0 medlemmar och 28 gäster tittar på detta ämne.
Tack för att du tog dig tid Teltur, utmärkt inlägg och mycket informativa bilder.Just bilderna stör mig mycket, jag tycker att fläktarna sitter väl långt bak mot förångaren. Om man t.ex tar en simpel datafläkt och håller utblåset emot sig och sedan har c:a 1 cm luftspalt mellan vägg och fläkt får man i princip nästan ingen luft. Ju mer man ökar avståndet mellan fläkten och väggen-desto mer "skjut"blir det i fläkten och när man kommit upp runt c:a 10 cm brukar det v ara som bäst.I detta fall ser jag att pana-fläkten är väl långt bak mot förångaren och då uppstår frågan hur mycket som den då blir strypt.Har du ev någon möjlighet att testa att försöka få fläktbladet så långt fram mot öppning som det bara går. Både fotot på originalfläkten samt pana-bladet pekar på att du har gott om plats att flytta fram den.
teltur jag måste ge dig en eloge för all tid du lägger ner på dina tester hmmm tester som gynnar alla oss andra. Thumbsup.krister
Citat från: Art Deco skrivet 19 januari 2011, 18:23:58Tack för att du tog dig tid Teltur, utmärkt inlägg och mycket informativa bilder.Just bilderna stör mig mycket, jag tycker att fläktarna sitter väl långt bak mot förångaren. Om man t.ex tar en simpel datafläkt och håller utblåset emot sig och sedan har c:a 1 cm luftspalt mellan vägg och fläkt får man i princip nästan ingen luft. Ju mer man ökar avståndet mellan fläkten och väggen-desto mer "skjut"blir det i fläkten och när man kommit upp runt c:a 10 cm brukar det v ara som bäst.I detta fall ser jag att pana-fläkten är väl långt bak mot förångaren och då uppstår frågan hur mycket som den då blir strypt.Har du ev någon möjlighet att testa att försöka få fläktbladet så långt fram mot öppning som det bara går. Både fotot på originalfläkten samt pana-bladet pekar på att du har gott om plats att flytta fram den.Tycker inte det stämmer det här klart fläkten blåser mera luft om den inte behöver suga den genom förångaren. Vore det inte bättre att vända riktningen på luften och trycka den genom förångaren man för väl vända pumpen åt andra hållet så det inte blåser in i väggen. En tryckande fläkt är väl bättre än en sugande.
Man ser tydligt på hetgastempen när jagkör med en resp. två fläktar.MVH Teltur
med det så sänker jag totalt deltat med ca 1.5 ºC.