0 medlemmar och 26 gäster tittar på detta ämne.
Hej LusseJo 1.160kg hade jag också i min Pionner för 2,5 år sen.Numera så har jag nog omkring 900 g.Skall du ha exakt rätt gasmängd så skall det görassom ACE beskriver på sid 117 i denna tråd.Exempel på begränsningar:Hetgastemp , utetemp ,ström/effekt , dåligtvattenflöde genom växlaren osv..Hur många ampere tar pumpen max efter du har startat om den ?Mvh Teltur
cirkulations pumpen går på max så det bör inte va något problem där.
Citat från: Teltur skrivet 09 mars 2011, 22:17:43Hej LusseJo 1.160kg hade jag också i min Pionner för 2,5 år sen.Numera så har jag nog omkring 900 g.Skall du ha exakt rätt gasmängd så skall det görassom ACE beskriver på sid 117 i denna tråd.Exempel på begränsningar:Hetgastemp , utetemp ,ström/effekt , dåligtvattenflöde genom växlaren osv..Hur många ampere tar pumpen max efter du har startat om den ?Mvh TelturTack för tipset om gasmängden, ska ta upp det med kyl gubben, men nog borde denfungera med vad som står på pumpen ? Jag tar och mäter lite ampere i helgen såfår vi se vad det blir. Jag har en svåger som är elektriker han ska inte behöva bli sysslolös.. hehe
Citat från: lusse skrivet 09 mars 2011, 19:42:38cirkulations pumpen går på max så det bör inte va något problem där.På min Julapump går det inte att ändra på cirk pumpens vred för hastighet. Dessa cirkpumpar brukar också haverera ganska ofta. Skramlar det mycket från den?Om du har dåligt flöde på vattnet genom värmeväxlaren kyls inte gasen av tillräckligt och pumpen går ner i varv. Ta en stektermometer om du inte har en bra termometer och mät på hetgasröret. Mvh, R.
Citat från: lusse skrivet 09 mars 2011, 22:51:31Citat från: Teltur skrivet 09 mars 2011, 22:17:43Hej LusseJo 1.160kg hade jag också i min Pionner för 2,5 år sen.Numera så har jag nog omkring 900 g.Skall du ha exakt rätt gasmängd så skall det görassom ACE beskriver på sid 117 i denna tråd.Exempel på begränsningar:Hetgastemp , utetemp ,ström/effekt , dåligtvattenflöde genom växlaren osv..Hur många ampere tar pumpen max efter du har startat om den ?Mvh TelturTack för tipset om gasmängden, ska ta upp det med kyl gubben, men nog borde denfungera med vad som står på pumpen ? Jag tar och mäter lite ampere i helgen såfår vi se vad det blir. Jag har en svåger som är elektriker han ska inte behöva bli sysslolös.. heheTyvärr inte , dessa pumpar säljs också som luft/luft och utedelen förfylls/märks tillen luft innedel , vilket innebär för mycket gas.Det roliga här är att denna fråga ställde jag som mitt första inlägg här på forat(se sid 24)det dröjde till sid 117 innan det riktiga svaret kom. Du kanske inte behöver vänta på svågern , har du ingen stickpropp ansluten elmätare?Mvh Teltur
Ok ,då kan vi utesluta ström/effekt begränsning pga överfyllnad.Nästa steg är att ohm mäta upp utegivarna.Du har 3 st , utetemp och förångartemp som är NTC 5K25(5 Kilo ohm vid 25 ºC)och hetgastemp som är 58K25.Tänk på att givarna är ganska tröga vid tempskiftningar , fingrar du en varmså tar det ett par minuter innan du är nere på omgivningstemp.Bifogar tabeller som visar ohmtalet vid olika temperaturer.När du ändå är och mäter givarna ,passa på att kolla så att de verkligengår till rätt ställe i den gemensamma kontakten på kretskortet.Pipe=Förångargivaren ,CompT=Hetgas,Outside=UtetempJag vet att detta är långsökt men det har hänt att dessa varit förväxlade och du är ändådär och mäter.Mvh Teltur
Citat från: Teltur skrivet 11 mars 2011, 18:06:19Ok ,då kan vi utesluta ström/effekt begränsning pga överfyllnad.Nästa steg är att ohm mäta upp utegivarna.Du har 3 st , utetemp och förångartemp som är NTC 5K25(5 Kilo ohm vid 25 ºC)och hetgastemp som är 58K25.Tänk på att givarna är ganska tröga vid tempskiftningar , fingrar du en varmså tar det ett par minuter innan du är nere på omgivningstemp.Bifogar tabeller som visar ohmtalet vid olika temperaturer.När du ändå är och mäter givarna ,passa på att kolla så att de verkligengår till rätt ställe i den gemensamma kontakten på kretskortet.Pipe=Förångargivaren ,CompT=Hetgas,Outside=UtetempJag vet att detta är långsökt men det har hänt att dessa varit förväxlade och du är ändådär och mäter.Mvh TelturTackar, nu ska det mätas i helgen mvh Lusse
Citat från: Teltur skrivet 09 mars 2011, 22:17:43Hej LusseJo 1.160kg hade jag också i min Pionner för 2,5 år sen.Numera så har jag nog omkring 900 g.Skall du ha exakt rätt gasmängd så skall det görassom ACE beskriver på sid 117 i denna tråd.Exempel på begränsningar:Hetgastemp , utetemp ,ström/effekt , dåligtvattenflöde genom växlaren osv..Hur många ampere tar pumpen max efter du har startat om den ?Mvh TelturHej.. Pumpen tar 3.98A som max i läge 2 på effektskalan innan den går ner till läge 1,i läge 1 tar den 2.57A, kan tillägga att vatten in har 30grader och vatten ut 31 grader på lägsta effekt (steg 1)när pumpen va uppe i steg 2 någon minut så var vatten ut 32 grader. ca: +3.5 grader ute.Mvh Lusse
Hej LusseYes , det verkar som din utegivare inte fungerar alls ,du har ett fast ohm värde som motsvarar ca +1 ºC ,nu innebär detta att styret borde inte begränsa pumpen pgaute tempen men vi mäter med ett högohmit mätinstrument ochvilken impedans styret har har jag ingen aning om ,så styret kanmycket väl tolka värdet som en mycket högre temperatur specielltom det finns fukt i givaren.Oavsett vilket så bör du byta den , jag hade först provat med Jula ,tala om för dem att du har en defekt givare och be dem skicka ny ,i andra hand hade jag ringt EC och beställt ny.Elfa har NTC 5k25 men då får man löda och fuktskydda själv.När det gäller kontakten(gul ring) så saknas denna på mitt kretskort ,det finns plats för den och det heter "CMPOL" vilket jag tolkar somCoMPressor OverLoad Kortet i våra maskiner är säkert ett standard kort som användsi flera olika pumpar , använder man kortet tex till en on/off pumpså kan man ju koppla överströmskyddet till denna kontakt.Kan du kolla vart den lösa kabeln går hän ?MVH Teltur