0 medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
Har också funderat i dom banorna med extra hål i alukylflänsen.I så fall skulle jag vilja borra i början på dom frästa dränerings spåren.Jag misstänker att eftersom vi lutar pumpen lite bakåt för att få braavfrostnigs avrinning så får vi felaktig lutning på dränerings spårenoch kondens vatten samlas i spåren istället för att rinna ut.Spåren är ju direkt bredvid inverterkretsen , det kan ju inte vara bra.Tilllägg: Lägger till bilder (tagna med mobil)så att alla hänger med.Spåren är frästa plant.
Hej !Jag har problem med gasläckage i en Invest pump.Alla kopplingar kollade med negativt resultat. Var skall man leta vidare ? Tacksam för tips !/Erling
...........Pumpen gick på max i i över 2h utan larm men när vattentempen/hetgastempen kommit upp sig så kommer larmet igen. Tillbaks till ruta ett.Mvh Teltur
Jag brukar alltid vara misstänksam mot såna här grå silikongummibrickor som används för att isolera krafthalvledare från kylfläns. Gummit är så mjukt att det är lätt hänt att grader eller slagmärken trycker igenom det så det blir överslag. Även om det kanske inte verkar vara kortslutning när man ohmmäter med en multimeter, så kan det bli problem när nätspänning ligger på. Byter man en sådan gummibricka så bör man se till att den nya har samma tjocklek som original.När stora hybridkretsar som t ex transistorblocket i invertern ska monteras mot kylfläns, så bör man också vara mycket noga med att allting är perfekt plant och fritt från grader. Om hybridkretsen böjs när man drar fast den så finns det risk att det keramiska substratet inne i den spricker.Ytterligare en sak att se upp med i elektroniken på EC, Foma m fl värmepumpar är startkondensatorn för fläktmotorn. Det har hänt att den har exploderat och orsakat stort brännhål i kretskortet samt bränt upp reläerna intill. Det kan vara en god idé att löda loss den från kortet och placera den någon annanstans där ett haveri inte ställer till skada.
Kolla dina temp på vatten ut - hetgas -strömförbrukning, kan sätta en peng på att när dessa kommer till nivå x så varvar maskinen ned direkt, sen går den på lägre varv ett tal för att slutligen stanna. En kontrollmätning av dina egna sensorer är på plats, ev kan hetgassensorn jävlas.Förslag: koka upp lite tee-vatten och häll upp i en mugg, stoppa ner hetgassensorn samt en termometer som du vet är ok, eller se om du kan använda din dyra värmekamera och jämföra med vad sensorn ger för mätvärde.Jag misstänker att hetgassensorn ger fel värden vid högre temp, din kurva visar att skiten bråkar precis innan maskinen ska låsa varvtalet. Du kan ju också testa att lägga ett motstånd i serie som motsvarar 4-5 ºC höjning från sensorvärdet, så att du höjer tröskeln till 94-95 istället för 90 ºC.
Glöm mina tidigare teorier om sensorer som ger fel mätvärden, alla dessa har gemensamt att pumpen då låser varvtalet eller varvar ner, du angav att pumpen tvärdör.
Den enda sensor som kan få maskinen att tvärstanna är högtrycks-pressostatet i innerskåpet.Den har brytande funktion och är alltså N.C (normally closed = full kortis vid mätning) i drift.
Gör så här:......