det kanske inte verkar vara kortslutning när man ohmmäter med en multimeter, så kan det bli problem när nätspänning ligger på. Byter man en sådan gummibricka så bör man se till att den nya har samma tjocklek som original.
När stora hybridkretsar som t ex transistorblocket i invertern ska monteras mot kylfläns, så bör man också vara mycket noga med att allting är perfekt plant och fritt från grader. Om hybridkretsen böjs när man drar fast den så finns det risk att det keramiska substratet inne i den spricker.

Ytterligare en sak att se upp med i elektroniken på EC, Foma  m fl värmepumpar är startkondensatorn för fläktmotorn. Det har hänt att den har exploderat och orsakat stort brännhål i kretskortet samt bränt upp reläerna intill. Det kan vara en god idé att löda loss den från kortet och placera den någon annanstans där ett haveri inte ställer till skada.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2706 skrivet: 19 november 2011, 18:06:16 »
Själv har jag idag jagat vidare "inverter failure"
Stannade pumpen och kollade igenom alla flatstift en gång till ,
mätte upp kondingarna och PFC spolen.
Startade pumpen men den ville inte , när kompressorn skulle igång
så började inv_kortet led blinka och pumpen slår ifrån för ett nytt startförsök några minuter senare.Provade att punktkyla komponenter
men inget hjälpte.Efter 10 starförsök blev jag desperat.
Rev ut inv kortet ,kollade över alla lödställen ,lödde om 2 st som jag tyckte såg lite ärjade ut ,tog fram spray med kontaktvårdsmedel(LRB100) och
sprayade rent kortet på bägge sidor.
In med kortet och pumpen startade på andra försöket. Puh
Pumpen gick på max i i över 2h utan larm men när vattentempen/hetgastempen kommit upp sig så kommer larmet igen. :'(
Tillbaks till ruta ett.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2707 skrivet: 19 november 2011, 18:16:43 »
Hej !
Jag har problem med gasläckage i en Invest pump.
Alla kopplingar kollade med negativt resultat. Var skall
man leta vidare ? Tacksam för tips !
/Erling
Kolla runt högtrycksvakten (den runda gröna) i innedelen.
Sen har det hänt någon enstaka gång att det har läckt i utedelen.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Blå_huset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2708 skrivet: 19 november 2011, 19:49:44 »
TACK TELTUR,
skall omgående kolla och beställa. Återkommer sedan med mer info om detta löste problemet. Men kommentera gärna den nya logg bilden,,,ser ut som om den har börjat avfrosta eller....??
// Göran Blå huset
Hus: 140 m2 byta + 60 biyta i suterräng Bår-82 sö GBG. CTC elcombi -82 körs med el mot 3regl. slingor vattenradiatorer (7+8 st). Nu Invest VP  dockad i botten på pannan med fast kondensering 50 grader elp på 45.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2709 skrivet: 19 november 2011, 20:40:40 »
...........Pumpen gick på max i i över 2h utan larm men när vattentempen/hetgastempen kommit upp sig så kommer larmet igen. :'(
Tillbaks till ruta ett.

Mvh Teltur

Det här är inte inverter-problem. Beroende på vilket prom du har så börjar maskinen stega ner på hetgaserna, på skrotmaskinen som jag testkör nu så börjar den varva ner redan vid +87 istället för 90.
Sen är detta också avhängigt ihop med den totala strömförbrukningen och även vattentemp.
Jag vet att vvx:en mäter fel med 4 ºC för mycket vid varmvatten över ca:+35, detta för att hetgasvärmen tar sig via kopparröret direkt till sensorn som sitter längre ned på vvx:en.

Kolla dina temp på vatten ut - hetgas -strömförbrukning, kan sätta en peng på att när dessa kommer till nivå x så varvar maskinen ned direkt, sen går den på lägre varv ett tal för att slutligen stanna. En kontrollmätning av dina egna sensorer är på plats, ev kan hetgassensorn jävlas.

Förslag: koka upp lite tee-vatten och häll upp i en mugg, stoppa ner hetgassensorn samt en termometer som du vet är ok, eller se om du kan använda din dyra värmekamera och jämföra med vad sensorn ger för mätvärde.
Jag misstänker att hetgassensorn ger fel värden vid högre temp, din kurva visar att skiten bråkar precis innan maskinen ska låsa varvtalet. Du kan ju också testa att lägga ett motstånd i serie som motsvarar 4-5 ºC höjning från sensorvärdet, så att du höjer tröskeln till 94-95 istället för 90 ºC.
« Senast ändrad: 19 november 2011, 20:51:43 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2710 skrivet: 19 november 2011, 20:43:40 »
Jag brukar alltid vara misstänksam mot såna här grå silikongummibrickor som används för att isolera krafthalvledare från kylfläns. Gummit är så mjukt att det är lätt hänt att grader eller slagmärken trycker igenom det så det blir överslag. Även om det kanske inte verkar vara kortslutning när man ohmmäter med en multimeter, så kan det bli problem när nätspänning ligger på. Byter man en sådan gummibricka så bör man se till att den nya har samma tjocklek som original.
När stora hybridkretsar som t ex transistorblocket i invertern ska monteras mot kylfläns, så bör man också vara mycket noga med att allting är perfekt plant och fritt från grader. Om hybridkretsen böjs när man drar fast den så finns det risk att det keramiska substratet inne i den spricker.

Ytterligare en sak att se upp med i elektroniken på EC, Foma  m fl värmepumpar är startkondensatorn för fläktmotorn. Det har hänt att den har exploderat och orsakat stort brännhål i kretskortet samt bränt upp reläerna intill. Det kan vara en god idé att löda loss den från kortet och placera den någon annanstans där ett haveri inte ställer till skada.

Foma:n har inga gummipackningar, i alla fall inte på de skräppumpar som jag nu meckar med, det är bara pasta och inget mer, och det som var var så ynkligt och dåligt att det knappast fanns något.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2711 skrivet: 19 november 2011, 21:05:06 »
Hej Blå_huset
Inte vad jag han se.
Å andra sidan får jag inte ihop dina kurvor häller. Sc:,h
Om den rosa kurvan är hetgasen så ligger pumpen mer eller mindre på max  fram till kl 13:00 ,
en fråga här hur många effekt prickar har du på panelen och hur mycket effekt tar pumpen ?
Sen mellan kl 13-14 så verkar pumpen avstängd , likväl så påverkar det inte tempen ut till elementen. Sedan går pumpen igång 14:00 utan att höja tempen men någonting(elpatron?) börjar höja tempen
kl 16:40 och när tempen uppnås 17:20 slår pumpen ifrån men tempen forsätter att stiga tills elpatronen (?) slår ifrån 18:25.

Så frågorna är :
Kör du med fast kondensering ? (den gröna lysdioden på panelen skall blinka)?
Stämmer givarna/kurvorna för VXin/VXut/RMin/RMut.?
Vad är VBut.?
Har du en elpatron/elpanna vars termostat är för högt ställd och i princip tar över driften ?

Sen har jag en liten misstanke på att din pump kan vara överfylld men för att se detta så måste du
köra enbart pumpen , utan några värmetillskott.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2712 skrivet: 19 november 2011, 21:45:38 »
Hej Art

Kolla dina temp på vatten ut - hetgas -strömförbrukning, kan sätta en peng på att när dessa kommer till nivå x så varvar maskinen ned direkt, sen går den på lägre varv ett tal för att slutligen stanna. En kontrollmätning av dina egna sensorer är på plats, ev kan hetgassensorn jävlas.

Förslag: koka upp lite tee-vatten och häll upp i en mugg, stoppa ner hetgassensorn samt en termometer som du vet är ok, eller se om du kan använda din dyra värmekamera och jämföra med vad sensorn ger för mätvärde.
Jag misstänker att hetgassensorn ger fel värden vid högre temp, din kurva visar att skiten bråkar precis innan maskinen ska låsa varvtalet. Du kan ju också testa att lägga ett motstånd i serie som motsvarar 4-5 ºC höjning från sensorvärdet, så att du höjer tröskeln till 94-95 istället för 90 ºC.
Kolla dina temp på vatten ut - hetgas -strömförbrukning, kan sätta en peng på att när dessa kommer till nivå x så varvar maskinen ned direkt, sen går den på lägre varv ett tal för att slutligen stanna. En kontrollmätning av dina egna sensorer är på plats, ev kan hetgassensorn jävlas.

Jo jag vet vilka effektbegränsningar och tempbegränsningar det finns och hur pumpen skall bete sig när dessa går in.Men pumpen varken behåller varvtalet eller varvar ner till ett lägre varvtal utan pang kompressorn slår ifrån och stannar direkt.Detta händer direkt efter att D2 på inv_kortet och sedan D5 börjar blinka.Innan dess så har pumpen gått på max varvtal ett tag och har inte stegat ner frekvensen(loggar effekten).
På hetgaskurvan syns det inte att pumpen stannar helt å hållet men detta beror på att det finns en del eftervärme i gasen.
Men visst, naturligtvis skall jag kolla hetgasgivaren.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2713 skrivet: 20 november 2011, 11:56:02 »
Glöm mina tidigare teorier om sensorer som ger fel mätvärden, alla dessa har gemensamt att pumpen då låser varvtalet eller varvar ner, du angav att pumpen tvärdör.

Den enda sensor som kan få maskinen att tvärstanna är högtrycks-pressostatet i innerskåpet.
Den har brytande funktion och är alltså N.C (normally closed = full kortis vid mätning) i drift.

Det jag kan utröna av dina tidigare märkurvor och feltyp blir nu att bimetall-sensorn i denna högtryckare har försämrats och löser tidigare än angivet i data, den ska lösa ut vid 38 bar och återgå till N.C vid 32 bars tryck.
Om man har haft för mycket soppa under en längre tid kan bimetallen mattas ut och börja krångla.

Gör så här:
Bryt strömmen, öppna upp innerskåpet, öppna skyddskåpan för elektroniken som sitter med 2 skruv, leta rätt på 2 bruna ledare som går till en vit kontakt som går att lossa, klipp dessa 2 bruna ledare där en skarv funkar bäst och sätt ett mätinstrument/summer mot ledarna som går till pressostatet, mot den vita kontakten tvinnar du ihop kablarna så du får kortis och trycker tillbaka kontakten, starta sen upp och låt maskinen gå. Om summern tystnar runt 87-90 ºC på hetgastemp har du kvitto på att det är pressostatet som tvångsstänger din maskin om nu maskinen fortsätter att gå normalt (pga av att ledningarna har blivit kortslutna).

Det kan i alla fall inte vara inverterfel eftersom din maskin gått i fullt spjäll i c:a 2 tim.
Du kan påskynda temp-stegringen genom att stänga alla raddar och ev hjälpa till med pannan för att få upp temp på radiatorvattnet.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2714 skrivet: 20 november 2011, 18:11:06 »
Hej Art

Glöm mina tidigare teorier om sensorer som ger fel mätvärden, alla dessa har gemensamt att pumpen då låser varvtalet eller varvar ner, du angav att pumpen tvärdör.
Nu har jag ändå kollat alla givarna och dom är OK ,även hetgasgivaren efter ett riktigt het bad.
Den enda sensor som kan få maskinen att tvärstanna är högtrycks-pressostatet i innerskåpet.
Den har brytande funktion och är alltså N.C (normally closed = full kortis vid mätning) i drift.
Tyvärr Art även denna varvar ner pumpen
j)Pressure VS compressor speed
1)In heating operation: if system pressure makes the Normal-On pressure switche Off , compressor speed
drops 1Hz/s until the OFF pressure switch closes again. The memory of the unit keeps tack of the pressure that
triggers this protection, and make the current compressor speed minus 5Hz as the maximum allowable
compressor speed. This maximum allowable compressor speed stays functional for 2 hours compressor
continuous working time.
2) In cooling operation: Pressure has no effect on compressor speed.

Det tar den ca 4 min att varva ner från max till lägsta Hz se bild.

Gör så här:......
Ett alternativ som jag använder är att mäta spänning över tryckvakten 0V=sluten , inte 0V=öppen
Då behöver man inte klippa i trådarna.
[/quote]

Det enda givare som jag ser det ,som kan få pumpen att slå i från direkt är hetgasgivaren.
Men då måste den plötsligt hoppa i värde till över 110 ºC

h)compressor gas discharge temp. VS compressor speed
If the gas discharge temp is between 93℃ and 97℃, compressor speed is maintained as the current speed,
without increasing. If the gas discharge temp is between 97℃ and 110℃, compressor speed drops by 1Hz/3s; If the
target compressor speed is less than the compressor’s lowest allowable speed, compressor stops. If the gas
discharge temp is over 110℃, compressor stops.

Nu skall jag packa för att nästa vecka jobba i 08 området.
Art , du är inte sugen på en god bakelse eller nåt. ::)

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!