Själv har jag ju lite problem med Inverter Failure (F6) som jag
nämnde tidigare i tråden.
Så i väntan på ett nytt inverterkort tog jag och felsökte lite djupare på pumpen.
Kollade och mätte alla anslutningar fysiskt och med värmekameran.
Hittade inget felaktigt.Mätte spänning(225V)/ström(7,25),Max effekt(1630W),inget konstigt.
Däremot så mätte jag likspänningen till inverterkortet och spänningen
ligger normalt på 361 VDC , när pumpen slår ifrån med inverter failure
larm så var den spänningen 310 VDC. I bägge fallen så var inspänningen
till INV kortet 225 VAC.Växelspänning omvandlas till likspänning på INV kortet via en likströmsbrygga och ett par effekt transistorer sedan ut till det stora kortet där det glättas av 3 stora kondingar
och sen tillbaks till INV kortet.Första gången när jag belastade pumpen på max så hade den stått still (svalnat) en bra stund och det tog en bra stund(ca 1h) innan larmet kom.Sedan kom larmet oftare och oftare och även när pumpen startade efter stillestånd ,ibland så behövde den 3-4 starförsök innan likspänningen åter blev 361Vdc och larmet försvann.
Det sitter en röd lysdiod på INV kortet , när likspänningen är OK(361Vdc)
så lyser den fast ,när spänningen sjunker till 310Vdc så blinkar den eller
släcks och larmet triggas.
Det jag misstänker starkt är att likströmsbryggan eller effekt tansistorerna eller inverter kretsen
eller någon komponent som styr dessa på inverterkortet är defekt och det visar sig när komponenten blir tillräckligt varm (max belastning en stund).
Efter att ha bollat detta med ART så fick jag ett tipps att kolla värmepastan mellan dessa kompnenter
och kylflänsen.
Original pastan var verkligen dåligt applicerad.
Det var t.o.m fukt/kondensvatten i dom frästa spåren där inverter kretsen sitter och även fukt mellan kretsen och kylkroppen , ja i pastan

.
Jag la på en ny pasta på korrekt sätt (papperstunt).
Torkade rent och tätade två små glipor som kan göra att
fuktig luft tar sig in till kretsarna.
Tyvärr hjälpte inte detta mig ,det är nog för sent

Mvh Teltur