0 medlemmar och 46 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: greven1 skrivet 24 september 2009, 23:11:17hej.prova släpp ner tempen till tex 30 grader.ställ sedan upp tempen till 50-60 grader.stäng shunten. ta tid på hur lång tid det tar att få upp tempen 10 grader i din tank.kristernu har jag gjort detta test:det var mellan -1.6 till +0.8 grader utestart temp på tank 32 grader slut temp 42 gradertankvolym 300l avstäng till element med shunt och urdragen cirkulationspump.tiden det tog för att värma tanken var 1tim 40 minär det bra eller dåligt??
hej.prova släpp ner tempen till tex 30 grader.ställ sedan upp tempen till 50-60 grader.stäng shunten. ta tid på hur lång tid det tar att få upp tempen 10 grader i din tank.krister
Citat från: stam60 skrivet 03 oktober 2009, 11:11:43Citat från: greven1 skrivet 24 september 2009, 23:11:17hej.prova släpp ner tempen till tex 30 grader.ställ sedan upp tempen till 50-60 grader.stäng shunten. ta tid på hur lång tid det tar att få upp tempen 10 grader i din tank.kristernu har jag gjort detta test:det var mellan -1.6 till +0.8 grader utestart temp på tank 32 grader slut temp 42 gradertankvolym 300l avstäng till element med shunt och urdragen cirkulationspump.tiden det tog för att värma tanken var 1tim 40 minär det bra eller dåligt?? Det bör alltså åtg ca 3 kw för att höja din tank 10 ºC.(om man bortser från strålningsförluster mm)3kw/1.66h = 1.8kw.
Citat från: ace skrivet 03 oktober 2009, 12:09:41Citat från: stam60 skrivet 03 oktober 2009, 11:11:43Citat från: greven1 skrivet 24 september 2009, 23:11:17hej.prova släpp ner tempen till tex 30 grader.ställ sedan upp tempen till 50-60 grader.stäng shunten. ta tid på hur lång tid det tar att få upp tempen 10 grader i din tank.kristerok vi får väl vänta och se då men jag tycker vissa kan köra med enbart pump utan tillsatsvärme till många minusgrader..men det kanske blir bättre när det blir torrare klimat utenu har jag gjort detta test:det var mellan -1.6 till +0.8 grader utestart temp på tank 32 grader slut temp 42 gradertankvolym 300l avstäng till element med shunt och urdragen cirkulationspump.tiden det tog för att värma tanken var 1tim 40 minär det bra eller dåligt?? Det bör alltså åtg ca 3 kw för att höja din tank 10 ºC.(om man bortser från strålningsförluster mm)3kw/1.66h = 1.8kw.Var det inte lite väl grovt räknat Ace.Wh=1.16 x liter x delta T = 1.16 x 300 x 10 =3480 Wh=3.48 KWh3.48 KW krävs i 1h för att värma vattnet 10 ºC ,300L.Det tog 1h40min så 3.48/1.66 är ca 2.1 KWhPumpen avger alltså i medeleffekt 2.1 KW till det så lägger vi till lite strålningsförluster,säg 200W (lågt räknat) så hamnar vi på 2.3 KW.Som grädde på mosen(skånska) lägger vi på 2 st avfrostningar på 8 min var där pumpeninte levererar mycket samt tar energi från tanken och vips såverkar 2.3KW i medeleffekt inte så omöjlig.Som sagts många gången i trådenså är pumpen sämst omkring nollan vid fuktigt väder."är det bra eller dåligt??"Låt mig om formulera frågan till Är det normalt?Svar:inte omöjligt.Har precis installerat en värmemätare för att kunna mäta vid olika driftsfall.Tyvärr så har det varit omkring nollan endast 2 gg hitintills och då på nattenså jag har ej hunnit skaffa mig den referens kunskap för att gemföra.MVH Teltur
Citat från: stam60 skrivet 03 oktober 2009, 11:11:43Citat från: greven1 skrivet 24 september 2009, 23:11:17hej.prova släpp ner tempen till tex 30 grader.ställ sedan upp tempen till 50-60 grader.stäng shunten. ta tid på hur lång tid det tar att få upp tempen 10 grader i din tank.kristerok vi får väl vänta och se då men jag tycker vissa kan köra med enbart pump utan tillsatsvärme till många minusgrader..men det kanske blir bättre när det blir torrare klimat utenu har jag gjort detta test:det var mellan -1.6 till +0.8 grader utestart temp på tank 32 grader slut temp 42 gradertankvolym 300l avstäng till element med shunt och urdragen cirkulationspump.tiden det tog för att värma tanken var 1tim 40 minär det bra eller dåligt?? Det bör alltså åtg ca 3 kw för att höja din tank 10 ºC.(om man bortser från strålningsförluster mm)3kw/1.66h = 1.8kw.
Citat från: greven1 skrivet 24 september 2009, 23:11:17hej.prova släpp ner tempen till tex 30 grader.ställ sedan upp tempen till 50-60 grader.stäng shunten. ta tid på hur lång tid det tar att få upp tempen 10 grader i din tank.kristerok vi får väl vänta och se då men jag tycker vissa kan köra med enbart pump utan tillsatsvärme till många minusgrader..men det kanske blir bättre när det blir torrare klimat utenu har jag gjort detta test:det var mellan -1.6 till +0.8 grader utestart temp på tank 32 grader slut temp 42 gradertankvolym 300l avstäng till element med shunt och urdragen cirkulationspump.tiden det tog för att värma tanken var 1tim 40 minär det bra eller dåligt??
Japp..mycket grovt räknat/hyffsat Ska erkänna att jag var osäker på det korrekt formelvärdet,och tillräcklickt lat för att inte orka kolla upp det....det var därför jag skrev "ca 3kw" ber om ursäkt för detta Vad som mer kan dra ner total-effekten:En annan sak som jag (och vissa här) lagt märke till är att vissa pumpar avfrostar med min-intervall konstant....och även vid utetemperaturer då avfrostning normalt inte krävs (över +5 ºC ute)Nån mer än jag som har en ide om vad detta beror på ??
Hej AceDet ända förbättringen som jag lyckats med när det gäller avfrostningar äratt fästa om "Outdoor coil temp sensor" så att den fastsatt som "Outdoor Discharge temp sensor " och isolerat den.Förbättring: Precisare start och slut av avfrostningar , bättre intervall justering mellanavfrostningar.MVH Teltur
vad får man ge för en flow guard? finns det några nätbutiker som säljer nåt liknande
Det är sanslöst svindyrt med allt med rör att göra... brrrr.Men nu när jag har en tank och en elpanna och en lv-pump så börjar man ju genast fundera på nån sorts schunt på nått sätt som styr värmen till elementen. Hur löser man det lättast, och såklar, billigt ThumbsupAllt sitter i serie idag, lvpump på returen, 200 litersen och sedan elpannan. Så idag så är det hyffsat alltihopa dock avsaknad av bra styrning, men det våre såklart önskvärt att kunna köra upp varmare vatten med lv-pumpen och schunta ut till elementen.. antar jag iallafall. ellerrr..Take care!-Johnny
Citat från: ace skrivet 03 oktober 2009, 12:09:41Citat från: stam60 skrivet 03 oktober 2009, 11:11:43Citat från: greven1 skrivet 24 september 2009, 23:11:17hej.prova släpp ner tempen till tex 30 grader.ställ sedan upp tempen till 50-60 grader.stäng shunten. ta tid på hur lång tid det tar att få upp tempen 10 grader i din tank.kristerjaha så det är då helt ok att inte pumpen klarar mitt behov nu när det är ca -3 grader ute då??nu har jag gjort detta test:det var mellan -1.6 till +0.8 grader utestart temp på tank 32 grader slut temp 42 gradertankvolym 300l avstäng till element med shunt och urdragen cirkulationspump.tiden det tog för att värma tanken var 1tim 40 minär det bra eller dåligt?? Det bör alltså åtg ca 3 kw för att höja din tank 10 ºC.(om man bortser från strålningsförluster mm)3kw/1.66h = 1.8kw.Var det inte lite väl grovt räknat Ace.Wh=1.16 x liter x delta T = 1.16 x 300 x 10 =3480 Wh=3.48 KWh3.48 KW krävs i 1h för att värma vattnet 10 ºC ,300L.Det tog 1h40min så 3.48/1.66 är ca 2.1 KWhPumpen avger alltså i medeleffekt 2.1 KW till det så lägger vi till lite strålningsförluster,säg 200W (lågt räknat) så hamnar vi på 2.3 KW.Som grädde på mosen(skånska) lägger vi på 2 st avfrostningar på 8 min var där pumpeninte levererar mycket samt tar energi från tanken och vips såverkar 2.3KW i medeleffekt inte så omöjlig.Som sagts många gången i trådenså är pumpen sämst omkring nollan vid fuktigt väder."är det bra eller dåligt??"Låt mig om formulera frågan till Är det normalt?Svar:inte omöjligt.Har precis installerat en värmemätare för att kunna mäta vid olika driftsfall.Tyvärr så har det varit omkring nollan endast 2 gg hitintills och då på nattenså jag har ej hunnit skaffa mig den referens kunskap för att gemföra.MVH Teltur
Citat från: stam60 skrivet 03 oktober 2009, 11:11:43Citat från: greven1 skrivet 24 september 2009, 23:11:17hej.prova släpp ner tempen till tex 30 grader.ställ sedan upp tempen till 50-60 grader.stäng shunten. ta tid på hur lång tid det tar att få upp tempen 10 grader i din tank.kristerjaha så det är då helt ok att inte pumpen klarar mitt behov nu när det är ca -3 grader ute då??nu har jag gjort detta test:det var mellan -1.6 till +0.8 grader utestart temp på tank 32 grader slut temp 42 gradertankvolym 300l avstäng till element med shunt och urdragen cirkulationspump.tiden det tog för att värma tanken var 1tim 40 minär det bra eller dåligt?? Det bör alltså åtg ca 3 kw för att höja din tank 10 ºC.(om man bortser från strålningsförluster mm)3kw/1.66h = 1.8kw.
Citat från: greven1 skrivet 24 september 2009, 23:11:17hej.prova släpp ner tempen till tex 30 grader.ställ sedan upp tempen till 50-60 grader.stäng shunten. ta tid på hur lång tid det tar att få upp tempen 10 grader i din tank.kristerjaha så det är då helt ok att inte pumpen klarar mitt behov nu när det är ca -3 grader ute då??nu har jag gjort detta test:det var mellan -1.6 till +0.8 grader utestart temp på tank 32 grader slut temp 42 gradertankvolym 300l avstäng till element med shunt och urdragen cirkulationspump.tiden det tog för att värma tanken var 1tim 40 minär det bra eller dåligt??
jaha så det är då helt ok att inte pumpen klarar mitt behov nu när det är ca -3 grader ute då??